Quest for Fire / La Guerre du Feu

12-02-2014

8.5

Quest for Fire / La Guerre du Feu (DVD)

Een stam van de Neanderthalers heeft het meest kostbare bezit wat er is in handen: vuur. Na een verloren strijd met een andere stam moet de groep hun vertrouwde grot ontvluchten. Het kleine vlammetje dat ze koesteren overleeft de vlucht niet en zonder vuur lijkt overleven niet mogelijk. Drie stoere strijders van de stam, Naoh (Everett McGill), Amoukar (Ron Perlman) en Gaw (Nameer El-Kadi), worden erop uit gestuurd om nieuw vuur te vinden. Ze trekken door een voor hen onbekende wereld, die vol gevaren zit. Niet alleen door andere stammen, maar ook vanwege wilde dieren. Het drietal ontdekt dat er andere beschavingen zijn die verder ontwikkeld zijn dan zijzelf. Maar hebben ze ook vuur? Want dat is waar ze naar op zoek zijn.

Quest for Fire (oorspronkelijke titel La Guerre du Feu) van de Franse regisseur Jean-Jacques Annaud is een bijzondere film. Het is namelijk een film zonder dialoog, een film dus ook zonder ondertiteling. Er worden wat kreten geslaakt, maar die zijn niet vertaald. Hoeven ook niet vertaald te zijn, want daar gaat het namelijk niet om. Annaud wilde een film maken waarbij het verhaal duidelijk werd zonder dialoog. En dat is op een wonderbaarlijke manier gelukt. De film speelt zich af in de prehistorie, waar vuur het kostbaarste bezit is. Als je vuur hebt, heb je leven en macht. Annaud laat in de film zien dat de evolutie van de wereld op macroniveau zien. Het begint bij de Neanderthalers, die wonen in grotten, maar er zijn ook al verder ontwikkelde stammen, die leven in hutten en die weten hoe je zelf vuur moet maken. Iets wat het drietal Neanderthalers voor onmogelijk houdt. Er is angst voor wilde dieren als de leeuw, maar ook ontzag voor de mammoet. Dinosaurussen zul je niet tegenkomen, die waren allang uitgestorven. Annaud wilde de film zo levensecht mogelijk maken en de vooroordelen, die bij het grote publiek aanwezig waren, negeren. Deze vooroordelen waren mede in de wereld gebracht door onder andere de animatieserie The Flinstones en de film One Million Years B.C. met Raquel Welch. Annaud vond dit vreselijk en deed er alles aan om alles realistisch in beeld te brengen. Hij deed onderzoek in veel musea, maakte foto’s van belangrijke details en kocht vanalles wat interessant kon zijn voor de decors. Er werd zelfs een speciale taal geschreven. Annaud verzamelde alles in twee dikke boeken, die zijn leidraad werden op de filmset. Sets die zich uitstrekten van Canada tot Schotland en Kenya. In totaal duurde het maken van de film bijna vier jaar, maar het resultaat mag er wezen. Het is een avonturenfilm met de nodige humor en aktie. De opening is heftig, met een gevecht tussen twee Neanderthaler-stammen, maar daarna vlakt het geweld wat af om halverwege de film nog een keer heftig op te komen tijdens een gevecht met kannibalen. Vooral de make-up is overtuigend. Het was een enorme kostenpost, ongeveer een kwart van het budget ging op aan de make-up. Maar het resultaat is zeer overtuigend. Men kreeg er de waardering voor in de vorm van een Oscar. Maar niet alleen de make-up, ook de rest van de film spreekt tot de verbeelding. Annaud heeft een bijzondere manier gevonden om een verhaal te vertellen. Een verhaal vertellen zonder dialoog, iets dat hij later nog eens zou herhalen met The Bear.

In 2011 is Quest for Fire al op DVD uitgebracht in de World Cinema Selection reeks, maar dan onder de oorspronkelijke titel La Guerre du Feu (en met een spelfout in de diverse catalogi van winkels opgenomen).

Genre: Avontuur, Drama
Jaar: 1981
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 5.1
  • Dolby Digital 2.0
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249482291

Zoals hierboven al gemeld is Quest for Fire al eerder op DVD uitgebracht. Voor wie op zoek is naar een nieuwe transfer zal teleurgesteld zijn. Deze nieuwe uitgave bevat namelijk precies dezelfde disc als de eerdere uitgave van 2011. Dat betekent een 2.35:1 anamorfe beeldtransfer die op z’n zachts gezegd niet zo aantrekkelijk is. Het beeld doet erg gedateerd aan. Dat wordt al duidelijk bij de begintitels, waar telecine-wobble aanwezig is. Het beeld maakt verder een erg wollige indruk, is vaal van kleur en heeft vooral weinig contrast. Met zo’n futloze transfer kun je in deze moderne tijd eigenlijk niet meer mee aan komen zetten. De film verdient een mooie transfer, maar heeft deze in onze contreien nog niet gekregen.

Het geluid van Quest for Fire is een Dolby Digital 2.0 (228 kb/s) track. Helaas geen surroundgeluid, hoewel de film als 70mm-projectie met 6-kanaals geluid in de bioscopen heeft gedraaid. Men heeft voor de DVD voor het standaard 35mm-filmgeluid gekozen. En ook hier merken we dat de tand des tijds z’n weerslag op het materiaal heeft gehad. Het geluid klinkt scherp en heeft weinig diepgang. Het laag is bijna geheel afwezig, wat voor een schriel geluid zorgt. De muziek heeft moeite om in toon te blijven, vooral in de hogere regionen. Er is in deze film geen dialoog, althans, geen verstaanbare dialoog. De Neanderthalers praten in kreten en die worden niet vertaald. Het geluid is niet zo’n teleurstelling als het beeld, maar een voldoende haalt het niet.

De DVD heeft een statisch menu in 1.78:1 beeldformaat. Deze uitgave heeft geen extra’s. Daarvoor moet je de buitenlandse Blu-ray Discs in huis halen, waar een aantal interessante extra’s op staan.

Een drietal mannen van een Neanderthalerstam moet op zoek naar nieuw vuur, omdat hun eigen vuur is gedoofd. Ze komen in een nieuwe wereld terecht, vol nieuwe ontdekkingen. Quest for Fire is een bijzondere film van Jean-Jacques Annaud, zonder dialoog, waarbij het verhaal toch duidelijk verteld wordt. Deze DVD-uitgave in de Award Winning Cinema-reeks is identiek aan de uitgave uit 2011, en dus met zeer mager beeld en geluid. Extra’s staan er ook nu niet op, daarvoor moet je naar de Blu-ray Disc in het buitenland uitkijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.