Life of David Gale, the

10-04-2014

7

Life of David Gale, the (Blu-ray)

David Gale (Kevin Spacey) is fervent tegenstander van de doodstraf. Vanuit zijn positie als gerenommeerd professor bereikt hij aardig wat mensen met zijn boodschap. Daartoe is hij ook lid van de non-profit organisatie Dead Watch. Op een dag gooien de omstandigheden echter roet in het eten. Gale wordt ervan beschuldigd zijn mede-activiste Harraway (Laura Linney) te hebben verkracht en vermoord en belandt zelf in de dodencel. Drie dagen voor zijn executie stemt Gale toe in een exclusief interview met verslaggeefster Elizabeth ‘Bitsey’ Bloom (Kate Winslet). Bitsey komt er al snel achter dat deze opdracht meer inhoudt dan ze had gedacht en dat het leven van deze man in haar handen ligt. Met gevaar voor eigen leven doet ze verwoede pogingen de schokkende gebeurtenissen rond de moord in kaart te brengen, voor het te laat is.

Het medium Blu-ray bestaat alweer enige tijd, maar van tijd tot tijd komen er nog steeds oudere films voor het eerst uit op het blauwe schijfje. Dit kan een mooie aanleiding zijn om een wellicht wat in de vergetelheid geraakte productie in een nieuw licht te bezien. Zo ook The Life of David Gale, een misdaadthriller uit 2003 van vermaard regisseur Alan Parker (Mississippi Burning, Midnight Express). Hij wist ‘acteerdieren’ als Kevin Spacey, Kate Winslet en Laura Linney te strikken voor de hoofdrollen. De doodstraf is al decennia lang een heikel punt van politieke en maatschappelijke discussie, in het bijzonder in de Verenigde Staten. Dit is een van de weinige (ontwikkelde) landen waar de doodstraf nog altijd actief wordt toegepast. The Life of David Gale heeft onmiskenbaar een politieke boodschap en het standpunt is ‘tegen’. Dit word je echter niet recht in je gezicht geworpen. De film is geen politiek pamflet. De boodschap is slim geïntegreerd in het algehele verhaal. Dat het onderwerp nog altijd beladen is, bleek wel toen het filmen even moest stoppen. Er kwamen namelijk echte demonstranten af op de set, toen de makers een protest-scène aan het filmen waren. In de hoofdrol van The Life of David Gale zien we Kevin Spacey. De derde keuze na George Clooney en Nicolas Cage. Achteraf een geluk bij een ongeluk, want Spacey is overtuigend en intens als altijd. Hij zet een gelaagd personage neer, waardoor je heel lang in het ongewisse blijft over zijn moraal, motieven en wat er nu werkelijk gebeurd is. Kate Winslet moet aan een hoge lat voldoen om zijn niveau te bereiken, maar deze ervaren actrice houdt zeker stand. Ze is wat meer eendimensionaal en minder kleurrijk dan Spacey, maar dit is niet zo erg. Uiteindelijk draait alles namelijk toch om het personage wiens naam in de titel voorkomt en zijn de overige personages als het ware de figuranten die nodig zijn om het geheel vorm te geven. Voor een thriller is het belangrijk dat deze spannend is. Daar is The Life of David Gale maar deels in geslaagd. De oplettende kijker kan namelijk na ongeveer een half uur aan informatie en een dosis ‘gezond-boeren-verstand’ een redelijke kansrijke voorspelling maken van de wending die zich in het einde zal voordoen. Dit neemt niet weg dat de reis minstens zo belangrijk is als de bestemming. The Life of David Gale volgt redelijk standaard het stramien van de thrillerfilm en blinkt in die zin film technisch niet uit. Het acteerwerk van de cast is echter om van te genieten en de verwevenheid van de politieke discussie in het geheel zorgt voor extra diepgang. Onderaan de streep is het daarmee zeker een film geworden die het kijken waard is.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 130 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 5050582966633

De Blu-ray Disc-uitgave van The Life of David Gale heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De film is nog maar iets meer dan tien jaar oud, maar als je deze transfer aanschouwt dan lijkt het soms of je een jaren ’70 film aan het kijken bent. De hoeveelheid ruis is bij vlagen behoorlijk en ook de algemene scherpte van het beeld laat te wensen over. De details zijn prima te onderscheiden en slecht is het niet te noemen, maar het HD-gevoel komt nergens echt tot leven. Daarnaast is de film vrij donker van aard en op deze momenten is het schaduwdetail niet optimaal. De kleuren zijn vrij goed maar blijven wat aan de vlakke kant. Dit komt ook door het karige contrast. Afgezien van eerdergenoemde ruis is er echter geen sprake van defecten. The Life of David Gale komt prima tot haar recht, maar de kwaliteit van deze transfer is zodanig dat een upgrade van DVD naar BD geen must is.

Deze BD-uitgave van The Life of David Gale heeft een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) geluidsspoor. Deze film draait vrijwel alleen maar om de dialogen en die zijn op elk moment goed verstaanbaar. Er is ook wel sprake van wat omgevingsgeluiden, maar deze blijven redelijk beperkt tot de stereoruimte binnen het totale geluidsbeeld. Zo af en toe worden de achterste speakers ingezet, maar op een ietwat onnatuurlijke en gekunstelde wijze. De subwoofer schittert door nagenoeg algehele afwezigheid. Deze audiopresentatie van The Life of David Gale ondersteunt de film prima, maar doet geen stapje extra.

Vanuit het geanimeerde hoofdmenu kun je de instellingen van de film regelen. Er zijn geen extra’s beschikbaar. Dit geldt overigens ook voor buitenlandse uitgaves.

David Gale is fel tegen de doodstraf en steekt veel van zijn tijd in de strijd hiertegen. Hij wordt zelf onderwerp van deze praktijken wanneer hij in een dodencel terechtkomt op verdenking van brute verkrachting en moord op zijn mede-activiste. The Life of David Gale is een onderhoudende thriller met een sterke cast en een krachtige boodschap. Deze BD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar daarmee is alles wel gezegd. Er zijn geen extra’s beschikbaar.