That Awkward Moment

25-06-2014

5.8

That Awkward Moment (Blu-ray)

Jason (Zac Efron) is zojuist gedumpt. Maar hij had niet eens door dat ze uitgingen. Ondertussen vraagt de vrouw van Mikey (Michael B. Jordan) om een scheiding. Een advocaat daarvoor heeft ze al, ze is namelijk vreemdgegaan met een advocaat. Een hele goede, zo zegt ze zelf. En de eeuwige single Daniel (Miles Teller)? Die is nog steeds single natuurlijk. Na al deze drama’s met het andere geslacht sluiten de vrienden een pact. Ze zweren dat ze single blijven. Lol hebben is prima, maar een relatie starten is uit den boze. Maar dan ontmoeten Daniel en Chelsea elkaar en zouden ze weleens eens perfect stel kunnen zijn. En Mikey is nog niet van zijn vrouw af. Ze proberen hun gevoelens geheim te houden voor elkaar, terwijl de grenzen tussen seks, daten en een relatie langzaam beginnen te vervagen…

De makers van That Awkward Moment zullen niet de ambitie hebben gehad om Hollywood op haar grondvesten te doen schudden. En soms hoeft dat ook helemaal niet. Het genre blinkt niet uit in originaliteit en deze productie is daar een schoolvoorbeeld van. Het helpt echter wel wanneer een romantische komedie daadwerkelijk grappig is. That Awkward Moment biedt wel de romantiek, maar werkt zelden op de lachspieren. Daarvoor zijn de grappen gewoon niet goed genoeg en bovendien is de grapdichtheid daarvoor veel te laag. De focus ligt dus vooral op de romantiek, maar deze komt ook maar gedeeltelijk uit de verf. Dit heeft alles te maken met de beperkingen van de acteurs. Zelfs in een film die zo weinig vraagt loopt Zac Efron al tegen de grenzen van zijn kunnen aan. Hij mag dan een ‘pretty boy’ zijn, voor acteren is hij echt niet in de wieg gelegd. Miles Teller is de enige van de drie mannelijke hoofdrolspelers die er nog enigszins wat van probeert te maken. Vanaf de eerste minuut is That Awkward Moment uitermate voorspelbaar, maar op de een of andere manier is dat niet zo’n probleem. De film heeft het hart op de juiste plaats en sommige van de romantische momenten komen goed over. Daarnaast maakt de luchthartigheid dit een film die fijn is om bij te onthaasten. Je hoeft die grijze massa niet in te zetten en voor zolang het duurt is het – meestal – vermakelijk genoeg. Dat is meteen ook zo ongeveer het aardigste dat er over deze film te zeggen valt. That Awkward Moment is niets nieuws onder de zon en kent genoeg gebreken, maar het is moeilijk om deze sympathieke film echt te verfoeien.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2014
Speelduur: 95 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045241742

De Blu-ray Disc-uitgave van That Awkward Moment heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Flets. Dat beschrijft in één woord de algehele uitstraling van deze beeldpresentatie. Het beeld is nergens gestoken scherp. De hoeveelheid detail is simpelweg ondermaats voor een recente release in HD-formaat. Het is allemaal wat levenloos. Dit is ook te wijten aan het fletse kleurenpalet en het ingetogen contrast. Ook in donkere scènes is er weinig contrast en komt het beeld niet tot leven. Het zwartniveau blijft tevens achter. Echte defecten hebben we niet kunnen bespeuren, maar desondanks is deze transfer met de beste wil van de wereld niet als meer dan matig te bestempelen.

Deze BD-uitgave van That Awkward Moment komt met een Engels gesproken DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) track. De film moet het hebben van de dialogen en deze komen mooi gecentreerd uit de voorste speakers. Ze zijn ook altijd helder en goed te verstaan. Verder kent de film redelijk wat muziek en deze komt aardig ruimtelijk uit de speakers. Echte kracht heeft het echter niet. Daarnaast wordt er maar schaars gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden. De algemene dynamiek van deze track is niet om over naar huis te schrijven. De basis is gedekt, maar daarmee is alles ook wel gezegd.

De disk start met een aantal trailers. Daarna begint de hoofdfilm. Er zijn geen extra’s. Buitenlandse uitgaves kennen een klein pakketje aan featurettes.

Jason, Mikey en Daniel zijn drie vrienden uit New York die het nodige te verduren hebben gehad op liefdesgebied. Daarom besluiten ze om geen relaties meer te hebben maar alleen vluchtige contacten. Al snel ontmoeten de heren allemaal iemand die ze zeer interessant vinden en wordt het moeilijk om hun belofte nog na te komen. That Awkward Moment is een romantische komedie volgens het boekje. Voorspelbaar vanaf het begint en de beperkte capaciteiten van de cast brengen het niet naar een hoger niveau. Het hart zit wel op de juiste plaats en dat maakt dat deze sympathieke film wel uit te kijken is. De BD-uitgave kan hooguit een (zeer) krappe voldoende wegdragen. Beeld en geluid kennen geen defecten, maar indruk maken doen ze zeker niet. Van een recente release mag je meer verwachten. Afgezien van een aantal trailers zijn er geen extra’s te bespeuren.