12 Years a Slave

10-06-2014

9

12 Years a Slave (DVD)

Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) leeft als een vrije, gekleurde Amerikaan in Washington, in de 19e eeuw, kort voor de burgeroorlog. Hij is een gerespecteerd persoon in de gemeenschap en woont in een prachtig huis met zijn vrouw en twee kinderen. Aan zijn leven als vrij man komt een abrupt einde wanneer hij wordt ontvoerd en verkocht als slaaf in het zuiden van de Verenigde Staten, waar slavernij op dat moment de normaalste zaak van de wereld is. Nadat hij van de initiële shock hiervan is bekomen, leidt hij een relatief leefbaar leven onder de humane ‘eigenaar’ Ford (Benedict Cumberpatch). Hij raakt echter in conflict met zijn opzichter Tibeats (Paul Dano) en wordt daarom doorverkocht aan de meedogenloze en wrede slavendrijver Epps (Michael Fassbender) en zijn al even sadistische vrouw (Sarah Paulson).

12 Years a Slave was al lang voordat de film gemaakt werd een hersenspinsel in het hoofd van regisseur Steve McQueen (Shame). Hij wilde al een film maken over een vrij man die wordt ontvoerd en daardoor slaaf wordt. Zijn vrouw wees hem toen op de autobiografie van Solomon Northup. John Ridley adapteerde het boek naar een filmscenario en het project was geboren. En met groot succes, want 12 Years a Slave wordt gelauwerd door critici en mocht de hoofdprijs voor Beste Film meenemen tijdens de 86e Oscaruitreiking. Daarnaast zijn er gouden beeldjes uitgedeeld voor het scenario en voor de beste vrouwelijke bijrol in de persoon van Lupita Nyong’o. Het moet een betekenisvolle bekroning zijn op het harde werken van cast en crew. 12 Years a Slave brengt namelijk de slavernij en al haar gruwelijkheden in beeld als nooit tevoren. Naar verluidt is Michael Fassbender zelfs flauwgevallen na een intense scène en stortte ook Michael K. Williams emotioneel in elkaar na het filmen van een zware scène. Waardoor komt het dat 12 Years a Slave zo’n intense ervaring is? Het antwoord op deze vraag is niet in één zin samen te vatten, maar zit in de samenwerking van alle elementen. De sets en kostuums zijn met zoveel oog voor detail neergezet dat het na het kijken van de film is alsof je zelf in deze periode hebt geleefd en erbij was. Dit gevoel wordt versterkt door de camera die soms wel minutenlang statisch op een tafereel is gericht, waardoor je er volledig ingezogen raakt. Het camerawerk en het script zijn uitstekend, maar wat de film echt bijzonder maakt is de talentrijke cast en hun intense werk. Chiwetel Ejifor speelt de rol van zijn leven en zet een zeer memorabel personage neer. En dan te bedenken dat hij de rol aanvankelijk weigerde omdat hij het niet aandurfde. Gelukkig wist McQueen hem toch over te halen. Er zijn eerder films gemaakt over de slavernij, maar nooit raakten deze pogingen je zo diep in het hart. 12 Years a Slave is wat dat betreft geen entertainment dat gemakkelijk te verteren is. Het is zware kost, maar voor een filmliefhebber essentiële kost. Het is tegelijkertijd een historisch belangrijke film omdat de gruwelijkheid, onmenselijkheid en vooral onzinnigheid van de slavernij als nooit tevoren in beeld is gebracht. In het verleden is de Oscar weleens naar films gegaan waarvan het twijfelachtig is of ze het verdienen, maar in dit geval is het zéér terecht. 12 Years a Slave is verplichte kost.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2013
Speelduur: 129 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370830104

• A Historical Portrait
  • The Director’s Vision
  • The Team
  • The Cast
  • The Score
  • Legacy
  • B-roll

12 Years a Slave wordt op DVD vertoond in het originele 2.39:1 anamorfe beeldformaat. De transfer is een erg goede afspiegeling van de bioscoopvertoning. Dat houdt in dat het beeld goed scherp, gedetailleerd en contrastrijk is met een bescheiden kleurenpalet. Door het gebruik van veel geel en oranje krijgt de film een broeierige en warme sfeer. Alleen de donkere scènes hebben soms een gebrek aan schaduwdetail. De film is gedraaid op 35mm-film, waardoor er een fijne korrel aanwezig is. Dat verhoogt het filmisch element en de authenticiteit van de film. De belichting is prachtig en bijzonder. Overstraling wordt op momenten niet geschuwd. Zeker op een groot scherm zijn de beelden indrukwekkend.

