Da Vinci's Demons

Rene Cloosterman
11-03-2014

7.5

Da Vinci's Demons (Blu-ray)

Leonardo da Vinci (Tom Riley) woont en werkt in het Florence van de vijftiende eeuw. Hij geniet een behoorlijk aanzien als kunstenaar en komt daardoor in contact met de familie Medici. Lucretia Donati (Laure Haddock) is namelijk de minnares van Lorenzo Medici (Elliot Cowan), heerser van de republiek Florence. Lorenzo wil graag dat Leonardo een portret van haar schildert. Een aanbod dat Leonardo maar al te graag aanneemt, want hij heeft ook een oogje op haar. Maar al snel wordt duidelijk dat Leonardo meer kan dan alleen maar schilderen. En het duurt dan ook niet lang eerdat ook zijn ideeën en uitvindingen worden gewaardeerd. Echter tot groot ongenoegen van Graaf Girolamo Riario (Blake Ritson), neef van de paus. Hij ziet deze opstandige stad Florence weer graag onder de vlag van Rome. Tijd om de uitvindingen van Leonardo op de proef te stellen…

Na het beëindigen van de uiterst succesvolle Spartacus-reeks door de zender Starz was het even wachten op een waardig vervolg. Na het succes van Spartacus was het logisch om eenzelfde formule te gebruiken voor de nieuwe serie. Eveneens een historisch drama en deze keer bedacht en geschreven door David S. Goyer (Batman Begins, Blade, Man of Steel en nog heel erg veel meer series en films). Maar toen de serie Da Vinci’s Demons werd voorgesteld bleek dat deze reeks een behoorlijk hoger budget nodig had dan de eerste Spartacus-reeks. Voor de eerste acht afleveringen was namelijk veertig miljoen dollar uitgetrokken. Een bedrag dat Starz alleen niet wilde en kon dragen en dus op zoek is gegaan naar een mede-producent. Deze werd al snel gevonden in de Engelse BBC. Door het ruime budget was men wat minder afhankelijk van green-screen en CGI en konden er echte film-locaties en grotere decors worden gebruikt. Da Vinci’s Demons is compleet opgenomen in het Engelse Wales. De pilot (deel 1 en 2) werd zeer goed ontvangen door het publiek. Betaalkanaalpubliek dan welteverstaan, want de beelden die worden vertoond zijn zeker niet geschikt voor een standaard Amerikaans publiek. Grof geweld en bloot worden niet gemeden en wordt zonder enige verhulling in beeld gebracht. "Full frontal nudity" zoals de Amerikanen dit zo mooi noemen. Homoseksualiteit, seks met jonge jongens; het kan allemaal en doet ook meteen weer denken aan de serie Spartacus. Natuurlijk is dit maar een klein gedeelte van het geheel. En de seksscènes worden ook nog eens erg mooi in beeld gebracht. Net zoals deze hele serie overigens. Cameraposities zijn zorgvuldig gekozen en de belichting is scène voor scène een waar meesterwerk. Je waant je direct in het vijftiende eeuwse Florence en absoluut niet in Wales. Na de goede ontvangst van de pilot werd al snel besloten om het complete seizoen van acht afleveringen af te maken. Eind 2013 werd besloten om een tweede seizoen te maken. De schrijver David s Goyer wilde met Da Vinci’s Demons een mix maken van werkelijkheid en fictie. Deze serie raakt dan ook de historie, maar zit er ook wel eens behoorlijk naast. Geniaal volgens de één, maar onvergeeflijk voor een ander. De weinige negatieve reacties op deze serie slaan dan ook vooral op het overhoop halen van de historie en het toevoegen van verzinsels. Hetgeen mij als fan van deze serie totaal niet stoort. In tegendeel zelfs. Leonardo da Vinci wordt gespeeld door de Britse Tom Riley. Een redelijk onbekende speler in de internationale filmwereld. Je kent hem vooral van wat kleinere rollen in tv-series. Maar zodra je zijn gezicht ziet herken je hem dan waarschijnlijk ook meteen. En dat is eigenlijk ook met de rest van de spelers zo. De rol van de erg jonge excentrieke Leonardo is wel even wennen. We kennen  Leonardo immers alleen van de tekening als stokoude man en niet als twintiger. Maar binnen een paar minuten weet je niet beter en is Tom Riley gewoon Leonardo da Vinci. Om toch de link naar het geheugen van de kijker te leggen laat men de welbekende tekeningen en ontwerpen van Leonardo op een vernuftige en moderne wijze weer tot leven komen. Hoe? Dan raad ik je aan om deze serie te bekijken. Da Vinci’s Demons heeft van alles wat. Actie, humor, romantiek en mysterie, het zit er allemaal in. Echter niet voor tere zieltjes, want de beelden zijn af en toe behoorlijk confronterend.

