&Me

28-11-2013

5

&Me (DVD)

De Spaanse Edurne (Verónica Echegui) verlaat haar moederland voor een positie bij de EU in Brussel. Eduard (Mark Waschke) doet hetzelfde vanuit Duitsland. Per ongeluk vallen ze op elkaar en raakt hun relatie in een stroomversnelling. Binnen de kortste keren wonen ze samen. Nederlander Richard (Teun Luijkx), ook werkzaam bij de EU leert het stel zodoende kennen. Bij een van zijn vele bezoeken biecht Richard op dat hij Eduard en Edurne. benijdt, om de pure liefde die ze hebben. Vanaf dat moment wordt alles anders...

Nederlandse films hebben het vaak zwaar te verduren. Producties van Nederlandse bodem zijn bijvoorbeeld oversekst (zie het oeuvre van Paul Verhoeven), gaan over die ene oorlog (wederom, zie het oeuvre van Paul Verhoeven), zijn alleen voor kinderen (Kruimeltje, Dik Trom, Kapitein Rob en Geheim van Professor Lupardi) of drammen door script/spel ongenuanceerd hun punt door (Komt een vrouw bij de Dokter, Alles is Liefde). Althans, volgens de algemene consensus. Het is bewonderenswaardig als filmmakers trachten buiten deze oevers te treden en een film (beogen te maken) die de Nederlandse klei ontstijgt. Regisseur/schrijver/producent Norbert ter Hall hoopt met &Me een dergelijk doel te bereiken. Hij neemt voor zijn Europese productie de Europese Unie in Brussel als achtergrond, als metafoor voor alle verschillen die mensen kennen, naast het gedeelde doel gezamenlijk te leven. Slaagt hij hier in? Kort gezegd, nee. &Me komt erg geforceerd over. De karakters kronkelen zich in onwaarschijnlijke posities zonder duidelijke motivatie. Het verhaal loopt over van ideeën, maar niets komt tot uiting. De karakters missen dynamiek, met elkaar en de buitenwereld. Zaken worden aangestipt, maar niet verder uitgewerkt of dienen geen enkel nut in het geheel. Het karakter van Richard komt zeer geforceerd over, aangesterkt door het bekoelde spel van Teun Luijkx (Alle Tijd). Is dit een poging een karakter met ingetogen woede te schetsen, dan is Luijkx hier simpelweg te jong voor of niet goed gecast. Betere voorbeelden zijn zo te geven (Rundskop, Taxi Driver, Drive). Mark Waschke en zeker Verónica Echegui lijken niet van deze wereld. Met hun onnozele keuzes blijken zijn niet te beseffen dat acties consequenties hebben. &Me loopt over van de interessante concepten, maar wil veel te veel en bereikt hierdoor weinig tot niets. Het idee van een driehoeksverhouding met een rivaliteit tussen man en vrouw over een andere man is zeer interessant en levert in &Me ook de enige dynamische en echt leuke scène op. Een man die door zijn aanwezigheid een wig drijft in een liefdesrelatie is vaker gedaan, maar kan zeker leiden tot een goede film wanneer dit goed is uitgewerkt. Het gevoel dat een man en vrouw alleen van elkaar kunnen houden door de aanwezigheid van een derde persoon is een ander interessant idee met potentie. Een derde persoon waar het stel bij tijd en wijlen hun liefde op kunnen focussen, als een surrogaat voor kinderen of de liefde die ze niet bij elkaar kunnen uiten. En als laatste de mysterieuze man als intrigant, die de oerinstincten van het liefdespaar doet opborrelen, waardoor alle frustraties, angsten, hoop van zowel man als vrouw naar boven komt. Alle vier zeer interessante concepten voor een film die &Me introduceert, maar die alle vier niet goed tot uiting komen of worden ontwikkeld. &Me is in het kort een ongeloofwaardige aaneenschakeling van oninteressante gebeurtenissen zonder noemenswaardige of herkenbare karakters. Wanneer je op zoek bent naar een goede studie naar prille liefde, ben je met bijvoorbeeld The Graduate, American Beauty of Punch-Drunk Love beter af.

