Cloudburst

26-03-2014

6

Cloudburst (DVD)

Stella (Olympia Dukakis) en Dot (Brenda Fricker) zijn al meer dan 30 jaar samen. Beide vrouwen zijn in de 70 en hoewel de lichamelijke gebreken beginnen te komen, is hun liefde ijzersterk. Als Dot’s kleindochter Molly (Kristin Booth) haar oma in een bejaardentehuis wil stoppen, neemt stella het heft in handen om ervoor te zorgen dat zij en haar Dot bij elkaar kunnen blijven. De enige manier waarop dit kan: trouwen in Canada. De twee ontsnappen stiekem en gaan op een avontuurlijke en ontroerende reis. Onderweg ontmoeten ze de jonge lifter Prentice (Ryan Doucette) en de dames sluiten deze charmante jongeman al snel in hun hart.

Olympia Dukakis (Oscar winnaar voor Moonstruck) en Brenda Fricker (Oscar winnares voor My Left Foot) mogen dan niet buitengewoon veel naamsbekendheid genieten. Ze hebben bewezen dat ze kunnen acteren. In deze rechtlijnige roadmovie met een doorsnee plot is hun acteerwerk ook zo ongeveer het enige dat de film nog op de been houdt. Al snel is duidelijk dat de toon van film behoorlijk luchtig is. De humor wordt vooral gezocht in de absurde situaties en in de grofgebektheid van Stella. Na een tijdje raak je hierop uitgekeken en dan blijft er weinig over. De komische toon wordt namelijk afgewisseld met serieuze stukken en daarbij worden niet altijd de juiste snaren geraakt. De emoties van de kijker worden bespeeld met voor de hand liggende scènes waarin alles voorgekauwd wordt. De beelden van de Amerikaanse en Canadese natuur zijn mooi en de krap anderhalf uur die de film duurt zijn zo voorbij. Maar na het kijken van deze film blijf je toch vrij onberoerd achter. Er is gewoon niets nieuws te bieden. De script doorloopt de verplichte stappen en er wordt nergens een risico genomen. Juist bij een onafhankelijke arthouse film als deze verwacht je dat men juist wel buiten de gebaande baden treedt. De cover met vele sterren en verwijzingen naar grote prijzen of filmfestivals is dan ook wat misleidend. Cloudburst is met beste wil van de wereld een niemendalletje.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 89 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249481973

• Promotietrailers

Cloudburst staat in het originele 2.35:1 formaat op de DVD. De transfer is voldoende maar ook niet veel meer dan dat. Aan defecten zal het niet liggen, die zijn er namelijk niet. Maar het beeld is gewoon niet bepaald gestoken scherp. Op de TV in bewegende beelden ziet het er nog wat beter uit dan op bijgevoegde screenshots, maar het houdt niet over. Scherpte en detaillering mogen dan wat teleurstellen, met de kleuren en het contrast is het wel prima gesteld. De kleuren zijn mooi warm, maar toch nog natuurlijk. De kwaliteit van de transfer is niet storend, maar had zeker beter gekund.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track maakt niet echt indruk. Allereerst is het even opletten geblazen, want de 5.1 track is de tweede track en is niet standaard geselecteerd bij het starten van de film. Als je dit niet instelt, zit je naar de stereo track te luisteren. De audio is weinig opvallend. Het doet precies wat het moet doen, maar ook niets meer. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar. Muziek en omgevingsgeluiden kennen niet echt veel kracht en volume. In het geheel kent de track weinig dynamiek. Van defecten is geen sprake, maar indruk maken doet deze track ook zeker niet.

Er zijn een aantal trailers van andere films te bekijken. Extra’s ontbreken helaas.

Stella en Dot zijn een lesbisch stel dat al hun hele leven samen is. Hun samenzijn wordt echter bedreigt wanneer een van hen in een tehuis wordt opgenomen. Daarop slaan de dames samen op de vlucht naar Canada om daar te trouwen. Cloudburst is een arthouse film volgens het boekje. Het is net vermakelijk genoeg voor zolang het duurt, maar verrast nergens. De DVD-uitgave krijgt een krappe voldoende met beeld en geluid dat geen defecten kent, maar ook zeker niet uitblinkt. Er zijn geen extra’s opgenomen op de disk.