Man of Steel

Laurens van der Molen
29-06-2013

8.2

Man of Steel (Bioscoop)

Kal-El (Henry Cavill) is niet van deze planeet. Toen hij nog een baby was heeft zijn vader, Jor-El (Russel Crowe) hem naar de aarde gestuurd omdat zijn eigen planeet, Krypton, op het punt van vergaan stond. Op aarde is hij gevonden door de familie Kent, die hem Clark hebben genoemd en hem hebben opgevoed alsof het hun eigen zoon was. Hoe ouder Clark wordt, hoe meer krachten hij krijgt. Zo is hij onverwoestbaar en kan hij extreem hoog springen. Zijn vader (Kevin Costner) heeft Clark geleerd dat hij zijn krachten moet verbergen voor de buitenwereld, omdat die nog niet klaar is voor hem. Nu Clark volwassen is gaat hij op zoek naar antwoorden, om uit te vinden waarom hij op aarde is. Tijdens zijn zoektocht redt hij journaliste Lois Lane (Amy Adams) waardoor zijn krachten niet langer geheim zijn. Wanneer vervolgens Generaal Zod (Michael Shannon), een andere overlevende van de planeet Krypton, de aarde bedreigt, moet Clark een keuze maken. Kiest hij voor Krypton of voor de mensheid?

The Man of Steel doet voor Superman wat Batman Begins voor Batman deed. De film maakt Superman weer populair bij het grote publiek, maar houdt tegelijk ook rekening met de liefhebbers van de comics. De laatste Superman-verfilming, Superman Returns, stamt uit 2006 en is zeer matig ontvangen. De film zou te weinig actie bevatten. Nu, zeven jaar later, staat Zack Snyder aan het roer van deze nieuwe versie van Superman, wat betekent dat de film bomvol actie zit. Te veel actie zelfs, vinden sommige mensen. Persoonlijk vind ik dat dit niet het geval is. Het verhaal van Superman, dat al vele keren verteld is, wordt op een interessante manier verteld en tegelijkertijd zeer spectaculair in beeld gebracht. Dit begint meteen al bij de openingsscène, de vernietiging van Krypton. We zien Jor-El, een erg sterke rol van Russel Crowe, vechten voor het leven van zijn zoon. De planeet is prachtig in beeld gebracht, waardoor, op het moment dat deze vernietigd wordt, het publiek er ook echt mee zit. De film gaat daarna meteen over op een volwassen Clark, die op een zoektocht naar antwoorden is. Hij gaat van plaats naar plaats en heeft overal een andere naam. Door middel van flashbacks zien we zijn jeugd, waarin hij steeds meer te weten komt over zijn krachten. Wanneer Clark erachter komt wie hij echt is en hij het wereldberoemde pak aantrekt, komt de film pas echt los. Generaal Zod is een geslaagde vijand en omdat hij dezelfde krachten heeft als Clark, zorgt dat voor spectaculaire gevechten. De twee slaan elkaar door muren en gebouwen heen, wat er allemaal prachtig uitziet. Christopher Nolan, die verantwoordelijk was voor de laatste Batman-reboot, heeft meegeschreven aan het script en dat is duidelijk te zien. De opbouw van het verhaal heeft namelijk veel weg van die van Batman Begins, iets  wat zeker niet als een negatief punt gezien moet worden. De meest gehoorde kritiek op de film is dat deze te weinig humor bevat. Persoonlijk vind ik dit wel meevallen en bovendien past te veel humor ook niet bij het verhaal dat verteld wordt. De cast is erg goed. Amy Adams als Lois Lane is een goede vondst en ook Henry Cavill is een erg goede keuze voor Superman. De rol van Generaal Zod wordt uitstekend neergezet door Michael Shannon, die een zeer overtuigende slechterik speelt.  Alleen Kevin Costner valt als Jonathan Kent  een beetje tegen, hij speelt de vader iets te emotieloos.  Man of Steel is een absolute aanrader voor iedereen die van superheldenfilms houdt en zorgt ervoor dat Superman weer terug is van weggeweest. Ik kan dan ook niet wachten op een sequel, die, kijkend naar het einde van deze film, waarschijnlijk ook meer humor zal bevatten.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Jaar: 2013