Stockholm Trilogie, De

18-06-2014

7.5

Stockholm Trilogie, De (DVD)

Snabba Cash
Economiestudent JW (Joel Kinnaman) wil graag bij de high society horen. Zo graag zelfs, dat hij een nieuwe achtergrond voor zichzelf verzint en zijn dure levensstijl bekostigt door criminele praktijken. Op den duur wordt hem gevraagd op de Chileense drugsdealer Jorge (Matthias Padin Varela) te passen, zodat deze niet door een groep moordlustige Serviërs wordt geliquideerd. In het bijzonder Mrado (Dragomir Mrsic), een meedogenloze huurmoordenaar. Als snel gaat het mis en komt JW steeds meer in een ingewikkeld web van misdaad en verraad terecht. Ondertussen wordt het steeds moeilijker om bij vriendinnetje Camilla (Lisa Henni) mooi weer te spelen.

Snabba Cash II
Alle dramatische gebeurtenissen hebben op JW een blijvende indruk achtergelaten. Hij moet de definitieve beslissing maken; teruggaan naar het eerlijke burgerleven of voorgoed het criminele pad bewandelen? Zijn oude rivaal Mrado heeft zijn keuze al gemaakt, maar heeft al snel JW's hulp nodig om zijn droom waar te maken. Drugs teistert nog altijd de Zweedse straten en Jorge steelt er naar hartenlust op los. De Servische drugsbaron Radovan (Dejan Cukic) zint op pijnvolle wraak en gebruikt hiervoor de hulpeloze, schuldvolle Mahmoud (Fares Fares).

Snabba Cash III
Jorge tracht zijn leven eindelijk op de rails te krijgen en de misdaad voorgoed gedag te zeggen. Zeker als het bestaan van zijn vriendinnetje Nadja (Madeleine Martin) algemeen bekend wordt, is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Radovan vreest voor zijn leven als na een mislukte aanslag de aasgieren boven hem vliegen. Zijn adjudant Stefanovic (Cedomir Djordjevic) staat te popelen om het over te nemen, maar Radovan zelf vestigt al zijn hoop op dochter Natalie (Malin Buska). Ondertussen tracht JW eindelijk de waarheid achter een familietragedie te achterhalen.

Snabba Cash (Snel Geld) vormt samen met zijn twee sequels de Stockholm Trilogie, gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Lens Lapidus. Naast los verkrijgbaar, is er nu ook een DVD-box die Snabba Cash I, II en III samenvoegt. Hieronder een recensie van de gehele Stockholm Trilogie. Het eerste deel uit de trilogie is voor liefhebbers van misdaadthrillers zeker de moeite waard. Snabba Cash kent voldoende drama en sterke karakters om kijkers geboeid te houden. Zowel vriend als vijand hebben een afgerond verhaal, waardoor je je echt betrokken voelt bij het verhaal. Dit komt vooral door het solide acteerwerk van de cast (bovenal Joel Kinnaman en Mathias Padin Varela), de sfeer die regisseur Daniel Espinosa weet te creëren. Daarbuiten is er een goede balans tussen de verschillende karakters en raak je ondanks de snelle wisseling van verhaallijnen als kijker nooit de draad kwijt. Een intense film, waarin het vrij voorspelbare einde toch een sterke emotionele impact weet te maken. Kijk hier voor een uitgebreidere recensie.

Het middenstuk van de Stockholm Trilogie heeft dezelfde gedrevenheid als zijn voorganger. Er nog steeds is voldoende geweld en actie in Snabba Cash II, maar de karakters blijven voorop staan. De nieuwigheid is er een beetje af, maar regisseur Babak Najafi weet de wereld van Snabba Cash prima uit te breiden. Ook al pronkt Joel Kinnaman nog steeds op al het promotiemateriaal is hij niet meer dan een speler in dit duidelijke ensemble-stuk. Kijkers moeten zich hier goed van bewust zijn, willen zij Snabba Cash II echt kunnen waarderen. Kinnamans spel is nog steeds subliem als JW die krampachtig zijn oude leven weer probeert op te pakken. Hij maakt simpelweg niet zo veel impact als Mathias Padin Varela, die zich steeds meer thuis voelt in de rol van Jorge en ook meer te doen krijgt. Er is veel meer ruimte voor de verhalen van Mrado en Mahmoud, waarbij zeker de laatste een blijvende indruk achterlaat. Hoewel minder meeslepend dan het eerste deel weet Snabba Cash II zeker te overtuigen met solide actie en overtuigende karakters.

