Kick-Ass 2

20-01-2014

6.6

Kick-Ass 2 (Blu-ray)

De doorsnee scholier Dave Lizewski (Aaron Taylor-Johnson), die ooit als “superheld” Kick-Ass furore maakte, heeft zijn masker afgezworen en probeert nu zijn gewone leventje weer op te pakken. Maar het blijft kriebelen, en dus neemt hij contact op met Mindy Macready (Chloë Grace Moretz), alias Hit-Girl, zodat zij hem kan trainen tot een echte held. Ondertussen komt Chris D’Amico (Christopher Mintz-Plasse), een jongen wiens vader gedood werd door Kick-Ass, er alleen voor te staan. Chris zint nog altijd op wraak en krijgt nu de kans om daar iets mee te doen. Door het overlijden van zijn moeder beschikt hij namelijk over alle financiële middelen die nodig zijn om als superschurk door het leven te gaan. Aldus wordt “The Motherfucker” geboren. Dave heeft zich inmiddels aangesloten bij een clubje zelfbenoemde superhelden (lees: gewone mensen met een masker), onder leiding van kolonel Stars and Stripes (Jim Carrey). De club traint hard, maar het is maar de vraag of dat voldoende is om het op te nemen tegen The Motherfucker. Konden ze maar rekenen op de hulp van Hit-Girl…

Het in 2010 verschenen Kick-Ass was een aangename verrassing. Een originele comicverfilming waarbij een doorsnee jongen, zonder enige vorm van krachten of überhaupt training, besluit dat hij een superheld gaat worden. En dat op zijn manier ook nog voor elkaar krijgt ook. Matthew Vaughn’s film werd een groot succes en smaakte ongetwijfeld naar meer. Kan het vervolg, dat in 2013 verscheen en ook weer gebaseerd is op een comic van Mark Millar, de honger stillen? Nou, niet op alle fronten. Om te beginnen is de originaliteit van het verhaal er deze keer wel vanaf. Dat sullen, losers en excentriekelingen een masker opzetten en zich zo voordoen als superhelden – in feite niets meer dan veredelde buurtwachten – hadden we in het eerste deel al gezien. Verder wordt er veel tijd besteed aan de “coming of age” van Mindy Macready, alias Hit-Girl, die zich nu op de middelbare school moet zien te redden als gewoon meisje. Deze verhaallijn heeft tot gevolg dat de film bij vlagen meer aanvoelt als een tienerdrama. Dat dit desondanks toch weet te boeien is vrijwel geheel te danken aan Chloë Grace Moretz, die als de grofgebekte Mindy een plezier is om naar te kijken. Uiteraard komt ook Kick-Ass zelf aan bod. In dit tweede deel sluit hij zich aan bij een clubje helden, om het op te nemen tegen superschurk The Motherfucker (what’s in a name?). Dit deel van het verhaal bevat voldoende actie, met flink wat grof en bloederig geweld. Regisseur/schrijver Jeff Wadlow gaat daarbij vrij ver, al schijnt de comic-versie hier zeker niet voor onder te doen. Voor acteur Jim Carrey, die de leider van het clubje helden speelt, was het geweld de reden om niet meer achter het eindresultaat te staan. Maar dat terzijde. Visueel gezien is Kick-Ass 2 wisselend. Er wordt bijvoorbeeld weinig gedaan met de comic-oorsprong. Op zich is dat niet erg, maar in dit geval is het resultaat vlees noch vis. Het is namelijk niet zo dat visuele comic-elementen volledig afwezig zijn – hier en daar duikt een tekening, tekstballonnetje of -kadertje op – maar omdat ze zelden gebruikt worden doet het op die momenten nogal gekunsteld aan. Ook het digitale effectwerk weet helaas niet altijd te overtuigen. Met het ontwerp van de personages en sets is daarentegen niks mis. Zowel de superhelden als -schurken zien er vermakelijk over-the-top uit, om over de schuilplaats van de schurk nog maar te zwijgen (die haai!). Kick-Ass 2 is onderhoudend genoeg om een keer te bekijken. Het is erg jammer dat de kwaliteit en originaliteit van zijn voorganger niet gehaald worden, maar ach, wie weet maakt men dat met het geplande derde deel weer helemaal goed.

Jaar: 2013
Speelduur: 103 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5050582938937

• Alternatief Begin
  • Big Daddy Returns
  • Verlengde Scènes
  • Making Of Kick-Ass 2
  • Hit-Girl Valt Aan

De BD-uitgave van Kick-Ass 2 heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p-resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codec.

De resulterende HD-transfer heeft – bijna vanzelfsprekend – een uitstekende scherpte en detaillering, maar wat het meeste opvalt is de kleurweergave. De kleurrijke kostuums zien er bijvoorbeeld erg goed uit, evenals de rest van het beeld. Zie bijvoorbeeld het gras in het derde screenshot of de roze muren in het vijfde shot. Ook op de overige gebieden scoort de transfer een vette voldoende. Zo is het zwartniveau dik in orde en geeft ook het schaduwdetail geen reden tot klagen. Storende artefacting is bovendien compleet afwezig. Veel meer kunnen we er eigenlijk niet over melden; het is simpelweg een uitstekende transfer.

Het geluid van Kick-Ass 2 neemt op BD de vorm van een DTS-HD Master Audio 5.1-track aan (16bit/48kHz). Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het is een track die op alle fronten hoge ogen gooit. Detaillering, helderheid, dynamiek, alles is dik in orde. Ook de ruimtelijkheid van de track valt op. Een goede plaatsing van effecten en veel richting zorgen voor een geluidsbeeld waar je middenin zit. Uiteraard maakt dit het meeste indruk tijdens de actiescènes, met de eindconfrontatie als perfect voorbeeld. Voeg daaraan toe dat de dialogen altijd prima verstaanbaar blijven in het audiogeweld, en je kunt concluderen dat hier een zeer goede audiobeleving neer wordt gezet.

Bij de BD-uitgave van Kick-Ass 2 kun je in het ietwat cryptische menu, waarbij het symbool “*” voor de extra’s staat, een acceptabele hoeveelheid aanvullend materiaal vinden. Dit materiaal heeft een HD-resolutie en de meeste extra’s zijn Nederlandse ondertiteld (het commentaar is de uitzondering).

Indien gewenst kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van schrijver/regisseur Jeff Wadlow en castleden Aaron Taylor-Johnson, Christopher Mintz-Plasse en Chloë Grace Moretz. Het viertal geeft een luchtig commentaar, dat niet boordevol productietechnische info zit, maar wel leuk genoeg is om te beluisteren.

Alternatief Begin (3 min)
Een alternatieve beginscène voor de film, met optioneel commentaar van schrijver/regisseur Jeff Wadlow.

Big Daddy Returns (2 min)
Oorspronkelijk had Wadlow een scène bedacht waarin Hit Girl een visioen van Big Daddy zou krijgen. De scène wist het eindresultaat echter niet te halen. In deze extra kun je het betreffende fragment in storyboard-vorm bekijken, met optioneel commentaar van Wadlow.

Verlengde Scènes (14 min)
Een klein kwartiertje aan verwijderd materiaal, ook hier weer optioneel te voorzien van een toelichting van Jeff Wadlow.

Making Of Kick-Ass 2 (49 min) Een vrij uitgebreide Making Of, die in vijf afzonderlijke delen opgesplitst is. Je kunt deze los van elkaar afspelen of via de “speel alles”-optie.

• Het Spel Upgraden (7 min): Over hoe Wadlow de regieklus kreeg en wat zijn doelen voor de film waren.
  • Een Ass-Kicking Cast (12 min): Over de casting.
  • Uit Je Dak Gaan: Wapens & Stunts (9 min): Over de stunts en wapens.
  • Een Badass-Wereld Creëren (8 min): Over het ontwerp van sets en kostuums.
  • Straatregels (16 min): Over de grote actiescene aan het slot.

Hit-Girl Valt Aan (5 min)
In deze driedelige featurette krijg je te zien hoe een van de grotere actiescènes in de film tot stand kwam.

In Kick-Ass 2 heeft de “superheld” (lees: gewone jongen met masker) Kick-Ass zich aangesloten bij een groepje gelijksoortige figuren. Het is echter maar de vraag of dit groepje het op kan nemen tegen de op wraak beluste The Motherfucker. Ze zouden de hulp van Hit-Girl goed kunnen gebruiken, maar die heeft het te druk met tienerproblemen. Kick-Ass 2 is het vervolg op de originele en succesvolle comicverfilming uit 2010. Het tweede deel kan helaas niet tippen aan diens voorganger, maar is onderhoudend genoeg om een keer te bekijken. De BD-uitgave is daar met z’n uitstekende audiovisuele presentatie en acceptabel pakket aan extra’s prima geschikt voor.