Venus in Fur

21-05-2014

7.5

Venus in Fur (Blu-ray)

Regisseur Thomas Novachek (Mathieu Amalric) heeft net een teleurstellende auditieronde achter de rug voor een hoofdrolspeelster in zijn toneelbewerking van het boek Venus in Fur uit 1870. Wanneer hij op het punt staat naar huis te gaan komt Vanda Jourdain (Emmanuelle Seigner) binnen, een tweederangs actrice die Thomas overhaalt om haar toch nog auditie te laten doen, ondanks dat ze te laat is en het script alleen in de metro heeft doorgebladerd. Met tegenzin gaat Thomas akkoord, maar als Vanda aan haar teksten begint is hij direct verkocht. Ze geeft direct gestalte aan het karakter en ze nodigt Thomas uit om in de rol van Severin, haar tegenspeler te kruipen. Beiden gaan geheel op in het stuk, dat bol staat van erotische onderdanigheid. Er ontstaat een spel waarin fictie en werkelijk door elkaar heen gaan lopen.

De inmiddels tachtigjarige regisseur Roman Polanski heeft met zijn meest recente film Venus in Fur wederom een acteursfilm gemaakt. Zijn vorige speelfilm Carnage speelde zich af in een huiskamer, waarin vier acteurs zich van hun beste kant konden laten zien. Met Venus in Fur beperkt hij zich tot twee acteurs, die een klein theater als hun arena hebben. Twee grote acteurs die hun sporen inmiddels al lang verdiend hebben. Emmanuele Seigner, de vrouw van Polanski sinds diens film Frantic, speelt de actrice Vanda, die voordoet alles van theater en literatuur te weten, maar al snel door de mand valt. Mathieu Amalric (The Grand Budapest Hotel) speelt de schrijver/regisseur, die liever naar huis wil, naar zijn verloofde, dan nog een auditie doen met deze op het oog amateuractrice. Hij heeft net een bewerking gemaakt van het beroemde boek Venus in Furs (met een ‘s’) uit 1870 van Leopold von Sacher-Masoch waarin sadomasochisme en onderwerping een belangrijk thema was. Zowel Seigner en Amalric spelen met volle overtuiging en kruipen letterlijk in de karakters in de film, als die van op het toneel. Het mooie aan het spel van beide acteurs is dat Polanski de overgang van filmacteur naar toneelacteur steeds verfijnder maakt. In het begin is het duidelijk wanneer Vanda en Thomas zichzelf zijn of hun rollen op het toneel binnen de auditie spelen. Die scheidslijn wordt gedurende de film – en dus ook het toneelstuk – steeds dunner. Dan begint werkelijkheid en fictie door elkaar heen te lopen. De kijker wordt dan met regelmaat op het verkeerde been gezet, wat nadrukkelijk de bedoeling is van Polanski. Vanda en Thomas spelen niet alleen een machtspel met elkaar, maar ook met de kijker. Het einde is misschien niet al te verrassend, zeker niet als je het boek kent en de laatste scène is misschien zelfs iets te absurd, maar Polanski laat zien hoe interessant een film over een toneelstuk kan zijn. Wie niets heeft met toneel en literatuur kan waarschijnlijk ook niet zo heel veel met deze film, maar wie daar wel liefhebber van is en z’n klassiekers een beetje kent, kan met Venus in Fur heel goed uit de voeten.

Jaar: 2013
Speelduur: 96 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045140998

• Promotietrailers

Venus in Fur heeft een 2.35:1 beeldformaat en is een 1080p HD-transfer. Er is gebruik gemaakt van een 25GB enkellaags disc, die voor bijna 19GB is beschreven. Voor de videocodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. De beeldtransfer komt een beetje futloos over. Het is niet slecht zoals de film gepresenteerd wordt, maar het mist kracht en elan. De voornaamste reden daarvoor is het mindere contrast en het matige zwartniveau. Het schaduwdetail is nog wel in orde, maar als het zwart wat dieper was geweest zouden de details een stuk minder zijn geweest. Huidtinten en kleuren komen goed over en vervelende artefacten zijn niet aanwezig. Ook het aantal compressiefouten beperkt zich tot een minimum. Maar toch is dit een transfer waarbij het HD-gevoel niet goed overkomt.

De enige geluidstrack op de Blu-ray Disc van Venus in Fur is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. Dit is het ultieme voorbeeld van een dialoogfilm.  Twee acteurs in een theater die een toneelstuk repeteren. De enige externe geluiden zijn een onweersbui in het begin van de film en de mobiele telefoon van Thomas die af en toe afgaat. Tijdens het onweer worden de achterste kanalen het meest gebruikt, voor de rest is vooral het centerkanaal actief met dialoog, waarbij de front- en achterspeakers alleen de galm van de stemmen in het theater weergeven. Het lijkt daarmee op een saaie geluidstrack, maar het tegenovergestelde is waar. Dat komt niet door de dynamiek of bijzondere effecten, maar doordat de dialogen zo voortreffelijk zijn opgenomen. Deze klinken zo goed en natuurlijk en hebben een uitstekende onderlinge balans en de verstaanbaarheid blijft altijd dik in orde. Af en toe wordt het dialoogspel ondersteund door muziek van Alexandre Desplat, die echter nooit op de voorgrond komt. In al z’n eenvoud is dit een hele mooie geluidstrack, die op alle momenten overeind blijft.

Deze Blu-ray Disc-uitgave heeft geen extra’s. Alleen een paar promotietrailers als de disc is opgestart. Verrassend genoeg heeft deze uitgave wel een menu, waar je dan de ondertiteling en scènetoegang kunt selecteren.

Vanda komt te laat op een auditie voor een rol in het toneelstuk Venus in Fur, maar regisseur Thomas geeft haar na lang aandringen toch nog een kans. Bij de eerste zinnen van Vanda is Thomas onder de indruk en ontstaat er een spel dat zich afspeelt tussen werkelijkheid en fictie. Venus in Fur is een acteursfilm van Roman Polanski, die beide acteurs heel goed weet aan te sturen. Dat levert een boeiend schouwspel op dat zich geheel binnen een theater afspeelt. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een redelijk beeld en een prima geluidstrack. Extra’s zijn er niet voorhanden. Liefhebbers van toneel en literatuur zullen zich met deze film prima weten te vermaken.