Super Buddies

07-11-2013

2.5

Super Buddies (DVD)

Het is een gewone dag op de Fernfield-boerderij. Deze wordt bijzonder wanneer de honden Budderball, Mudbud, B-Dawg, Buddha en Rosebud mysterieuze ringen ontdekken. Deze ringen geven hen elk een unieke superkracht. Nog voor je kunt zeggen ‘buddies verzamelen’, gebruiken de buddies hun geweldige gaven en komen ze in actie wanneer een gedaanteverwisselende pestkop uit de ruimte de aarde bedreigt. Maar zal het ze lukken om te boel te redden zonder hun nieuwe identiteiten te onthullen?

Het superheldengenre zie je tegenwoordig overal en ook Disney heeft er nu een antwoord op. Voor je het nieuwe miljoenenspektakel verwacht, Super Buddies richt zich strikt en alleen op de kinderen. En dan vooral op de kleintjes, want zelfs oudere kinderen zullen deze film al snel kinderachtig vinden. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat deze film voor alle leeftijden angstige scènes bevat, het blijft allemaal heel erg braaf. Het is moeilijk deze film te beoordelen zoals we bij andere zouden doen. Het is namelijk in alle opzichten op zijn best matig, maar is dat belangrijk voor de doelgroep? De hondjes zijn duidelijk goed getraind en schattig. Ze krijgen er stemmen bij cadeau, maar verwacht geen animatie waarmee dit er werkelijk realistisch uitziet. De bek beweegt niet of op een manier die niet bepaald overeenkomt met de tekst. Ook voor het overige was het budget duidelijk zeer beperkt. Er wordt gewerkt met een beperkt aantal sets en deze zien er goedkoop uit. Zo is het mogelijk nog langer te schrijven over hoe alle facetten van Super Buddies matig verzorgd zijn, maar veel zin heeft dat niet. Als ouder zal je willen weten of je deze film op kunt zetten en kunt rekenen op kinderen die zich wel even vermaken, maar niet afgeschrikt zullen worden door te spannende scènes. Het antwoord op beide vragen is ja. Heeft het zin om zelf mee te kijken? Nee, daarvoor is er toch echt te weinig inhoud voor volwassenen. Voor een avond met het hele gezin kan er beter een goede animatiefilm in de speler gestopt worden.

Genre: Familie
Jaar: 2013
Speelduur: 80 min
Uitgever: Disney
EAN: 8717418404727

Super Buddies staat in 1.78:1 formaat op de DVD. De beeldkwaliteit is prima verzorgd. De kleuren en het contrast zijn natuurlijk. Ook bij nachtelijke en donkere scènes blijft de beeldkwaliteit goed in orde. Scherpte en detaillering zijn tevens consistent goed. Er is in het geheel geen sprake van enige vorm van defecten. Om een lang verhaal kort te maken, dit is een smetteloze transfer.

De Engels- en Nederlandstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) tracks zijn van prima kwaliteit. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar. Zo nu en dan is er sprake van de nodige actie en is er wat leuke surroundwerking. Ook de muziek komt op een mooie ruimtelijke manier uit de speakers en heeft het juiste volume. Als geheel is het een goede mix en samen met eerdergenoemde beeldkwaliteit kan hier worden gesproken van een technisch gezien prima uitgave.

Er is een fraai geanimeerd hoofdmenu op de DVD geplaatst, maar je kunt ook Disney fast play gebruiken en de film direct starten. Afgezien van een aantal promotionele trailers zijn er geen extra’s beschikbaar.

Super Buddies vertelt het verhaal van een groep honden die op een dag superkrachten verkrijgt. Deze moeten ze gezamenlijk inzetten om de wereld te redden van buitenaardse invloeden. Disney heeft hier een film gemaakt die in alle opzichten op zijn best matig is. Maar die is niet zo relevant, aangezien Super Buddies enkel en alleen op kinderen gericht is. De beeldkwaliteit en de geluidskwaliteit van de Engels- en Nederlandstalige audio is uitstekend. Er zijn geen extra´s beschikbaar. Super Buddies is een veilige aanschaf voor wanneer je de kinderen even 80 minuten voor de buis wilt hebben zitten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door ZZZ-6.