Da Vinci’s Demons wordt in Nederland uitgegeven door Entertainment One op zowel DVD, Digitale Distributie en Blu Ray-Disc. Deze laatste is hier besproken.

Genre: Actie, Drama, Fantasy, TV
Jaar: 2013
Speelduur: 340 min
Verpakking: Amaray Triple Keep Case (with slipcase)
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 713045240455

De BD-uitgave van het eerste seizoen van Da Vinci’s Demons heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080P resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920x1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit drie 25GB enkellaags discs met de acht afleveringen. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec

Wat direct opvalt als je de eerste aflevering bekijkt, is de waanzinnige scherpte en diepte van het beeld. Het is niet direct te omschrijven, maar ik had hetzelfde gevoel toen ik na jarenlang VHS kijken een DVD bekeek. “Zo zou alles eruit moeten zien” was ook nu mijn eerste reactie. Het beeld is werkelijk haar en haarscherp. Niet alleen bij  de heldere scènes, maar echt continu. Ook het contrast is enorm, maar toch nergens overdreven of hinderlijk. En als het beeld scherp is en het contrast hoog dan is het nog maar een kleine stap om ook diepte te kunnen creëren. En dat heeft men dan ook gedaan. Het beeld heeft een goede scherptediepte en hierdoor komt het beeld extra tot leven. Da Vinci’s Demons kent vele donkere scènes. En normaal verlies je vaak de scherpte of het contrast. Tenzij je gebruik maakt van blauwfilters. Dat heeft men hier gelukkig anders kunnen aanpakken. Want dankzij wat slimme lichttechniek en een uiterst gevoelige RED ONE camera kan men nu wel in donkere omgevingen filmen en met behoud van het complete kleurenpalet. En dit levert prachtige en unieke beelden op. Ruis is nauwelijks zichtbaar en digitale artefacten ontbreken totaal of zijn eveneens niet zichtbaar. Nergens lijkt er gebruik te zijn gemaakt van beeldverbeterende technieken. Het beeld ziet er schoon en natuurlijk uit. Om de sfeer van het oude Florence te creëren is er vooral in de stedelijke scènes gebruik gemaakt van een licht sepia-achtig filter. Terwijl voor de buiten- en natuuropnamen de kleuren juist wat zijn opgepompt. Dit geeft een extra warme sfeer en maakt de cleane digitale print een stuk levendiger. De beeldkwaliteit van Da Vinci’s Demons is geweldig om te zien en zeker te gebruiken als demonstratiemateriaal.

Bij een perfect beeld hoort natuurlijk ook het perfecte geluid. Gelukkig heeft Entertainment One ook dit goed aangepakt. Steeds vaker kiest Entertainment One voor een DTS-HD MA 5.1 geluidsspoor. Een keuze die we alleen maar kunnen toejuichen en overigens identiek is aan de Amerikaanse versie. Ook hier meer dan lof. De soundtrack is geweldig om te horen en een ervaring op zich. Alle kanalen worden goed en bijna continu benut. Het geroezemoes van de stad, de vogeltjes in de lucht en zelfs het geritsel van de blaadjes aan de bomen. Florence is echt overal om je heen te horen en te voelen. Want tijdens de wat luidere scènes (zoals tijdens een explosie) doet ook de subwoofer goed mee. Al had die naar mijn mening nog wel een tikkeltje luider mogen zijn. De dialogen komen voornamelijk uit het middenkanaal en tijdens camerabewegingen worden deze dialogen netjes naar de surrounds gedirigeerd. Zo krijg je nog meer het gevoel dat je middenin het verhaal staat. Op deze geluidstrack valt erg weinig aan te merken en is een genot voor het oor.

Helaas bevat deze Nederlandse uitgeven geen extra’s. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave.

Audiocommentaren van de Producer en cast, een kijkje bij het maken van de soundtrack, promo's en deleted scenes. Allemaal mooie extra's die we helaas moeten missen.

Leonardo da Vinci is meer dan een alleen een kunstenaar. En dat komt goed van pas, want keer op keer zal hij de stad Florence moeten verdedigen tegen de handlangers van de Paus. Verliefd worden op de minnares van Lorenzo Medici is echter niet zo’n handige keuze… Tv-zender Starz heeft na Spartacus duidelijk de smaak te pakken. Historisch drama vol geweld en seks scoort. Dat de historische feiten en tijdlijn niet helemaal kloppen, nemen we dan maar op de koop toe. Da Vinci’s Demons is een nieuw genre dat ook als je de historie van Leonardo niet kent prima is te volgen. Het beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-Ray Disc-uitgave zijn meer dan in orde. Alleen erg jammer dat de extra’s ontbreken.