Falling Skies (seizoen 1)

30-09-2013

7.7

Falling Skies (seizoen 1) (DVD)

De aarde is overspoeld door een aanval van buitenaardse wezens. Ze hebben weinig goeds in de zin en in korte tijd is de mensheid gereduceerd tot slechts een fractie van haar voormalige omvang. De overlevenden proberen zich zo goed en kwaad als dat gaat te organiseren. Zo gemakkelijk gaat dit nog niet, want van het officiële leger is vrijwel niets over. Het is dus feitelijk een ongelijke strijd tussen veredelde burgerwachten en een onbekende tegenstander met technologie die vele malen geavanceerder is. Een van die strijders is Tom Mason (Noah Wyle). Samen met een groep, de ‘2nd Massachusets’, strijdt hij voor de redding van hun families en voor wat er over is van de mensheid. De groep wordt aangevoerd door de norse oorlogsveteraan Captain Weaver (Will Patton) en in spirituele zin geleid door de onzelfzuchtige kinderarts Anne Glass (Moon Bloodgood). Voormalig geschiedenisprofessor Tom probeert zijn kinderen Hal (Drew Roy), Matt (Maxim Knight) en Ben (Connor Jessup) te beschermen en tegelijkertijd een goede vader voor ze te zijn. Is er nog hoop voor de mensheid in de strijd tegen deze overmacht aan buitenaardse wezens?

Niemand minder dan Steven Spielberg staat aan de wieg van Falling Skies. Hij regisseert niet, maar heeft het concept bedacht en is in de productie veel betrokken. Zo keurde hij de concept-tekeningen voor het uiterlijk van de aliens. Met films als E.T. en Close Encounters of the Third Kind zijn Spielberg en het alien-sci-fi-genre goed met elkaar bekend. Zijn invloeden zijn ook terug te zien in de vader en zoon en familiethema’s die als een rode draad door dit eerste seizoen lopen. Falling Skies is samen te vatten als een combinatie van (veel) actie, rustmomenten in de vorm van (familie)drama en goed uitgewerkte personages. Noah Wyle moet de kar trekken en doet het niet slecht, maar blinkt nergens in uit. Hij heeft dan ook het nodige acteertalent tegenover zich staan, waarvan Will Patton (Remember the Titans, Armageddon) en Moon Bloodgood (Terminator Salvation, Pathfinder) velen het meest bekend voor zullen komen. Echt genieten wordt het pas bij Colin Cunningham in een heerlijke rol als schimmig figuur van twijfelachtige integriteit. De grote ensemble-cast bestaat daarnaast voor een groot deel uit kinderen en tieners en ook zij doen het verdienstelijk. Het sciencefiction-genre vraagt onherroepelijk om special effects en het is een hele kunst om de kwaliteit daarvan goed te krijgen. Falling Skies werkt met een combinatie van stuntmensen in kostuums en volledig computergegenereerde beelden. Verwend als we zijn met grote Hollywood-blockbusters zijn de special effects hier relatief ondermaats. Echter is het niveau geenszins zodanig bedroevend dat het afleidt van het verhaal. Daar is geen sprake van. Echte passie of originaliteit spat niet van dit project af. Het camerawerk en uiterlijk van de serie zijn niet bijzonder en de verhaallijnen en het acteren volgens het boekje. Toch is het van begin tot eind vermakelijk en dat is voornamelijk te danken aan het hoge tempo in combinatie met een element van mysterie. Dit eerste seizoen kent maar tien afleveringen van ongeveer drie kwartier elk, maar er zit net zoveel plot in als in menig serieseizoen met twee keer zoveel afleveringen. Daarnaast komen we nog maar heel weinig te weten over de aliens en met het vrijgeven van deze informatie wordt zo slim omgegaan, dat de verslavingsfactor navenant opgeschroefd wordt. Sciencefiction-fans kunnen zich gelukkig prijzen met Falling Skies en zullen reikhalzend uitkijken naar het tweede seizoen, waar de schaal der dingen alleen maar groter wordt.

