Vampire Diaries, The - Seizoen 4

Claudio Santulli
11-12-2013

7.2

Vampire Diaries, The - Seizoen 4 (Blu-ray)

Elena (Nina Dobrev) moet haar ergste nachtmerries trotseren wanneer ze wakker wordt na het ongeluk. Vooral als blijkt dat ze verandert in een vampier. Damon (Ian Somerhalder) had, in een desperate poging haar te redden, geen andere keus dan Elena zijn bloed te laten drinken met alle gevolgen van dien. Dit blijkt een vreselijk zwaar proces, maar ze heeft geen keus! Of de transformatie ondergaan of sterven! De driehoeksverhouding tussen Elena, Stefan (Paul Wesley) en Damon wordt sterk beïnvloed door de 'sire-band' die Elena nu heeft met Damon. Echter is Elena zelf daar niet bewust van, maar kiest wel steeds meer voor Damon. Zijn dit pure gevoelens of komt dat door de 'sire-band'? Stefan en Damon worden daardoor steeds verder uit elkaar gedreven en de gemoederen lopen ook hoog op. Elena's broer Jeremy (Steven R. McQueen) probeert samen met Bonnie’s (Katherina Graham) nieuwe magische kracht een manier te vinden om Elena te helpen. Dit heeft uiteindelijk diepgaande gevolgen. Dit blijkt een omslagpunt en Elena verandert langzaam in een gewetenloze en bloeddorstige vampier en is geen schim meer van de verstandige Elena die we kennen uit de voorgaande seizoenen. De rest van de vrienden moeten, zo goed en kwaad als het kan, leren omgaan met de chaos die Alaric (Matthew Davis) naliet. Maar ook met de persoonlijke problemen die gepaard gaan met het dagelijks leven van een tiener in het laatste jaar van 'highschool'. En als dat al niet genoeg problemen geeft, zorgt de komst van een nieuwe mysterieuze verschijning en het ontwaken van een ‘eeuwenoude’ uiteindelijk voor nog grotere problemen in het pittoreske, maar altijd onrustige Mystic Falls.

The Vampire Diaries is het verhaal rondom twee vampierbroers (Stefan en Damon Salvatore), die geobsedeerd zijn door hetzelfde meisje, Elena Gilbert. In het eerste seizoen (2009) keren de broers na decennia terug naar hun thuishaven in Mystic Falls, Virginia. Daar ontmoet Stefan een bijzonder meisje. Stefan is vastberaden om haar beter te leren kennen. Zij blijkt het exacte evenbeeld te zijn van Katherine Pierce (wederom Nina Dobrev), de mooie, maar meedogenloze en manipulerende vampier waar de broers al sinds 1864 hopeloos verliefd op zijn en als rode draad door hun leven loopt. Echter in alles blijkt zij de valse dubbelganger van Elena te zijn.

In dit - inmiddels - vierde seizoen staan twee thema's centraal. Het 'sire-band'-thema en het 'doppelganger'-thema. Daarnaast heeft de zoektocht naar "het geneesmiddel" ook een riante rol binnen het geheel, maar uiteindelijk draait alles - in eigenlijk de gehele serie - vooral maar om één persoon: Elena Gilbert! En dat inmiddels al een aantal seizoenen lang, want seizoen vijf is onlangs van start gegaan. Naast seizoen vijf zijn in Amerika ook de tv-uitzendingen gestart van een nieuwe spin-off-serie, The Originals. De spin-off draait om een verhaallijn die in seizoen drie van The Vampire Diaries is geïntroduceerd en aflevering 20 van dit seizoen is in feite de pilot-aflevering. The Vampire Diaries vaarde wel bij het succes van de Twilight-filmserie, maar doet nog het meest denken aan succesvolle series als Buffy -The Vampire Slayer, Angel en Charmed en heeft inmiddels een heuse fanbase opgebouwd. Ondanks dat de serie het daarmee over een andere boeg gooit dan de succes-serie True Blood, zijn alle klassieke vampier-clichés natuurlijk aanwezig. Zelfs het 'Dracula-verhaal' komt om de hoek kijken. Een eeuwenoude vampier die een meisje ontmoet die als twee druppels water lijkt op een eveneens eeuwenoude verloren liefde. Het hoort wellicht ook een beetje bij vampiers en blijkbaar blijft dat een boeiend concept. Het komt allemaal wel enigszins bekend voor. Zoals in de meeste vampier-series of -films, draaien de achterliggende verhaallijnen veelal om of in het verleden. Er wordt dan ook veelvuldig gebruik gemaakt van flashbacks. De serie beperkt zich echter niet tot alleen vampiers. Er zijn namelijk ook genoeg andere duistere, occulte wezens die hun weg vinden in de serie. We zien ook weerwolven, heksen, hybrids en anderen bovenaardse verschijningen. De serie weet met genoeg afwisseling en plot-twists de spanning tot het einde hoog te houden. Een gebalanceerde mix tussen horror, thriller, teenage-drama, prettige verschijningen en typische Amerikaanse highschool-humor, maakt dat de serie in Amerika, maar ook in ons land een succes is.

