Side Effects

31-07-2013

7.6

Side Effects (DVD)

Emily Taylor (Rooney Mara) was gelukkig getrouwd met een aandelenhandelaar (Channing Tatum), maar nadat hij wegens voorkennis de gevangenis in moest, wordt Emily depressief. Na een zelfmoordpoging komt ze in het ziekenhuis terecht, waar psychiater Jon Banks (Jude Law) haar onder behandeling neemt en haar medicijnen voorschrijft. De meeste antidepressiva slaan helaas niet aan. Collega Dr. Victoria Siebert (Catetherine Zeta-Jones) beveelt Jon het nieuwe medicijn Ablixa aan. Dit werkt wel, maar een van de bijwerkingen is slaapwandelen. En dat heeft uiteindelijk dramatische gevolgen voor zowel patiënte Emily als psychiater Jon Banks.

Steven Soderbergh is een filmmaker die van aanpakken weet. Bijna elk jaar maakt hij wel een speelfilm. De een wat meer succesvol dan de ander. Hij heeft al een Gouden Palm (Sex, Lies and Videotape) en een Oscar (Traffic) op z’n naam staan. Maar soms maakt hij ook een film puur om zijn schoorsteen te laten roken. Side Effects zou wel eens een van Soderberghs laatste films kunnen zijn. Hij heeft al meerdere keren aangekondigd om na zijn huidige projecten de filmmakerij (voor langere tijd) gedag te zeggen. Of dat werkelijk zo zal zijn valt te betwijfelen, gezien zijn plannen voor de nabije toekomst. Side Effects is een vrij kleine film, met een beperkt budget (als je 30 miljoen dollar beperkt kunt noemen). De film is geschreven door Scott Z. Burns, waarmee Soderbergh ook Contagion maakte. Het is een verhaal dat meerdere keren een wending neemt, maar die zijn niet altijd onverwacht en volgen soms de gangbare patronen van een filmscenario. Maar soms zijn ze wel onverwacht en de uiteindelijke afloop is op zich verrassend. Daarmee is dit niet Soderberghs beste film. Het mist de allure van een Traffic of de energie van de Ocean’s-trilogie. En als je het vergelijkt met zijn kleinere films, dan kom je meer uit bij een Full Frontal of The Limey. Toch is de film, na een vrij trage start, alleszins te genieten. De voorheen vrolijke Emily, prima vertolkt door Rooney Mara (Girl With the Dragon Tattoo), raakt depressief doordat haar man in de gevangenis komt. Haar proces van depressies komt waarheidsgetrouw over (wat de rest van haar verhaal zo intrigerend maakt). En Jude Law is een geloofwaardige psychiater, die echter niet alleen kiest voor de gezondheid van zijn patiënt, maar ook voor zijn eigen portemonnee. En dat brengt hem uiteindelijk in de problemen. Hoe hij daar al of niet uitkomt is het meest interessante deel van de film, waarbij het tempo ook wat hoger ligt en de plotwendingen een stuk interessanter zijn.
Zoals vaker heeft Soderbergh ook in Side Effects de camera en montage in eigen hand gehouden, waarbij hij pseudoniemen op de credits gebruikt. Het is dus de vraag hoe vaak we nog films van hem gaan zien. In ieder geval nog Behind the Candelabra, maar of en wat er daarna nog komt blijft nog de vraag.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 102 min
EAN: 5051888153918

De DVD van Side Effects heeft een anamorf beeldformaat van 1.78:1, wat heel licht afwijkt van het originele 1.85:1-formaat. Het is een uitstekende transfer. Dat is bij DVD’s van Warner niet altijd het geval, maar in dit geval hebben we weinig te klagen. Vooral de scherpte is erg goed en dat is heel belangrijk bij deze film. Soderbergh maakt namelijk gebruik van bijzondere lenzen met hele kleine scherpteverleggingen. Het zou zonde zijn als deze door een matige transfer de mist in gaan, maar gelukkig is dat prima in orde. Ook wat betreft contrast, schaduwdetail en zwartwaardes hebben we hier weinig te klagen. En gelukkig zijn vervelende artefacten als compressiefouten of posterisatie geheel afwezig. Prima transfer dus, en daarom des te spijtiger dat er geen Blu-ray Disc van deze film in Nederland wordt uitgebracht. Die zou er onder dezelfde condities uitstekend uitgezien hebben.

Er is voor het geluid van Side Effects de keuze uit twee Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstracks, een Engels- en een Franstalige. We hebben voor deze recensie uitsluitend de Engelstalige track beluisterd. We hebben hier te maken met een behoorlijk subtiel geluidsbeeld, waar weinig bombast of dynamiek in voorkomt. Dat wil niet zeggen dat er niets te genieten valt. Juist de subtiliteit is aansprekend. Het is een dialoogfilm, waarin uitsluitend het middenkanaal wordt betrokken. Alles is prima verstaanbaar en dat ondanks de soms heel zachte passages van Rooney Mara. Doordat de omgevingsgeluiden vrij zacht in de mix staan blijven de dialogen goed overeind. Er zitten mooie geluidseffecten in het geluidsbeeld verwerkt, waardoor het dus een subtiel, maar mooi geluid ontstaat. De muziek is van Thomas Newman en vooral de meerdere malen in de film verwerkte themamuziek is erg fraai.

Deze uitgave heeft een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De DVD-uitgave heeft geen extra’s. Er is in Nederland geen Blu-ray Disc uitgebracht.

Emily is depressief en krijgt van psychiater Jon Banks een nieuw medicijn voorgeschreven. Dat heeft dramatische gevolgen. Side Effects is de meest recente film van Steven Soderbergh. De film geeft de moeilijkheden van het leven met een depressie aan, maar het is ook een spannende thriller. De DVD-uitgave heeft een prima beeld en geluid, maar helaas geen extra’s. Nu zijn de internationale uitgaves ook niet voorzien van veel extra’s. dus dat is geen reden om over de grenzen te gaan kijken. Wel is de afwezigheid van een Nederlandse Blu-ray Disc-uitgave mogelijk een reden om verder te kijken dan onze landgrenzen.