Blood Ties

17-07-2014

7

Blood Ties (Blu-ray)

In het New York van 1974 komt Chris (Clive Owen) na een gevangenschap van 12 jaar wegens moord vrij. Bij de poort wordt hij opgewacht door zijn broer Frank (Billy Crudup) en zijn zus Marie (Lily Taylor). Frank is een politieagent, die zelf net Scarfo (Matthias Schoenaerts) achter de tralies heeft gekregen. Maar daar zit ook een hoop zelfbelang bij. Hij is namelijk verliefd op diens vrouw Vanessa (Zoe Saldana). Chris probeert het leven weer op te pakken, maar komt al snel weer in aanraking met oude vrienden, die hem maar al te graag overhalen om weer het verkeerde pad op te gaan. Frank probeert Chris hiervan te weerhouden, waardoor er een groot familiair conflict ontstaat. In hoeverre is Frank bereid zijn broer Chris de hand boven het hoofd te houden? Of gaat hij hem toch aangeven bij de politie om zo zijn eigen labiele situatie te maskeren?

De Fransman Guillaume Canet is voornamelijk bekend als acteur. Zo speelde hij de hoofdrol in de film Les Liens du Sang uit 2008. Af en toe regisseert Canet ook een film, maar het aantal dat hij de laatste tien jaar gemaakt heeft is op de vingers van één hand te tellen. Zijn meest recente regiewerk is het Amerikaanse Blood Ties, dat een remake is van Les Liens du Sang. Maar nu dus met Canet achter de camera in plaats van ervoor. Zijn rol van politieman wordt in Blood Ties ingevuld door Billy Crudup, met Clive Owen als diens broer Chris. Daarnaast zijn er nog rollen voor Zoe Saldana (Columbiana) en het Amerikaanse debuut van de Belgische acteur Mattias Schoenaerts (De Rouille et d'Os, Rundskop). Een behoorlijk interessante cast, maar levert dat ook een interessante film op? Niet helemaal. Blood Ties is een misdaadfilm, maar niet een waarbij je op het puntje van de stoel zit. Daarvoor is vooral het begin veel te traag van opzet. Canet heeft bijna een uur nodig om de onderlinge relaties uit te werken. En in de tussentijd heb je als kijker nauwelijks idee bij wie je de de sympathie moet leggen. Is het de flamboyante Chris, die net uit de gevangenis is en zijn leven weer probeert op te pakken? Of is het diens broer, politieagent Frank, die verliefd is op de mooie Vanessa en om ruimte te creëren voor een relatie diens man achter de tralies zet? Beiden rekenen op je sympathie, maar beiden verdienen het eigenlijk niet. Daarvoor zijn ze te onbetrouwbaar. Chris omdat hij meer heil ziet in de misdaad en Frank omdat hij Vanessa probeert in te palmen, hoewel ze eigenlijk helemaal niets van hem moet hebben. Als na geruime tijd de onderlinge posities duidelijk zijn komt er meer vaart in de film en wordt het ook een stuk boeiender. Dan komen Chris en Frank ook duidelijk tegenover elkaar te staan en komt er veel meer psychologische diepgang in het verhaal. Hoe ver ga je in de onderlinge broederliefde? Hoe lang blijf je elkaar trouw, ook al sta je ieder aan weerskanten van de wet?
Om in de stijl van Les Liens du Sang te blijven speelt ook Blood Ties zich af in de jaren ’70. Daarmee kunnen we genieten van vele bekende en minder bekende liedjes uit die periode. Vooral in het eerste deel van de film behoren die tot de spaarzame hoogtepunten. En dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2013
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019008307

• Making of

Blood Ties heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, waarvan ongeveer 34 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Hoewel de film digitaal is opgenomen heeft de film toch duidelijk een jaren ’70 uitstraling. Men heeft het beeld behoorlijk bewerkt om het een wat oudere uitstraling te geven. Dat is redelijk goed gelukt. Maar daardoor heeft het niet meer het HD-gevoel dat we van recente films gewend zijn. Het beeld oogt flets en grauw. Felle kleuren zijn, op enkele kleine details als nagellak na, bewust achterwege gelaten. Men heeft wat digitale korrel toegevoegd om het een filmische uitstraling te geven. De scherpte wordt daardoor jammer genoeg wel minder. En ook de detaillering blijft dan wat achter. Sfeervol is het wel, maar daar haal je de score niet echt mee naar boven.

Voor het geluid van Blood Ties is er een DTS-HD Master Audio 5.1-track aanwezig in de oorspronkelijk Engelse taal. De film begint dynamisch met een inval in een woning, waarbij de kogels je letterlijk om de oren vliegen. Daarna keert de rust weer terug en dat blijft lang zo, tot bijna halverwege de film. Alleen de hits uit de jaren ’70 knallen dan uit de speakers. De rest wordt ingevuld door dialogen, omlijst met hele rustige omgevingsgeluiden, die nauwelijks ruimtelijke werking hebben. De tweede helft van de film is er weer meer dynamiek en wordt het ook onrustiger in het geluid, wat de film zeker ten goede komt. Een mooi gedoseerd geluid met voldoende richting, ook in de achterste kanalen. Het LFE-kanaal is niet echt vaak aanwezig, maar waar nodig doet het zijn werk naar behoren.

De Blu-ray Disc heeft, naast een aantal promotietrailers, één extra, welke in HD-resolutie is en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Making of (26 min)
Een making of die de hele filmperiode vertelt, vanaf de voorbereidingen tot en met de laatste opnames. Via korte gesprekjes met de acteurs en regisseur, maar vooral door de beelden vanaf de set krijg je een redelijk goed idee hoe de film is gemaakt.

Chris komt net uit de gevangenis en wordt opgewacht door zijn broer Frank, die politieagent is. Waar Frank probeert Chris op het rechte pad te houden, krijgt deze al snel weer contact met zijn oude vrienden uit de onderwereld. De twee broers komen steeds meer tegenover elkaar te staan. Blood Ties is een misdaadfilm die in het begin te weinig vaart heeft, maar in het tweede deel voldoende inhoud biedt. Een speelduur van 15 minuten minder was zeker het overwegen waard geweest. Qua beeld en geluid valt er weinig te klagen, al zijn er betere transfers op de markt beschikbaar. Een paar interessante extra’s geven deze uitgave een meerwaarde.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière.