Journey to the Christmas Star

12-11-2013

7

Journey to the Christmas Star (DVD)

Het jonge meisje Sonja (Vilde Marie Zeiner) leeft als een slaaf bij een vrouw en diens drie stelende kinderen in huis. Ze mag nooit buiten komen en moet altijd maar schoonmaken en in huis werken. Als de drie kinderen op een dag met een flinke buit thuiskomen weet Sonja in een onbewaakt ogenblik uit het huis te ontsnappen. Ze vlucht naar het kasteel, waar de verdrietige koning (Anders Baasmo Christiansen) wanhopig op zoek is naar iemand die voor hem de kerstster kan vinden. Door zijn eigen schuld is deze namelijk verdwenen. Tien jaar geleden ging zijn jonge dochter, prinses Goudhaar, op pad naar de toen nog hoog aan de hemel staande kerstster. Maar zij kwam nooit meer terug. De koning vervloekte toen de kerstster, waarop deze verdween. Volgens overlevering moet de koning binnen tien jaar de kerstster vinden, anders zal hij zijn dochter nooit meer terugzien. Sonja wordt gegrepen door dit verhaal en wil voor de koning op zoek gaan naar de kerstster. Maar de graaf (Stig Werner Moe) en de boze heks (Agnes Kittelsen) willen helemaal niet dat de kerstster terugkomt, want dan maken zij kans op de troon omdat de koning dan geen erfgenamen meer heeft. Zij doen er alles aan om de zoektocht van Sonja te saboteren.

Journey to the Christmas Star is een Noorse kinderfilm, met als oorspronkelijke titel Reisen til Julestjernen, die in het Nederlands wordt vertaald als Reis naar de Kerstster. Een beetje een omslachtige manier om een film uit te brengen, maar men heeft blijkbaar voor een internationale titel gekozen in plaats van een onbeduidende Noorse term. De inhoud blijft echter hetzelfde. Alhoewel, niet helemaal. De film is namelijk alleen Nederlands gesproken. Zowel de hier besproken DVD als de ook verkrijgbare Blu-ray Disc hebben alleen maar een Nederlands geluidsspoor, geen origineel Noors of nagesynchroniseerd Engels. Verderop bij het geluid meer hierover. Wat vooral opvalt aan Journey to the Christmas Star is dat het zeer mooi gefilmd is. Het ziet er prachtig uit, met de nodige special effects en een mooie belichting. Het gaat hier duidelijk om een film met budget en is niet zomaar een tussendoortje. De film is geregisseerd door de Noor Nils Gaup, die in 1987 een Oscarnominatie kreeg voor zijn film Ofelas (Pathfinder). Hij kreeg toen het aanbod om Robocop te gaan regisseren, maar deed dat niet, waarna Paul Verhoeven in beeld kwam. Hij is ooit begonnen als regisseur aan Waterworld, maar haakte af toen alles buitenproportioneel dreigde te gaan worden. Hij voelt zich niet te min om 25 jaar later een kinderfilm te maken. Mede door zijn inbreng is Journey to the Christmas Star op een volwassen manier gemaakt, al is het verhaal vrij eenvoudig van opzet en stelt het niet zo heel veel voor. Het is een vrij standaard sprookjesvertelling, maar door de aankleding en het volwassen uiterlijk is de film alleszins te genieten. De film duurt slechts een uur en een kwartier (en niet 85 minuten, zoals op de hoes staat vermeld) en om in zo’n kort tijdsbestek zo’n avonturenverhaal te vertellen is niet gemakkelijk. Het tempo is dan ook hoog en er wordt daarmee ook niet diep ingegaan op de karakters. Dat is ook niet nodig, want het zijn de klassieke personages uit een sprookje; een koning, een mooie prinses, een boeman en een heks. Daar hoef je weinig meer over uit te leggen. Het is duidelijk dat de film voornamelijk bedoeld is voor de jongere kijkers onder ons, maar ook een volwassen kijker kan genieten van de film, mits deze zich niet gaat ergeren aan het Nederlandstalige geluid.

Genre: Avontuur, Jeugd
Jaar: 2012
Speelduur: 74 min
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Bright Vision Entertainment
EAN: 8714025518793

Het beeldformaat van Journey to the Christmas Star is 1.78:1 anamorf. Dat wijkt heel licht af van het oorspronkelijke 1.85:1 formaat. Het beeld ziet er zeer fraai en filmisch uit en dat is uitstekend overgezet naar DVD. Het is scherp, kleurrijk en met een goed contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau had in enkele nachtscènes wat beter gekund, maar nu blijft alles wel heel goed zichtbaar. Het betreft hier slechts een enkellaags disc, maar doordat er niet meer op staat dan de 74 minuten durende film is er nauwelijks sprake van enige compressiefouten. Een zeer fraaie transfer dus, die niet of nauwelijks onderdoet voor de grote producties.

Zoals in het commentaar reeds is gemeld is er alleen maar een Nederlands gesproken versie beschikbaar op de DVD (en ook op de Blu-ray Disc). Dat betreft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Voor de jeugd is dat een prima keuze, maar het is ook wel erg jammer dat er voor de iets minder jonge kijker geen originele geluidstrack aanwezig is! Dat zal met rechten te maken hebben, maar dat maakt het kijkplezier wel direct een stuk minder. Bij een nagesynchroniseerde versie staan de dialogen vaak teveel op de voorgrond en dat is hier niet anders, al hebben we het erger meegemaakt. De stemmen zijn een mix van Nederlands en Vlaams, wat het geheel iets prettiger maakt om naar te luisteren. Het geluid op zich is best fraai, met de nodige diepgang naar het LFE-kanaal (soms best schrikken voor de jeugdige kijkertjes!) en ruimtelijk effect naar de surroundkanalen toe. Er is in ieder geval op een volwassen manier met het geluid omgesprongen en men heeft er wel degelijk aandacht aan besteed. Des te jammer, nogmaals, van het ontbreken van de originele dialoogtrack. Daarvoor zul je de Noorse versie moeten hebben, die zelfs een DTS-track heeft, naast een Engels nagesynchroniseerde track.

De DVD heeft een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De DVD heeft helemaal geen extra´s. De Blu-ray Disc heeft ook geen extra’s. De Noorse uitgave van de DVD en Blu-ray Disc hebben wel een aantal extra’s.

De jonge Sonja helpt de koning met het zoeken naar de kerstster, die tien jaar geleden is verdwenen nadat de koning haar vervloekt heeft. Zijn jonge prinses, op reis naar de kerstster, is toen namelijk verdwenen en nooit meer teruggekeerd. Journey to the Christmas Star / Reis naar de Kerstster is een vlotte avonturenfilm voor vooral de jeugdige kijkers onder ons. Maar door de volwassen aanpak van de makers is de film ook zeker te genieten door een wat ouder publiek. Helaas is op deze DVD-uitgave alleen maar een Nederlands gesproken audiospoor beschikbaar, wat de kijkvreugde enigszins doet afnemen. Het beeld ziet er prachtig uit. Extra’s zijn op deze uitgave niet te vinden. Ook de Blu-ray Disc heeft deze niet. Daarvoor zul je bij de Noorse uitgave moeten zijn, die ook het originele geluid heeft, maar weer geen Nederlandse ondertiteling.