Fruitvale Station

05-06-2014

7

Fruitvale Station (Blu-ray)

Oscar Grant (Michael B. Jordan) is een 22-jarige jongeman die tevens al vader is van een dochtertje. Hij woont samen met zijn vriendin Sophina (Melonie Diaz) in de Amerikaanse stad San Francisco. Op oudjaarsnacht 2008 neemt hij de metro naar het centrum van San Francisco om daar de jaarwisseling met familie en vrienden te vieren. Als hij betrokken raakt bij een vechtpartij in de metro, verschijnt de politie al snel ten tonele. Ze treden gewelddadig op en omstanders worden opstandig. Ze pakken hun smartphones en beginnen de gebeurtenissen te filmen. Er ontstaat een dreigende situatie. En dan maakt een van de politieagenten een fatale inschattingsfout…

Fruitvale Station vertelt het aangrijpende waargebeurde verhaal over een politiegeweld incident op nieuwjaarsnacht 2008 in San Francisco. Het realiteitsgehalte is vanaf het begin hoog, doordat er gestart wordt met een filmpje van de echte gebeurtenis, gemaakt met een smartphone. Daarna ga je als kijker een dag terug in de tijd en maken we kennis met Oscar en zijn gezin, familie en vrienden. De speelduur van de film is een luttele tachtig minuten en het duurt maar liefst zestig minuten voordat bovengenoemde gebeurtenis daadwerkelijk plaatsvindt. Regisseur Ryan Coogler heeft ervoor gekozen om de focus te leggen op karakterontwikkeling. We leren Oscar kennen als persoon en leren hem waarderen. Onbekend maakt onbemind, maar het tegengestelde geldt ook. Zo blijkt des te meer. Het beoogde doel hiervan – meer impact geven aan de gebeurtenissen aan het einde – wordt zeker bereikt. Deze aanpak heeft ook een keerzijde. Er gebeurt bijzonder weinig dat van belang is in het eerste uur. Hierdoor zijn niet alle scènes even interessant en dreigt Fruitvale Station soms een ietwat saaie film te worden. Doordat de speelduur zo kort is, duren deze ‘inzakmomenten’ gelukkig niet al te lang. Tevens noemenswaardig is de aanpak die voor het filmen is gekozen. Deze doet nog het meest denken aan de ‘Dogme’-stijl films. Er is geen enkele poespas. Geen filmmuziek, geen beweeglijke of bijzondere shots en al helemaal geen special effects. De film doet aan als 'home video' en gezien de materie is dit een passende keuze. Het maakt een en ander net wat realistischer. Michael B. Jordan speelt de rol van Oscar vrij ingetogen en had soms wel iets meer mogen uitpakken, maar slecht doet hij het zeker niet. Hij weet de sympathie van de kijker op te wekken en dat is essentieel voor het welslagen van deze film. Fruitvale Station is een prima gemaakt verslag van een schokkende gebeurtenis.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2013
Speelduur: 86 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777949337

De Blu-ray Disc-uitgave van Fruitvale Station heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Er is gebruik gemaakt van 16mm-filmformaat en dat is goed te doen. Er is een flinke hoeveelheid beeldruis tijdens de hele film aanwezig. Wat je hiervan vindt is een kwestie van smaak, naar onze mening wordt het hier soms te ver doorgevoerd. Dit gaat ten koste van het (gevoel van) detail in het beeld. De scherpte is simpelweg niet van het niveau zoals je dat van een recente uitgave mag verwachten. De kleuren zijn grijs en grauw, maar passen wel bij de sfeer en setting van de film. Het zwartniveau is prima, soms had er wel wat meer schaduwdetail mogen zijn. Het contrast is natuurlijk, niet te laag, maar ook geenszins opgeschroefd. Afgezien van de ruis is er van afwijkingen in het beeld geen sprake. Deze transfer van Fruitvale Station verdient een ruime voldoende en de vorm past in dit geval bij de inhoud, maar een top transfer is het niet. Daarvoor ontbreekt toch echt een stukje scherpte.

Op deze Blu-ray Disc-uitgave van Fruitvale Station is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) opgenomen. De soundtrack levert allround een goede prestatie. Veel van de film bestaat uit dialoog. Deze zijn altijd goed verstaanbaar en worden verrijkt door subtiele omgevingsgeluiden. Een voorbijrijdende metrotrein komt zowat de huiskamer binnen en de diepe basklanten van de rapmuziek in de auto van Oscar komen goed tot hun recht. Dit alles zonder dat het geluid een vorm van kabaal wordt. Het is precies goed gedoseerd. De helderheid en veelzijdigheid van deze track maken dat deze een topscore verdient.

Vanuit het hoofdmenu is de film te starten en zijn een aantal trailers – van de hoofdfilm en andere recente film – te bekijken. Verder zijn er geen extra’s opgenomen.

Oscar is een doodnormale jongen uit San Francisco. Hij woont samen met zijn vriendin en zijn 4-jarige dochtertje. Tijdens het nieuwjaarsfeest raakt hij in gevecht met een oude bekende en moet de politie tussen beiden komen. Een agent maakt een inschattingsfout met grote gevolgen. Fruitvale Station is een gedramatiseerd verslag van een waargebeurd incident van politiegeweld. Vanwege de focus op het hoofdpersonage komt de klap van het einde des te harder binnen. De film is ingetogen gemaakt en dreigt hier en daar wat saai te worden, maar is uiteindelijk effectief in de opzet. De beeldkwaliteit is niet optimaal door de grote hoeveelheid ruis, maar verdient wel een voldoende. Het geluid is simpelweg uitstekend. Afgezien van een aantal trailers zijn er geen extra’s opgenomen op deze uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Benelux.