Inspector Lewis - Seizoen 7

27-05-2014

8

Inspector Lewis - Seizoen 7 (DVD)

Aflevering 1 – Down Among the Fearful
Reuben Beatty (Edwin Thomas), een assistent op de universiteit, is net vader en getrouwd met Polly (Catherine Steadman). Hij blijkt zonder haar medeweten een praktijk als medium te hebben opgezet, waar hij als Randolph James cliënten ontving en contacten legde met overleden dierbaren. Tijdens een van die sessies wordt Reuben, alias Randolph, vermoord. Inspecteur Lewis (Kevin Whately) en zijn compagnon Hathaway (Laurence Fox) komen in de wereld van helderzienden terecht, waar men elkaar het licht in de ogen nauwelijks gunt. Er zijn voldoende verdachten, maar om daar de juiste uit te pikken is geen gemakkelijke klus.

Aflevering 2 – The Ramblin’ Boy
In een bos wordt het lichaam van een oude man gevonden. Onderzoek door Laura Hobson (Clare Holman) wijst uit de de man al gebalsemd en dus eigenlijk al gecremeerd had moeten zijn. Liam Jay (Taron Egerton) werkt met zijn vriendinnetje Ruth (Harriet Ballard) en zijn vader Johnny (Nicholas McGaughey) bij begrafenisondernemer Brian Miller (Tom Brooke), maar hij beweert dat hij de kist van de dode man in het vuur heeft zien gaan. Maar wie ligt er dan in die kist? Men denkt aan Jack Cornish (Mark Powley), een politieman die banden heeft met een Peter Faulker, de eigenaar van de begrafenisonderneming. Hij is ineens verdwenen, na een vermeende affaire met Tara, de vrouw van Peter Faulker. Als dan ook nog dokter Matt Whitby (Simon Wilson), de broer van Tara, dood wordt aangetroffen achter zijn bureau lijkt er een afrekening aan de gang te zijn. Met Hathaway op vakantie moet Lewis deze zaak voornamelijk in z’n eentje oplossen. Hij krijgt wel hulp van assistent Alex Gray (Babou Ceesay), maar dat is nog een groentje.

Aflevering 3 – Intelligent Design
Richard Seager (Stephen Churchett), een voormalig professor aan de universiteit, komt vrij uit de gevangenis, waar hij een jaar heeft gezeten vanwege een ongeluk waarbij Erin, de zus van Rachel Cliff (Crystal Leaity) is omgekomen. Martha (Alison Steadman), de vrouw van Seager, probeert de twee met elkaar te verzoenen, maar dat weigert Rachel. Twee dagen later wordt Richard Seager vermoord. Hij probeert voor zijn overlijden nog een code door te geven, maar waar deze op slaat blijft voor Lewis en Hathaway geheel onduidelijk. Totdat er een tien jaar oud lijk wordt gevonden. De vraag is of dit verborgen lijk met de huidige moord heeft te maken. Lewis denkt van wel.