Het geluid op de DVD van 12 Years a Slave bestaat uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Ook deze geluidstrack klinkt erg authentiek en dat komt voornamelijk door de omgevingsgeluiden. Je waant je in het broeierige zuiden van Amerika door het gezoem van insecten en fluiten van vogels. Deze hadden bij sommige scènes nog best wat harder in de mix mogen staan. Veel bombast en dynamiek kent het geluid niet, of het moet de rivierboot zijn. Het geluid van de zweepslagen daarentegen gaat door merg en been. Dialogen komen uitsluitend uit het centerkanaal en klinken heel natuurlijk. De muziek van Hans Zimmer klinkt eindelijk weer eens origineler dan hij de laatste tijd gemaakt heeft, al komen er herinneringen aan de muziek van Inception naar boven.

De extra’s op de DVD van 12 Years a Slave staan op een tweede schijf. De extra’s zijn voor een groot deel voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

A Historical Portrait (40 min)
Bij deze eerste extra, A Historical Portrait, heb je de keuze om alle delen in één keer, in twee delen of alles afzonderlijk af te spelen. Het bestaat uit verschillende onderdelen, die door elkaar heen gemonteerd zijn. Acteur Chiwetel Ejiofor leest voor uit het boek van Solomon Northrup, interviews met de cast en crew en een kijkje op de set tijdens het filmen. Het blijkt dat veel acteurs moeite hadden met de rol die ze spelen. Niet vanwege het spel, maar vanwege het verwerpelijke karakter van sommige personages.

The Director’s Vision (4 min)
Het item is te vertalen als “de visie van de regisseur”. Maar in dit item komt regisseur Steve McQueen nauwelijks aan het woord. Het is de cast en crew die hun waardering uitspreken over McQueen als filmmaker.

The Team (7 min)
Het visuele aspect is erg belangrijk voor de film. Omdat het een waargebeurd verhaal is, moet het er ook authentiek en echt uitzien. Daar heeft het team van camera, kleding en decor voor gezorgd. Zij vertellen over hun werk. Je krijgt ook veel beelden van de set te zien, hoe het opgenomen is.

The Cast (7 min)
De acteurs vertellen over hun rol, die niet voor iedereen even makkelijk te spelen was. Sommigen moesten tot het uiterste gaan om hun rol te kunnen spelen. Maar regisseur Steve McQueen is erg tevreden over het resultaat.

The Score (4½ min)
De filmmuziek is geschreven door Hans Zimmer. Door de vele gesprekken met Steve McQueen ontstond de sfeer van de muziek. Zimmer heeft voor zijn muziek alleen traditionele instrumenten gebruikt, geen elektronica.

Legacy (4 min)
Het boek van Solomon Northrup is uniek. Het stamt al van voor de Amerikaanse burgeroorlog. Deskundigen en Steve McQueen praten over de belangrijkheid van dit bijzondere boek.

B-roll (8½ min)
Een reeks beelden van de set. Sommige zijn ook al in andere items voorbijgekomen. Er is geen begeleidend commentaar bij. Het meest interessant om te zien is dat Chiwetel Ejiofor heel goed viool kan spelen. Dit item is niet ondertiteld.

Trailer (2 min)
De trailer van de film.

Solomon Northrup is een vrije zwarte Amerikaan, maar wordt ontvoerd en als slaaf aan het werk gezet op de plantages in het zuiden. Een erbarmelijke tijd ligt in het verschiet. De kans dat hij ooit nog vrij komt is gering. 12 Years a Slave is een indrukwekkend relaas van een slaaf in Amerika rond 1840. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, wat de film nog intenser maakt. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en de extra’s geven redelijk interessante informatie over het maakproces. Eigenlijk is deze release verplichte aanschaf voor elke filmliefhebber.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Belga Films.