Genre: Actie, Science fiction, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 450 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Frans, Spaans, Zweeds
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888153932

• Audiocommentaren
  • Animating a Skitter
  • Falling Skies Panel: San Diego Comic-Con 2011
  • Behind the Scenes: The Unknown
  • Behind the Scenes: Second Mass
  • Unanswered Questions: Season 2 Sneak Peak

Falling Skies staat in 1.78:1 formaat op deze DVD’s. Op het eerste oog is deze prima verzorgd. De scherpte is in orde en de kleuren zijn, hoewel wat grijs en grauw, accuraat. Bij nadere inspectie blijkt echter dat het beeld geplaagd wordt door allerhande kleine  en minder kleine gebreken. De ruis valt hierbij op maar ook compressiefouten zijn helaas aanwezig. Falling Skies komt met een beeldkwaliteit die nog net een voldoende kijkervaring biedt, maar meer ook niet.

De Engelse Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) track mag er zijn. De serie zit vol met grote actiemomenten en hier komt deze goed in actie. Actiegeweld of niet, dialogen zijn altijd prima verstaanbaar. De dynamiek is goed tijdens de actie en de achterste speakers en subwoofer worden effectief ingezet. De kleinere details uit de omgeving komen niet altijd goed tot hun recht, maar de explosies en schoten kennen voldoende ruimtelijkheid. Eigenlijk is de conclusie ongeveer dezelfde als die van de beeldkwaliteit. De gemiddelde kijker kan hier prima mee uit de voeten, maar een audiofiel kan niet om de tekortkomingen heen.

De drie DVD’s zitten in een keepcase verpakt met daaromheen een kartonnen sleeve. Alle DVD’s zijn van een eenvoudig statisch menu voorzien, dat er wat amateuristisch uitziet. Het navigeren gaat echter prima en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Hieronder worden de extra’s omschreven, waarvan het merendeel op de derde disk te vinden is. De extra’s hebben allemaal Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid en optionele Nederlandse ondertiteling.

Audiocommentaren
Verspreid over de disks zijn in totaal vijf audiocommentaren naar behoefte in te schakelen. Het zijn hier vooral de schrijvers en producenten die een bijdrage leveren, maar ook hoofdrolspeler Noah Wyle laat nog van zich horen.

Animating a Skitter (4 min)
Een korte featurette over de special effects. Kort, maar leuk voor zolang het duurt.

Falling Skies Panel: San Diego Comic-Con 2011 (21 min.)
Een groot gedeelte van de cast en crew zijn aanwezig op dit evenement en beantwoorden vragen, eerst van de moderator en daarna vanuit het publiek. Een leuke combinatie van humor en inhoud.

Behind the Scenes: The Unknown (3 min.)
Een heel korte featurette die duidelijk puur voor promotiedoeleinden is gemaakt. Hier niets nieuws onder de zon.

Behind the Scenes: Second Mass (3 min)
Idem als hierboven, een korte featurette met weinig inhoud.

Unanswered Questions: Season 2 Sneak Peak (2 min)
Hier kun je terecht voor een kleine glimp van het tweede seizoen.

De aarde is overrompeld door een invasie van kwaadaardige aliens. Noah Wyle probeert een groep overlevenden te leiden en tegelijkertijd een goede vader te zijn voor zijn drie zoons. Steven Spielberg stond aan de wieg van deze science-fictionserie en dat is te merken. Falling Skies zit vol spectaculaire actie, maar laat ook het (familie)drama niet onverlet. De productiewaarde en originaliteit zijn niet bijzonder op zichzelf, maar het torenhoge tempo en een vleugje mysterie maken dat de fun-factor zeker aanwezig is. De DVD kent beeld- en geluidskwaliteit die voldoende zijn maar ook niet veel meer. De extra’s stellen niet zoveel voor, waarbij een interviewsessie op comic-con nog de meeste inhoud heeft. Op de BD-uitgave is nog een extra opgenomen over het stripboek waar de serie op gebaseerd is.