Any Day Now

06-03-2014

8.5

Any Day Now (DVD)

Rudy Donatello (Alan Cumming) verdient een schamel inkomen als playback-zangeres in een homobar. Hij woont in een gehorig appartement, met de aan drugs verslaafde buurvrouw Marianne (Jamie Ann Allman). Zij woont daar met haar verstandelijk gehandicapte zoon Marco (Isaac Leyva), maar zij verwaarloost hem. Rudy ontmoet in de homobar de schuchtere advocaat Paul (Garret Dillahunt), die nog niet openlijk voor zijn homoseksualiteit durft uit te komen. Als buurvrouw Marianne in de gevangenis terechtkomt, wordt Marco opgenomen in een weeshuis, maar hij loopt terug naar huis. Daar vangt Rudy hem op en er ontstaat een hechte band tussen het duo. Samen met Paul probeert Rudy de voogdij over Marco te krijgen, nu de moeder in de gevangenis zit. Maar dat is voor een homostel in Amerika, anno 1979 bijna onmogelijk. Lukt het Rudy en Paul wel?

Af en toe worden er kleine films gemaakt die bedoeld zijn voor een specifiek publiek, maar die eigen ook door het grote publiek bekeken moeten worden. Any Day Now, van de regisseur Travis Fine, is er zo een. Het is een film die zich richt op de gay & lesbian-scene, maar die zo goed en van betekenis is, dat iedereen deze film zou moeten zien. Het verhaal speelt zich af in het Amerika van de eind jaren ’70, maar is voor een groot deel nu ook nog van toepassing. In grote lijnen gaat het om de acceptatie en rechten van homoseksuelen. Kunnen een homo- of lesbiennestel net zo’n goede ouders zijn als een heterostel? Deze film toont aan van wel, maar de publieke opinie en de gerechtelijke macht hebben daar zo hun eigen meningen over.
Het verhaal achter het script is heel bijzonder. Het is in de jaren ’70 al geschreven door scenarioschrijver George Arthur Bloom en gebaseerd op een bestaand figuur, Ruby genaamd, die zich als vaderfiguur opwierp voor een verstandelijk gehandicapt kind. Een paar keer stond het script op het punt verfilmd te worden, tot een versie met Tommy Lee Jones en Sylvester Stallone aan toe, maar het kwam nooit goed van de grond, omdat geen enkele studio z’n vingers aan wilde branden aan het homostel als hoofdpersonages. Het script verdween in een la, waar het ruim twintig jaar later uitgehaald wordt door de zoon van Bloom. Die geeft het door aan een oude schoolvriend, regisseur Travis Fine. De tijden zijn veranderd en homoseksualiteit is alom vertegenwoordigd in de maatschappij, al is het nog steeds niet overal even geaccepteerd. De vooroordelen zijn nog bij velen aanwezig. Maar het lukte Fine om een beperkt budget te vinden en vooral een stel goed acteurs voor de camera te krijgen. De drie hoofdpersonen zijn allemaal overtuigend in hun rol. En dat is belangrijk voor de geloofwaardigheid van een film met dit thema. De jongen met het syndroom van Down, Isaac Leyva, lijdt hier ook in het dagelijkse leven aan. Een jongen zonder acteerervaring, maar wel met interesse in zang en dans. Het is zijn eerste filmrol en speelt ingetogen, maar vooral geloofwaardig. Alan Cumming (Burlesque/X-Men 2) is geen onbekende, maar hij staat nu niet direct bekend als een groot acteur. Grote rollen heeft hij in ieder geval nooit gespeeld, maar zoals hij in Any Day Now staat te acteren is werkelijk verbluffend. Prachtig zoals hij invulling geef aan de drag-queen Ruby. Nooit overdreven, altijd echt en met gevoel. Deze film zou wel eens voor een ommekeer in zijn carrière kunnen zorgen. En Garret Dillahunt (The Last House on the Left) speelt voortreffelijk de schuchtere advocaat Paul, die voor zichzelf wel weet dat hij homoseksueel is, maar daar nog niet openlijk voor uit durft te komen. De film is in alle opzichten geslaagd. Hij is geloofwaardig, is sympathiek en werkt op de emoties van de kijker. Het geeft je een gevoel van onrechtvaardigheid, zonder dat het te sentimenteel of pathetisch wordt. Juist het ingetogen en pure karakter maakt de film zo sterk. En daarmee is Any Day Now een klein juweeltje geworden.

Genre: Drama, Gay
Jaar: 2012
Speelduur: 94 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249481713

Met een beeldformaat van 2.39:1 staat Any Day Now in de originele aspect ratio anamorf op de DVD. De film had een beperkt budget en de film is ook naar die maatstaf opgenomen. Men heeft ook getracht de sfeer van de jaren ’70 terug te laten komen in de beeldbewerking. Daarom is er een kleurfilter toegepast, waardoor de film wat flets oogt en voorzien is van een geel-groene waas. Dit is dus een bewuste keuze van de makers. Ook in de decors heeft men dezelfde kleurschakeringen toegepast. Dat maakt de transfer niet slechter, alleen oogt het authentieker. Scherpte en contrast zijn goed, soms is er wat camera-onscherpte aanwezig. Vervelende bijzaken als compressie-fouten of posterisatie zijn gelukkig afwezig, wat wel eens anders is geweest bij uitgaves van Homescreen.

Het geluid van Any Day Now is beschikbaar in twee formaten, een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). Dit is een dialoogfilm en het geluid richt zich dan ook vooral op de voorste kanalen. Bij het DD 5.1-geluid komen de dialogen keurig uit de centerspeaker, met een lichte overspraak naar de frontspeakers waar dit nodig is. Alleen daarom al krijgt het 5.1-kanaal de voorkeur. De surroundkanalen zijn vrij beperkt aanwezig, alleen in de homobar, tijdens de optredens van Rudy, is het geluid alom aanwezig in alle kanalen, met uitzondering van het LFE-kanaal. Dat krijgt weinig te doen, maar daar is het ook de film niet naar. Verder valt op dat het geluid heel natuurlijk klinkt, met al z’n imperfecties van de originele opnames verwerkt in de uiteindelijke eindmix. Zo zijn niet alle dialogen even vlekkeloos opgenomen, maar dat verhoogt alleen maar de authenticiteit van het geluidsbeeld.

De DVD heeft een statisch menu in 1.78:1 beeldformaat. De DVD heeft een aantal promotietrailers en als enige extra de trailer van de film. Mocht men meer extra's willen dan is men aangewezen op buitenlandse releases.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in origineel 2.35:1 anamorf beeldformaat.

Rudy en Paul zijn een homostel, die graag de voogdij over een kind met het syndroom van Down willen, omdat de moeder van de jongen in gevangenis komt en hem verwaarloost. Any Day Now is een sterk geacteerd drama over de rechten van homo’s in het Amerika van de jaren ’70. Hoe klein de film ook mag zijn, de inhoud is indrukwekkend. Qua beeld en geluid is deze DVD prima verzorgd, maar met alleen een trailer zijn de extra’s erg dun bezaaid. Wil men meer extra's en/of een hogere beeldresolutie, dan is men aangewezen op de DVD en Blu-ray Disc-releases in het buitenland.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.