Non-Stop

18-07-2014

7.8

Non-Stop (DVD)

Bill Marks (Liam Neeson) vliegt als beveiligingsmarshal mee op een vlucht van New York naar Londen. Het vliegtuig is nog maar amper in de lucht of Marks krijgt een tekstbericht op zijn telefoon van een passagier aan boord met de mededeling dat hij 150 miljoen dollar wil hebben, anders vermoordt hij elke 20 minuten een passagier. Bill gaat op onderzoek uit, maar wie kan hij vertrouwen? Eigenlijk alleen stewardess Nancy (Michelle Dockery) en zijn buurvrouw (Julianne Moore), die lag te slapen ten tijde van het tekstbericht. De dader weet het slim te spelen en na 20 minuten sterft de eerste passagier. De onrust onder de passagiers groeit als Marks steeds gerichter tussen hen gaat zoeken naar de dader. Die krijgt het voor elkaar om de situatie zo naar z’n hand te zetten dat Marks verdacht wordt van het kapen van het vliegtuig. Marks komt nu in z’n eentje te staan en de kans dat hij de dader zal vinden wordt steeds kleiner.

De Spaanse regisseur Jaume Collet-Serra begon zijn regie-carrière direct in Amerika met de succesvolle horror-hit House of Wax en later Orphan. Het geheel in Duitsland afspelende Unknown was een stuk minder succesvol. Met die film kwam de eerste samenwerking tussen Collet-Serra en Liam Neeson tot stand, die een vervolg kreeg in het spannende Non-Stop. Liam Neeson speelt hierin wederom de hoofdrol, nu van beveiligingsmarshal Bill Marks. De film speelt zich bijna volledig af in een vliegtuig, op zo’n 10.000 meter hoogte. Het verhaal is een eenheid van tijd, plaats en handeling, het duurt nauwelijks langer dan de film zelf. Een begrip dat je vaak bij een toneelstuk ziet, maar in dit geval betreft het een spannende film. Tussen de 150 mensen aan boord van het vliegtuig bevindt zich een moordenaar, die iedere 20 minuten iemand zal doden als niet aan zijn eisen wordt voldaan. Marks moet in z’n eentje deze moordenaar zien te vinden, omdat een groot deel van de passagiers zich langzaam tegen hem begint te keren. Doordat er geen ontsnappen mogelijk is uit het vliegtuig op deze grote hoogte ontstaat er een claustrofobische atmosfeer, waarbij iedereen de potentiële dader is. Het verhaal is een klassieke whodunnit, waarbij de kijker – en ook Marks – telkens op het verkeerde been wordt gezet aangaande de mogelijke dader. De film is tot het einde aan toe bijzonder spannend en de ontknoping is verrassend. Echter, het karakter van Marks is nogal clichématig uitgewerkt en ook de geloofwaardigheid binnen het verhaal is ver te zoeken. Dat zit ‘m voornamelijk in kleine details, waarbij het gebruik van wapens in een vliegtuig er één van is. Wie op 10.000 meter hoogte gaat schieten is niet goed wijs. Wat wij Nederlanders en Belgen nog niet goed kennen is het gebruik van internet in een vliegtuig. In de film wordt dat als heel normaal beschouwd, maar voor ons is dat nog redelijk toekomstmuziek. In Amerika echter wordt er al veelvuldig gebruik van gemaakt, al zal dat gebruik niet zo veelvuldig zijn als in de film wordt gesuggereerd. Daarvoor is het namelijk nog te prijzig. Dramatisch gezien weet Non-Stop goed in te spelen op deze nieuwe techniek. Het netwerk speelt een belangrijke rol in het verhaal, waarbij het aanwezig zijn de dader in kaart speelt, maar het uitzetten ervan de zoektocht naar diezelfde dader bijna onmogelijk maakt. Een vrij zwakke verhaallijn is de persoonlijke geschiedenis van Bill Marks. Hij is inmiddels de zestig gepasseerd, maar weet nog steeds inhoud aan zijn rollen te geven. Ook in Non-Stop weet hij zich fysiek weer danig te weren. Dat hem dat niet altijd even goed meer afgaat bewijst het feit dat hij tijdens de opnames van de laatste scène van de film een kleine beroerte kreeg. Neeson acteerde echter door en niemand merkte er iets van. Niettemin is Non-Stop een degelijke aktiethriller, die je ruim anderhalf uur lang op het puntje van je stoel houdt. Je moet er alleen niet te veel bij na gaan denken.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370815507

• Non-Stop Action
  • Suspense at 40.000 Feet

Non-Stop wordt anamorf vertoond in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De kwaliteit van het beeld op deze DVD-uitgave is uitstekend. Het beeld is erg scherp met een goed contrast en natuurgetrouwe kleurweergave. De detaillering is uitstekend. De lijnen in het gezicht van Liam Neeson komen erg goed uit en ook het interieur van het vliegtuig ziet er perfect uit. Nergens zien we vervelende artefacten of compressiefouten. Als er een puntje van kritiek is, dan zou dat de matige CGI van het exterieur van het vliegtuig moeten zijn. Dat hebben we wel eens beter gezien. Maar het is wel een trouwe weergave van het originele beeld van de film en staat daarom een hoge waardering niet in de weg.

Voor het geluid van Non-Stop is er een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track aanwezig in het Engels en Frans. De tweede laten we hier buiten beschouwing en concentreren ons op het originele geluidspoor. Dat klinkt helder en duidelijk, al missen we op veel punten in de film wel wat dynamiek. De dialogen zijn goed verstaanbaar. Eigenlijk gewoon te goed, want in het interieur van een vliegtuig is normaal gesproken meer lawaai van de motoren aanwezig. Dat is hier bijna geheel naar beneden gedrukt, waardoor het niet natuurlijk overkomt. Wat meer lawaai had het geheel wat dynamischer gemaakt, waardoor de spanning nog verder opgevoerd had kunnen worden. Dit neemt niet weg dat het geluid verder prima te verteren is, waarbij het LFE-kanaal op de juiste momenten ook van zich laat spreken.

De DVD heeft een statisch menu, waarbij via een submenu de extra´s zijn te selecteren. Deze zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling. Voor de liefhebbers heeft deze DVD-uitgave een kartonnen sleeve.

Non-Stop Action (5 min)
Een vrij oppervlakkig item waarin het filmen in het vliegtuig centraal staat. Hoe men te werk is gegaan met de decors en hoe de acteurs binnen dat decor manoeuvreren. De laatste minuut wordt ingeruimd voor collega’s die een heleboel veren in het achterwerk van Liam Neeson steken.

Suspense at 40.000 Feet (8 min)
Een korte making of die iets dieper ingaat op het filmen in een vliegtuig en een korte analyse van de karakters, verteld door de bewuste acteurs.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film

Bill Marks krijgt als beveligingsmarshal op een vlucht van New York naar Londen te maken met een moordenaar die 150 miljoen dollar eist, anders doodt hij elke 20 minuten een passagier. Marks staat er alleen voor, zeker wanneer hij als kaper van het vliegtuig wordt gezien. Non-Stop is een vrij onrealistische, maar wel erg spannende thriller. Je blijft de hele film lang op het puntje van je stoel zitten en de ontknoping is verrassend, alhoewel ook nu niet erg realistisch. Beeld en geluid van deze DVD-uitgave zijn dik in orde. De extra’s zijn heel beperkt en bieden niet heel veel inhoud, maar geven wel een beknopte kijk op het maakproces.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Belga Films.