Out of the Furnace

13-02-2014

7.2

Out of the Furnace (Bioscoop)

De broers Baze steunen elkaar door dik en dun. Rodney (Casey Affleck) kan maar moeilijk aarden, terug in Amerika. Hij is maar liefst vier maal als soldaat naar de oorlog in Irak geweest en is naar eigen zeggen niet meer dezelfde persoon die hij was toen hij vertrok. Zijn broer Russel (Christan Bale) kan hem moeilijk steunen omdat hij dronken achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt. Hij moet de cel in en tot overmaat van ramp verlaat zijn vriendin Lena (Zoe Zaldana) hem voor de lokale politiechef Wesley Barnes (Forest Withaker). Rodney kan moeilijk omgaan met de situatie en leent geld van schimmige figuren zoals John Petty (Willem Dafoe) om het vervolgens te vergokken. Om zijn schuld aan John terug te betalen doet Rodney mee aan straatgevechten en komt zo in contact met de meedogenloze en doorgewinterde crimineel Harlan DeGroat (Woody Harrelson). Wanneer Rodney op een nacht plots verdwijnt, zet Russel alles op alles om hem te vinden.

Crazy Heart was een goed ontvangen indrukwekkende debuutfilm van regisseur Scott Cooper. We hebben er een aantal jaar op moeten wachten, maar hier is dan eindelijk zijn tweede film. Er zal een grote druk op zijn schouders hebben gerust om te bewijzen dat het succes van zijn eerste film geen toevalligheid was. Wat hij in ieder geval mee heeft is zijn cast. Out of the Furnace wordt volledig gedragen door het knallende acteerwerk van de hele cast, met als uitschieters Casey Affleck en Christian Bale. Hun band als broers is volkomen geloofwaardig en ondanks dat hun gezichten zo onderhand best bekend zijn, verdwijnt deze beroemdheden volledig in hun transformatie van het personage dat ze spelen. Daar moet je echt een vakman voor zijn. Het vakmanschap blijkt tevens uit de sterk naargeestige sfeer die de film uitstraalt en een krachtig gevoel van locatie. Het Midwesten van Amerika wordt realistisch in beeld gebracht middels mooi camerawerk en een zelfverzekerde montage. Out of the Furnace heeft alles in huis om een meesterwerk te zijn, maar toch is het dat niet geworden. Het wel erg trage verloop is hier debet aan. De uitgerektheid van shots en scènes heeft zeker positieve effecten tijdens de spannende scènes, maar wordt ook doorgevoerd op momenten dat er werkelijk niets gebeurt. Dit geldt in het bijzonder voor het eerste uur van de film. Het zou zonde zijn als mensen daarop afhaken, want na een grote plotwending krijgt de film in de tweede helft heel wat meer vaart. Een ander verbeterpunt is het verhaalverloop, dat exact de gebaande paden betreedt en daarmee nogal voorspelbaar is. Een film hoeft echter niet altijd het hele pakket in huis te hebben, zo blijkt eens te meer. Het acteerwerk alleen is namelijk reden genoeg om deze prent niet aan je voorbij te laten gaan.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 116 min