August: Osage County

30-03-2014

6.2

August: Osage County (Bioscoop)

De Weston-familie heeft de nodige geschiedenis te verduren gehad. Inmiddels wonen ze niet meer allemaal dichtbij elkaar en zien elkaar dan ook niet meer geregeld. Ze komen allen bij elkaar wanneer Beverly (Sam Shepard), de patriarch van de familie, overlijdt tijdens het vissen. Zijn labiele, aan de pillen verslaafde, vrouw Violet (Meryl Streep) ontspoort hierdoor nog meer dan al het geval was. Ze maakt daarmee het leven zuur van haar hulp Johnna (Misty Upham) en haar inwonende dochter Ivy (Julianne Nicholson). Er komt nog meer dynamiek in het geheel wanneer de rest van de familie arriveert, waardoor Barbara (Julia Roberts), de sterkste en meest assertieve van de dochters van Violet. Of Karen (Juliette Lewis), die elk jaar een nieuwe vriend lijkt te hebben. Het overlijden van Beverly vormt uiteindelijk een mogelijkheid om alle pijnlijke gebeurtenissen uit de familiegeschiedenis voor eens en voor altijd uit te spreken. Dit gaat gepaard met de nodige chaos en geen familielid komt er zonder kleerscheuren vanaf.

Als je de cast van August: Osage County ziet dan kan je niet anders dan onder de indruk zijn. De sterren voelden zich vast aangetrokken vanwege het langlopende succes van het toneelstuk waarop de film gebaseerd is. Deze won in 2008 de Pulitzerprijs in het dramagenre. Deze prijs was voor de schrijver Tracy Letts. Het concept van de film is simpel. Gooi alle scrupules overboord en breng de ergste schandalen uit de familie over op een manier waarbij je de ander zoveel mogelijk kwetst. Dit doet vrijwel direct denken aan de Scandinavische dogma-film Festen. Toch verschillen de films van elkaar. Daar waar dogma zichzelf heel serieus neemt, doet August: Osage County dit zeker niet. Het begint nog relatief tam, maar al snel loopt het uit de hand en wordt het allemaal een enorm grote klucht. De humor bestaat dan ook voornamelijk uit het absurde gedrag en dialogen van de eigenaardige familie Weston. Deze humor is bij vlagen zeer geslaagd. Het heeft ook direct een nadeel. De momenten die als serieus drama bedoeld zijn komen niet echt meer over. Het blijkt eens te meer bijzonder moeilijk om de genres drama en komedie succesvol te combineren. August: Osage County heeft de bijzondere eigenschap dat het een diepgaande film lijkt te zijn, maar in wezen helemaal niet is. Het is een bijzonder vermakelijke en grove komedie, waarin een zeer getalenteerde cast zich helemaal uit kan leven, met Meryl Streep voorop. Echt beklijven zal het niet en het zal de filmwereld niet op haar grondvesten doen schudden, maar August: Osage County is zeker een succesvolle bewerking geworden van een al even succesvol toneelspel.