Tijdens de opnames van seizoen 6 van de Britse politieserie Inspector Lewis werd aangekondigd dat de serie zou gaan stoppen. Er zou nog één seizoen, het zevende, gemaakt worden, maar dan gaat men stoppen. Zowel Kevin Whately (Robbie Lewis) als Laurence Fox (James Hathaway) vonden het tijd om eens wat anders te gaan doen. Maar gelukkig is het zevende seizoen er nog wel degelijk gekomen, zij het dat het uit drie afleveringen bestaat in plaats van de gebruikelijke vier in de vorige seizoenen. De derde aflevering verwijst ook behoorlijk naar een naderend afscheid, wanneer Lewis mijmert over pensioen en wil gaan genieten van rust een zijn prille relatie met Laura Hobson, de forensisch expert van de politie. En Hathaway overweegt of hij om promotie moet maken. Maar eerst moeten er nog drie moordzaken opgelost worden! Deze keer gaan de zaken over een vermeend helderziende, een begrafenisonderneming en een voormalig professor scheikunde van de plaatselijke universiteit. De verhaallijnen binnen de serie hebben altijd hetzelfde stramien. Je kunt er bijna altijd vanuit gaan dat het personage dat het eerst in beeld komt in een aflevering als eerste vermoord wordt. En er zijn altijd een aantal mensen die erg verdacht worden van een moord, maar die hebben het uiteindelijk nooit gedaan. De moordenaar of moordenares valt altijd in onverwachte hoek te vinden. Maar dat maakt de zaak alleen maar spannender. Als kijker ben je zelf ook een beetje inspecteur en met Lewis kijk je naar de aanwijzingen en probeert de zaak op te lossen. In dit zevende seizoen zijn vooral de eerste en derde aflevering sterk. De tweede aflevering (The Ramblin’ Boy) bevat iets teveel personages en op een gegeven moment raak je toch een beetje de draad kwijt.
De verhalen van Lewis bevatten nog steeds elementen van de oude inspecteur Morse, maar het wordt allengs minder. Er wordt nog wel af en toe gerefereerd aan Morse als persoon. Lewis en zijn adjudant Hathaway hebben door de jaren heen hun eigen karakters volledig ontwikkeld en er zullen maar weinig mensen zijn die Morse echt missen. Maar binnenkort zullen we wel Lewis en Hathaway gaan missen. Want het zit erop. Zou je denken. Na alle aankondigingen dat dit seizoen het laatste zou zijn, zijn er toch opnames voor een achtste seizoen gestart, die eind 2014 worden uitgezonden. En wie weet wat er daarna nog allemaal gaat volgen.

Genre: Misdaad, Televisie
Jaar: 2013
Speelduur: 270 min
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8717344754231

De beeldtransfer van het zevende seizoen van Inspector Lewis is in 1.78:1 anamorf formaat. De kwaliteit is over het prima, zonder echt uit te blinken. Scherpte en kleurweergave zijn goed. Het schaduwdetail is goed, behalve op momenten dat het contrast wat hoog is, dan loopt het zwart wat dicht. Een paar keer zijn er drop-outs tijdens een shotovergang, maar over de gehele linie genomen is de kwaliteit goed genoeg, want er zijn voor de rest weinig storende elementen aanwezig. Goed voor een ruime voldoende dus.

De vorige seizoenen van Inspector Lewis hadden op DVD altijd een Dolby Digital 2.0-geluidstrack. Op dit zevende seizoen vinden we een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Vooruitgang geboekt, zou je zeggen. Totdat blijkt dat we hier te maken hebben met een unwrapped versie, die gecreëerd is uit het originele stereo-geluid. Dat houdt in dat alle kanalen zo’n beetje dezelfde informatie bevatten, dus ook dialogen in de achterste speakers. Dat komt erg onnatuurlijk over. Vooral ook omdat er zoveel gesproken wordt in deze serie en dialoog dus veelal de boventoon voert. De keuze van hier een unwrapped track van te maken is dan ook niet echt te waarderen. Dat mag een volgend seizoen weer achterwege gelaten worden. Beter een goede DD 2.0-track dan een overbodige unwrapped DD 5.1-track. Veel puntenaftrek dus, van een voor de rest prima geluidstrack.

Deze DVD-uitgave bestaat uit twee discs, waarbij de eerste schijf de eerste twee afleveringen bevat en de tweede schijf aflevering drie. Op de hoes wordt melding gemaakt van een speelduur van 120 minuten per aflevering, maar dat is niet meer dan 90. Dus de totale speelduur is niet 360 minuten, maar ‘slechts’ 270. Deze uitgave heeft verder geen extra’s.

Inspecteur Lewis en zijn adjudant Hathaway krijgen drie verschillende moordzaken voor hun kiezen. Een helderziende, een nog onbekend persoon die wordt gecremeerd en een voormalig scheikundeprofessor worden vermoord. Het zevende seizoen van Inspector Lewis is net zo interessant als de voorgaande, al moeten we het nu met drie in plaats van vier afleveringen doen. Deze DVD-uitgave heeft goed beeld. Het geluid is op zich ook prima, al is het ontzettend jammer dat men een onnatuurlijk klinkende DD 5.1-geluidstrack gemaakt heeft in plaats van keurig stereogeluid. Extra’s staan niet op deze uitgave. Voor de fans zal het goed nieuws zijn dat er, in tegenstelling tot eerdere berichten, toch nog een achtste seizoen aankomt.