Vrijwel de volledige cast keert in seizoen vier weer terug en wordt verder uitgediept. Naast de bekende namen worden er ook nieuwe personages geïntroduceerd zoals, Professor Atticus Shane (David Alpay). Hij beschikt belangrijke informatie betreft de lokatie van een mysterieus geneesmiddel. Verder zien we Conner Jordan (Tod Williams). Een directe afstammeling van de mysterieuze vijf. En dan is er nog April Young (Grace Phipps), de wat onnozele dominee's dochter. Met 'Silas' wordt het fenomeen 'doppelgänger' weer van stal gehaald, maar doppelgänger van wie? Dat detail houden ze tot de allerlaatste aflevering geheim door middel van de - inmiddels traditionele - cliffhanger.

Genre: Fantasy, Horror, Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 973 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Warner Home Video
EAN: 5051888158418

The Vampire Diaries Seizoen 4 staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele beeldformaat. De serie is verdeeld over vier 50 GB dubbellaags discs, die voor ruim 42 GB zijn beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920x1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Waar men de eerste twee seizoenen nog op 35mm-film draaide, is men daarna met de tijd meegegaan en is men op digitaal formaat gaan draaien. Zo ook het vierde seizoen. Het verschil in kwaliteit met grote producties wordt steeds kleiner. Helaas komt dat bij deze transfer niet helemaal uit de verf. Wat vooral opvalt is het zeer teleurstellende (schaduw)detail. Dat is zeer ondermaats. Veel donkere delen lopen dicht, ook in de scènes die van zichzelf niet zo donker zijn. Ook de scherpte is niet overal even optimaal. Voor de rest is het over het algemeen prima in orde. Er is af en toe wel wat ruis en een hoog contrast aanwezig, maar dat heeft men bewust gedaan. De kleursettings en de filmische uitstraling zijn heel mooi, maar dat kan de misser met de detaillering niet geheel wegpoetsen.

De Blu-ray Disc van The Vampire Diaries Seizoen 4 bevat één lossless geluidstrack, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track in het Engels. De overige geluidssporen zijn niet meer dan Dolby Digital, dus voor een Blu-ray Disc eigenlijk ondermaats. Gelukkig zijn het audiosporen (lees: talen) die weinigen van ons zullen prefereren boven het Engels. Het geluid van de serie is dan heel summier, waarbij het vooral om dialoog draait, dan weer heel dynamisch, als de vampiers toeslaan of er actie in het spel is. Dialogen zijn over het algemeen goed te volgen en komen volledig uit het midden. Er wordt met omgevingsgeluiden en muziek ruimtelijkheid gecreëerd en op de juiste momenten zorgt het LFE-kanaal voor een extra punch. Op zich is het allemaal goed verzorgd, want onregelmatigheden komen we niet tegen, maar heel spectaculair is het ook weer niet. Voor een horrorserie mag dat best nog wat meer zijn.

De Blu-ray Disc van The Vampire Diaries Seizoen 4 bestaat uit vier discs, die een statisch menuscherm hebben. Elke disc heeft een aantal Deleted Scenes, verder staan alle extra’s op de vierde schijf. Alle extra’s zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (29 min)
Verdeeld over de vier discs zijn dertien scènes te bekijken die niet in de uiteindelijke versie van de serie zijn gekomen. Je kunt zien dat een aantal scènes in een vroeg stadium al zijn gesneuveld, omdat er nog niets was gedaan aan special effects.

Disc 4

Inking the Brotherhood: The Hunters Mark (7 min)
Een item over de betekenis van de Broederschap en de daarbij behorende tatoeages.

Creating Silas Island (6 min)
Er komt nogal wat bij kijken als je op locatie wil filmen. Aan de hand van het zoeken naar een locatie voor de begrafenis van Silas wordt uitgelegd hoe dat in z’n werk gaat.

Blood, Boys and Bad Behavior: Becoming a Vampire (5½ min)
Wat voor bloeddieet past bij jou als een vampier? In dit item worden de diverse stadia van het consumeren van bloed uitgelegd en welke soorten bloeddiners er mogelijk zijn.

The Evolution of Elena Gilbert (8½ min)
Aan het einde van het derde seizoen wordt duidelijk dat Elena ook een vampier is geworden. In dit vierde seizoen groeit ze steeds verder uit van een beginneling tot een volwaardige vampier.

The Vampire Diaries: The Ultimate Propmaster (5 min)
Een item over Joe Connolly, de rekwisiteur van de serie. Hij bedenkt en maakt veel rekwisieten, voorwerpen die de acteurs gebruiken in de serie. Iedereen is laaiend enthousiast over hem.

Second Bite (3½ min)
Een aantal bloopers en versprekingen achter elkaar geplakt.

The Impact of a Single Show: The Vampire Diaries (3 min)
Een kort animatiefilmpje, waarin een trouwe kijker uitlegt hoe ze haar band met haar vader heeft verbeterd doordat ze samen naar Vampire Diaries keken.

Fan Gallery (1 min)
Een aantal tekeningen, gemaakt door een fan, die betrekking hebben op de serie.

Seizoen vier van The Vampire Diaries begint direct na de gebeurtenissen waar de cliffhanger van seizoen drie ons achterliet. Elena worstelt met het feit dat zij verandert in een vampier. De vele plotwendingen, beantwoorde vragen, spanningen tussen de personages die meer diepgang krijgen zorgen ervoor dat je dit seizoen op het puntje van je stoel zit. Veelal wordt dit seizoen als een van de beste beschouwd. De afleveringen zijn over de vier discs verdeeld waaruit deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat. Het beeld is niet optimaal, maar het geluid is ruim voldoende van kwaliteit. Bij de extra's zitten een paar leuke items, maar ook een paar vullertjes.