Het hier besproken drieluik sluit op een wat onevenwichtige manier. Deels is dit te wijten aan het eigen succes. Acteur Joel Kinnaman is na de eerste twee delen een ster en Hollywood lonkt steeds meer. De makers van de Stockholm Trilogie laten hun ster nu zeker niet meer gaan en laten hem ook voor Snabba Cash III opdraven. Dit resulteert in het schijnbaar absolute minimale wat Kinnaman kon doen; twee korte scènes in het begin, eentje in het midden en een iets langere aan het eind ter afsluiting. Ondanks zijn wederom prima spel, was deze film veel beter geweest zonder de acteur en had de film buiten de geforceerde 'twist' ook prima zonder het karakter van JW gekund. Nu leidt het alleen maar af omdat het nergens naartoe gaat en het het tempo uit de andere verhalen haalt. Na een zeer verwarrende eerste twintig minuten (deels door de korte verschijning van JW) komen ze eindelijk op gang. Mathias Padin Varela is als Jorge nog meer dan in Snabba Cash II de absolute ster van de film. Zijn droom om voorgoed uit de criminele wereld te stappen is vol (clichématige) obstakels, maar als kijker geloof je alles wat hij doet en moet doen. De focus van de film ligt verder op drugbaron Radovan, zijn organisatie en de politie-infiltrant die zich hierin heeft verschanst. Radovans verhaal is vaker en beter verteld en uitgevoerd, maar het wederom sterke acteerwerk en kleine leuke twists maken het de moeite waard om te blijven kijken. Het liefdesverhaal tussen dochter Natalie en infiltrant Martin Wallström is zeer geforceerd over en maakt niet de impact die het zou moeten hebben. Snabba Cash III hangt grotendeels van clichés aan elkaar, oogt rommelig en heeft een raar tempo waardoor je je als kijker veel minder met de karakters meeleeft dan in de vorige twee delen van de Stockholm Trilogie. Echter maakt het acteerwerk veel goed en zullen fans van het karakter Jorge zeker krijgen wat ze verlangen. Concluderend zijn de eerste twee delen van de Stockholm Trilogie twee sterke misdaadthrillers, die zeker weten te vermaken. Deel drie is een stuk minder, maar heeft voldoende om een redelijke afsluiter voor de trilogie te noemen. Een prima aankoop!

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 330 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Lumière Crime Series
EAN: 5425019007997

• Interview met de cast
  • Promotionele trailers

Op deze DVD-uitgave zijn Snabba Cash I, II en III te bekijken in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. Er is een duidelijke stijlverschil tussen de verschillende films. De eerste is behoorlijk gestileerd en speelt veel met belichting en contrast. Het tweede deel zet deze stijl voort, maar is een stuk donkerder en minder gevarieerd. Snabba Cash III gebruikt dan weer voornamelijk natuurlijke belicht en oogt 'gewoontjes' in vergelijking met de andere twee films. De beelden uit de Stockholm Trilogie kennen over het algemeen genomen een goed contrast (bij sommige scènes had het iets hoger gemogen) en kleur zijn diep verzadigt. In de laatste twee delen is er helaas maar weinig kleur te bespeuren, wat ze soms erg somber maakt. Alle beelden zijn over het algemeen genomen van van een prima scherpte met veel schaduwdetail. Op sommige plekken is er grain, lichte edge-enchacement en compressieblokken aanwezig, maar nergens erg storend. Samenvattend kennen alle drie de films een prima beeldkwaliteit, hoewel de gestileerde stijl van Snabba Cash I en II en de zeer sombere beelden van Snabba Cash III kijkers wel moet liggen.

De Stockholm Trilogie is te bekijken met een Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s), waarin Zweeds, Servisch, Spaans en Engels gesproken wordt. Af en toe wordt er snel gewisseld tussen de verschillende talen, waardoor het af en toe wat verwarrend kan zijn voor kijkers. Alle stemmen zijn helder en duidelijk te horen via het middenkanaal, hoewel sommige acteurs wat mompelen. Bij alle drie de films in deze DVD-uitgave wordt er prima gebruik gemaakt van de surroundkanalen om de sfeer te verhogen. Geluidseffecten zijn niet al te gelaagd, maar worden effectief gebruikt in de gehele Stockholm Trilogie. Het LFE-kanaal laat geregeld van zich horen, zeker in de finale van Snabba Cash III. Waar de eerste Snabba Cash zeer prominent en effectief gebruik maakt van begeleidende muziek die echt een rol lijkt te spelen bij het gevoel van de film, is de muziek in deel twee en drie puur (generiek) ondersteunend. Al met al dus een mooi geluid voor deze film.

Deze DVD-uitgave van de Stockholm Trilogie bestaat uit drie discs, identiek aan de schijfjes van de afzonderlijke DVD-uitgaves van de drie films. Men kan bij elk van de drie DVD's kiezen uit een Nederlands- of Franstalig geanimeerd hoofdmenu. Hier is de film integraal te bekijken en zijn de eventuele extra's te selecteren.

Snabba Cash
Bioscooptrailer
(2 min)
De bioscooptrailer van de film, die Snabba Cash vooral wegzet als een 100% misdaadfilm. Dit is bij de eigenlijke film zeker niet het geval.

Interview met de cast (11 min)
Een interview met Lisa Henni en Dragomir Mrsic over het maken van de film, het werken met de regisseur en waarom Snabba Cash een film is die de moeite waard is te gaan bekijken. Al met al informatief, maar vrij standaard.

Snabba Cash II
Bioscooptrailer
(2 min)
Een bioscooptrailer die de film redelijk goed samenvat.

De Stockholm Trilogie toont wat de harde criminele met mensen kan doen en hoe mensen zich in deze wereld zich staande weten te houden. Hoewel de films verhaaltechnisch niets nieuws onder de zon zijn, maakt het acteerwerk dat je als kijker vanaf de eerste minuut met de karakters meeleeft. Snabba Cash I is superieur, kort daarop gevolg door deel twee. Snabba Cash III is behoorlijk rommelig en duidelijk de minste uit de trilogie, maar kent zeker bevredigende momenten. Op technisch gebied zijn alle drie de films uit deze DVD-uitgave van een prima kwaliteit. Het geluid is scherp en gelaagd. Het beeld is op wat kleine artefacten na prima. Het gebrek aan echt noemenswaardige extra's is wel te betreuren. Concluderend is Stockholm Trilogie een prima aankoop, hoewel de losse aanschaf van alleen deel één en twee ook een optie is.