Jaar: 2013
Speelduur: 89 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5414939459719

Op deze DVD-uitgave is &Me te bekijken in een anamorf 2.35:1 beeldformaat.  De beelden kennen een hoog contrast en zwartwaarde. De kleuren zijn diep verzadigd, waardoor zij van het beeld afspatten. Deze diepe kleuren komen echter niet al te vaak voor. Deze film kent een diversiteit aan kleur-palleten en filters. Omdat er door de makers is gekozen om &Me redelijk realistisch uit te lichten, komen veel scènes wat grauw over. Andere scènes die zich overdag afspelen, zoals die in het gebouw van de Europese Unie zijn daarentegen erg licht en wat bekoeld. Verschillende momenten in de film waarin het verhaal zich binnenskamers afwikkelt, hebben een wat speelsere belichting. Hierdoor is er een aangename variatie in de sfeer van de film, hoewel er geen duidelijke cohesie/bedoeling achter schuilt. Hier en daar zijn compressieblokken en edge-enhancement aanwezig, zeker bij de erg donkere en (over)belichte beelden. Dit is nergens erg storend. Hierbuiten zijn de beelden van &Me van een prima scherpte. Op deze DVD-uitgave  zijn verschillende ondertitelingssporen aanwezig. Deze zijn zoals gebruikelijk wit ingekleurd en worden gecentreerd onderin beeld gepresenteerd. Op de kwaliteit hiervan is niets aan te merken.

Vanwege het internationale karakter van &Me worden er verschillende talen gesproken in de film. Het originele Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s) beslaat dan ook uit Engels, Frans, Duits en Spaans. Ondanks alle verschillende talen en accenten, is iedereen scherp en helder via het middenkanaal te horen.  Dat er constant wordt gewisseld tussen Frans, Engels, Spaans en Duits is even wennen, maar nergens een groot probleem. De omgevingsgeluiden staan redelijk hard in de mix. Wellicht om de overweldigende geluiden van een grote stad als Brussel duidelijk over te brengen. De film slaagt hierin door de niet al te gevarieerde, maar vaak aanwezige geluidseffecten. Er is altijd wel iets te horen. Een stad slaapt immers niet. Dit geldt voor zowel de scènes buiten of in grote gebouwen als Eduards en Edurnes appartement. Daarbuiten is daar de gepaste begeleidende muziek om die verschillende scènes kracht bijzetten. Al met al een redelijke geluidskwaliteit.

Zodra je de disc van &Me in je DVD-speler stopt, kun je kiezen uit een Engels- of Nederlandstalig geanimeerd hoofdmenu. Hier kun je de film integraal afspelen, of een van de negen hoofdstukken selecteren. Naast de trailer van de film zelf, zijn er op deze DVD-uitgave geen extra's aanwezig.

Trailer &Me (2 min)
Uit de trailer van &Me komt vooral het fragmentarische en onvoorspelbare karakter van de film goed naar voren. Voor de een is het intrigerend om op het oog compleet willekeurige beelden te zien voorbijkomen met aanvullend grote lege woorden. De ander komt met moeite door de nietszeggende trailer heen en zal de film als zodanig beoordelen.

De Spaanse Edurne (Verónica Echegui) verlaat haar moederland voor een positie bij de EU in Brussel. Eduard (Mark Waschke) doet hetzelfde vanuit Duitsland. Per ongeluk ontmoeten ze Nederlander Richard (Teun Luijkx), die hun prille relatie op zijn kop zet. &Me probeert heel veel te vertellen, maar slaagt er hierdoor niet in een coherent verhaal over te brengen. Als kijker interesseer je je niet voor de karakters, noch voor 'de reis' die zij doormaken. Op technisch gebied doet de film het beter. De omgevingsgeluiden staan iets te hard in de mix, maar dit is een overkomenlijk probleem. De beelden zijn van een prima kwaliteit, hoewel niet zonder lichte artefacten. Helaas zijn er geen echte extra's te bespeuren op deze DVD-uitgave. Concluderend is &Me een teleurstellende film, die ondanks zijn goede bedoelingen tot niets goeds leidt.