Falling Skies - Seizoen 2

09-04-2014

7

Falling Skies - Seizoen 2 (Blu-ray)

De aarde is overspoeld door een aanval van buitenaardse wezens. Ze hebben weinig goeds in de zin en in korte tijd is de mensheid gereduceerd tot slechts een fractie van haar voormalige omvang. De overlevenden proberen zich zo goed en kwaad als dat gaat te organiseren. Zo gemakkelijk gaat dit nog niet, want van het officiële leger is vrijwel niets over. Het is dus feitelijk een ongelijke strijd tussen veredelde burgerwachten en een onbekende tegenstander met technologie die vele malen geavanceerder is. Een van die strijders is Tom Mason (Noah Wyle). Samen met een groep, de ‘2nd Massachusetts’, strijdt hij voor de redding van hun families en voor wat er over is van de mensheid. De groep wordt aangevoerd door de norse oorlogsveteraan Captain Weaver (Will Patton) en in spirituele zin geleid door de onzelfzuchtige kinderarts Anne Glass (Moon Bloodgood). Voormalig geschiedenisprofessor Tom probeert zijn kinderen Hal (Drew Roy), Matt (Maxim Knight) en Ben (Connor Jessup) te beschermen en tegelijkertijd een goede vader voor ze te zijn. Is er nog hoop voor de mensheid in de strijd tegen deze overmacht aan buitenaardse wezens?

Niemand minder dan Steven Spielberg staat aan de wieg van Falling Skies. Hij regisseert niet, maar heeft het concept bedacht en is in de productie veel betrokken. Eerder schreven wij een recensie van seizoen 1. Deze kun je hier teruglezen. Het eerste seizoen is goed ontvangen door een trouwe schare fans, maar rammelde aan alle kanten. De serie keert echter sterk terug, onder andere met een nieuwe producent die aan de knoppen draait. Dit tweede seizoen heeft wat meer focus en is sterker geschreven. Daarnaast helpt het – zoals bij elke serie – dat je de personages al goed kent. Hierdoor zit de vaart er ook beter in. Bovendien raak je meer betrokken omdat je het gevoel hebt de personages al te kennen. Ook voor de acteurs is het een voordeel. Noah Wyle bijvoorbeeld raakt steeds beter ingespeeld als hoofdrolspeler van het geheel. Het is hiermee niet een compleet andere serie geworden. Zo is de dialoog nog steeds niet altijd van even veel diepgang en kent de gemiddelde aflevering meer cliffhangers dan een seizoen Goede tijden, slechte tijden. De actie ziet er dan wel weer goed uit en de special effects zijn van een behoorlijk niveau, zeker voor een TV-productie. Falling Skies is wederom een leuke vorm van escapisme geworden. De kwaliteit is niet bijzonder hoog, maar doordat diepgang niet op plaats één staat, kijkt de serie wel lekker weg. Zoveel sciencefictionseries worden er bovendien niet gemaakt dus voor genrefans zal het fijn zijn om te horen dat deze serie nog wel even blijft.

Genre: Actie, Science fiction, Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 450 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Warner Home Video
EAN: 5051888169650

• One Page at a Time: Writing the Second American Revolution
  • The Fan’s Perspective: Touring the Set
  • Terry O’Quinn is Manchester
  • Creating the Crawlies
  • Designing the Spaceship
  • Team Skitter
  • Season 2 Animated Trailer
  • The Skitter Evolution
  • 2nd Watch: Episode 20
  • Season 3 preview

De Blu-ray Disc-uitgave van Falling Skies heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit twee 50 GB dubbellaagse disks met op elk vijf afleveringen.

Voor de beeldkwaliteit van het eerste seizoen gaven wij niet meer dan een krappe voldoende. Deze uitgave van het tweede seizoen mag rekenen op een iets ruimere voldoende. De compressiefouten en andere gebreken die in het eerste seizoen de kop opstaken zijn nog aanwezig, maar in mindere mate. Misschien heeft dit iets te maken met een andere codec die ditmaal is gebruikt. De scherpte en detaillering zijn het sterkste punt van de transfer. Deze zijn dik in orde. De kleuren zijn nog even grijs en grauw. Het schaduwdetail kan ermee door, maar is niet geweldig. Tenslotte is er vrijwel continu sprake van een aardige dosis ruis.

Deze BD-uitgave van Falling Skies heeft een Engelstalige Dolby TrueHD audio 5.1-track (24bit/48kHz). Net als het beeld, is ook het geluid een tikkeltje beter dan dat van vorig seizoen. De dialogen zijn altijd duidelijk en goed verstaanbaar. Dit seizoen kent meer en grootsere actie, waardoor de audio ditmaal beter tot haar recht komt. Daarbij wordt ook de subwoofer goed ingezet. Het gebruik van de achterste speakers is nog altijd wat beperkt, wat afdoet aan de totale surroundervaring. Onderaan de streep is dit echter een solide audiopresentatie.

Vanuit hoofdmenu kun je de extra’s benaderen. De extra’s zijn allemaal in HD te bekijken met Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en Nederlandse ondertiteling.

DISC 1

One Page at a Time: Writing the Second American Revolution (21 min.)
Dit is de algemene making of waarin alle aspecten rondom de productie aan bod komen.

The Fan’s Perspective: Touring the Set (9 min.)
Fans die een prijsvraag hebben gewonnen mogen een kijkje nemen op de set en vragen stellen aan leden van het productieteam.

Terry O’Quinn is Manchester (2 min.)
In twee minuutjes maken we kennis met dit personage.

Creating the Crawlies (1 min.)
Knipper met je ogen en deze featurette is alweer voorbij. Het gaat over de aliens uit de serie.

Designing the Spaceship (1 min.)
Nog een kort promotioneel filmpje van ongeveer 1 minuut.

Team Skitter (3 min.)
Zijn de Skitters nu digitaal of zijn het mensen in pakken? Hier kom je het te weten.

Season 2 Animated Trailer (1 min.)
Een geanimeerde preview gemaakt door Dark Horse comics.

Verspreid over disk 1 en 2 is er bij in totaal vier afleveringen audiocommentaar beschikbaar. De samenstelling van de sprekers verschilt per aflevering en bestaat uit een mix van cast- en crewleden.

DISC 2

The Skitter Evolution (10 min.)
We nemen hier een kijkje achter de schermen specifiek bij de vierde aflevering.

2nd Watch: Episode 20 (31 min.)
Wil Wheaton is de host van een soort talkshow aan een ronde tafel. Een groot deel van de cast en crew is hierbij aanwezig. Ze hebben het over de finale van dit seizoen.

Season 3 preview (2 min.)
Een korte vooruitblik van het derde seizoen.

Falling Skies gaat in haar tweede seizoen verder waar het vorige seizoen ophield en heeft haar energie hervonden. De kwaliteit van dit seizoen is zienderwijs beter dan het eerste, maar fundamenteel gezien is het nog wel dezelfde serie. Echt kwaliteit kun je het niet noemen, maar het kijkt lekker weg, zeker voor genrefans. De BD-uitgave is in beeld- en geluidkwaliteit marginaal toegenomen, maar de technische prestaties zijn nog steeds niet uitstekend te noemen. Er is een flink pakket aan extra’s opgenomen. Een aantal zijn erg kort maar andere extra’s zijn uitgebreider. In totaal een mooi pakket.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.