Après Mai

Laurens van der Molen
26-08-2013

5.6

Après Mai (DVD)

Gillies (Clément Métayer) is een jonge kunstenaar die door zijn vrienden wordt meegesleurd in de jongerenrevolutie van de vroege jaren zeventig in Parijs. Zelf is hij liever bezig met schilderen, maar omdat al zijn vrienden politiek erg actief zijn raakt hij zelf ook steeds meer betrokken bij de opstand.  Op een gegeven moment gaat de groep te ver en moeten ze voor een tijdje het land uit vluchten. Hij doet dit samen met zijn goede vriend Alain (Felix Armand) en met zijn vriendin Christine (Lola Créton), die volledig voor de revolutie gaat. Wanneer er echter moet worden gekozen voor terugkeer naar Parijs of de volgende stap in de revolutie, moet Gillies een moeilijke keuze maken. Kiest hij voor zijn carrière als schilder of kiest hij voor de revolutie en daarmee voor Christine.

Après Mai vertelt het verhaal van een turbulente periode in de Franse geschiedenis door de ogen van Gillies en zijn vrienden. Het gaat vooral om de karakters en de revolutie wordt gebruikt om deze te ontwikkelen en voor lastige keuzes te zetten. De film volgt een kleine groep jongeren. De hoofdrolspeler is Gillies, daarnaast volgen we zijn twee vriendinnen, Christine en Laure (Carole Combes). Tenslotte zien we ook nog het verhaal van Alain, die een goede tegenpool is die voor dezelfde keuzes komt te staan als hij, maar precies de tegenovergestelde beslissingen neemt. Hierdoor krijgt de kijker een goed beeld van de gevolgen van de verschillende keuzes.  Alle andere karakters ziet de kijker alleen door de ogen van de hoofdrolspelers. De film is geregisseerd door Olivier Assayas en is een semi-autobiografisch coming of age drama. Après Mai  is erg goed ontvangen en heeft verschillende awards gewonnen. Toch kon de film mij  niet zo bekoren. Clément Métayer, die de rol van Gillies vertolkt, sprak mij niet aan en ik had veel moeite om mij in hem te verplaatsen. De overige acteurs doen het allemaal prima, maar ook bij hen voelde ik een bepaalde afstand tijdens het kijken naar de film. Veel mensen vinden de film goed omdat ze hem erg herkenbaar vinden en een goed beeld vinden schetsen van die tijd. Zoals op het omslag van de film staat vermeld: ‘Assayas vat de ziel van een tijdperk’. Het kan dus meespelen dat de film het verhaal vertelt  van een andere generatie, die ik niet mee heb gemaakt. Ik vind het dan ook erg moeilijk om deze film aan of af te raden, dit is namelijk echt een film die je moet liggen om je te kunnen raken. Helaas is dit bij mij niet gebeurd, waardoor de 117 minuten die de film duurde erg langzaam voorbij gingen. Hou je echter van dit soort films, of hoor je bij de generatie waarover de film gaat, dan kan het geen kwaad om de film een keer te bekijken.

Jaar: 2011
Speelduur: 117 min
Uitgever: A-Film
EAN: 8716777944530

• geen

Het beeld van Après Mai wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Op de kwaliteit valt niets aan te merken. Er is geen sprake van edge enhancement en er is geen storende filmgrain aanwezig. Het contrast en de kleuren zijn goed en de zachte kleuren die worden gebruikt passen erg goed bij de sfeer die de film over wil brengen. De film heeft Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onder in het beeld is weergegeven. De DVD-uitgave van Après Mai heeft dan ook een uitstekende beeldkwaliteit meegekregen.

De DVD-uitgave van Après Mai bevat een  Franse Dolby Digital 5.1 (448kb/s) geluidsspoor. Het geluid is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn te horen door de center-speaker en waar nodig door de voorste speakers. Deze zijn uitstekend te verstaan en de omgevingsgeluiden overstemmen de dialogen geen moment. De subwoofer  is slechts een enkele keer te horen, bijvoorbeeld tijdens een explosie. Dit is echter geen probleem, want Après Mai is ook niet de film om deze veel te gebruiken. De soundtrack van de film bestaat uit nummers van eind jaren zestig, begin jaren zeventig, die erg goed passen bij de sfeer die de film over wil brengen. Al met al een prima geluidsspoor.

De DVD-uitgave van Après Mai bevat helaas geen extra’s. De DVD begint met de gebruikelijke waarschuwingen en vervolgens moet er worden gekozen voor Frans of Nederlands. Na deze keuze verschijnt het menu, waar kan worden gekozen voor een bepaald hoofdstuk of om de film in zijn geheel af te spelen.

Après Mai vertelt het verhaal van de jongerenrevolutie uit de jaren zeventig in Parijs door de ogen van Gillies, een jonge kunstenaar die vooral bij de protesten betrokken raakt door zijn vrienden. De film is erg goed ontvangen en wordt gezien als de weergave van ‘de ziel van een tijdperk’. De film kon mij helaas minder bekoren, waardoor ik het lastig vind om de film aan of af te raden. De DVD-uitgave van Après Mai is echter uitstekend. De DVD heeft een goede beeld- en geluidkwaliteit. Helaas bevat deze uitgave geen extra’s. Hou je van dit soort coming of age films of kom je uit de generatie waar deze film over gaat, dan is deze DVD-uitgave een uitstekende koop.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film.