Ironclad 2: Battle for Blood

08-08-2014

5

Ironclad 2: Battle for Blood (Blu-ray)

Vijf jaar na de belegering van kasteel Rochester door de koning lijkt de rust in Engeland enigszins teruggekeerd. Maar schijn bedriegt, want aan de grens tussen Engeland en Schotland zijn diverse onderlinge conflicten aan de orde van de dag. Schotse clans vallen diverse Engelse dorpen en kastelen aan, zo ook de clan van Maddog (Phdag Bjelac) en zijn zoon. Bij een aanval van de clan op kasteel Rochester van Gilbert De Vesci (David Rintoul) komt de zoon van Maddog om het leven. Maddog zweert wraak en belegert het kasteel onafgebroken. Heer De Vesci stuurt zijn zoon Hubert (Tom Rhys Harries) erop uit om zijn neef Guy de Lusignan (Tom Austen) te vragen hen te helpen bij de belegering. Ondanks dat het familie is, is de Lusignan alleen geïnteresseerd in geld. Samen met een viertal huurlingen schiet hij kasteel Rochester te hulp, maar de overmacht is groot en de belegering duurt eindeloos. De honger slaat toe en het aantal krijgers daalt bij iedere aanval van de clan. Hoe lang kan het kasteel nog standhouden en is neef de Lusignan in staat het tij eindelijk te doen keren?

De Britse filmindustrie begint een aantal Hollywood-trekjes te krijgen, namelijk het uitbrengen van (overbodige) sequels van succesfilms. In 2011 regisseerde Jonathan English de eerste Ironclad-film, een best aangename, doch bloederige actiefilm met een flinke sterrencast. In 2014 mocht Jonathan English dit alles nog eens dunnetjes overdoen, alleen dan met een veel beperkter budget en zonder grote acteurs. De opnames vonden plaats in Servië, met een voornamelijk Servische crew en een deel van de cast is Servisch. Het resulteerde in Ironclad 2: Battle for Blood. Eigenlijk is dit een totaal overbodig vervolg, want het voegt helemaal niets toe aan het redelijk succesvolle origineel. Het verhaal is dun en de acteerprestaties zijn matig op z’n hoogst. Voeg daarbij toe de tevens matige beeld- en geluidskwaliteit van de film (zie verderop bij de technische besprekingen) en snapt wel dat er weinig te genieten valt. Blijkbaar was het budget toch te laag voor het verhaal wat men wilde vertellen. Verhalen over wraak zijn over het algemeen niet voorzien van vele plotwisselingen en dat zien we ook terug in Ironclad 2. Het wordt daarmee redelijk voorspelbaar en volgt behoorlijk het stramien van het eerste deel. Een kasteel wordt belegerd en er vallen steeds meer slachtoffers, maar men probeert zo lang mogelijk stand te houden. De knullige plottwist aan het einde is gewoon lachwekkend. In Ironclad wist voornamelijk de goede cast nog wel raad met zo’n verhaal, in dit vervolg bestaat de cast voornamelijk uit acteurs van het tweede plan. Alleen in Michelle Fairley zullen de fans van Game of Thrones een bekend gezicht tegenkomen als de vrouw van de kasteel De Vesci. De held van de film zou Tom Austen moeten zijn. Austen heeft wel wat weg van een jonge Jean-Claude Vandamme, maar mist het charisma en de spierbundels van de Belg. Hij speelt een uitermate eendimensionale Guy de Lusignan en deze figuur heeft letterlijk geen uitstraling. Austen gebruikt de hele film door dezelfde gelaatsuitdrukking en eigenlijk zal het je worst wezen wat er met Guy de Lusignan gebeurt. Je hoopt alleen dat het kasteel van Rochester behouden blijft.
Valt er dan niets te genieten bij deze film? Zo erg is het nu ook weer niet. De art-direction ziet er piekfijn uit. De decors zijn geloofwaardig en men probeert nergens het leven mooier voor te spiegelen dan het is. Men heeft wel wat bloederige elementen toegevoegd, maar met uitzondering bij de gevechten voegt dat niets toe, naast dat het er erg onsmakelijk uitziet. Puur effectbejag en weinig inhoud. De gevechtscènes op zich zien er ook redelijk overtuigend uit, waarbij de camera dicht op de acteurs blijft om zo meer impact te genereren. Het is dan wel weer jammer dat de camera zo nerveus moet bewegen, een trucje dat ook is afgekeken van Hollywood. Ironclad 2: Battle for Blood is daarmee een film die misschien een keer als Video On Demand kan worden bekeken, om tot aanschaf over te gaan moet je wel een erg groot fan zijn van het genre.

Jaar: 2014
Speelduur: 108 min
EAN: 8715664111451

Met een beeld in een 2.35:1 formaat en met een 1080p transfer laat Ironclad 2: Battle for Blood een goede technische basis zien. De videocodec is MPEG – AVC en de film staat op een enkellaags 25GB disc, die wel bijna volledig is beschreven. De beeldkwaliteit laat zich echter lastig beschrijven. De reden hiervoor is dat de transfer op zich wel goed is, maar dat het bronmateriaal er zo beroerd uitziet. Dat heeft alles te maken met de veel te hoge helderheid van het beeld, met name bij buitenscènes. Het contrast is daardoor erg laag en daarmee ook het zwartniveau, dat zelden donkerder is dan donkergrijs. De kleuren worden daardoor ook wat flets, al worden felle kleuren sowieso niet gebruikt. Het beeld is digitaal opgenomen en het heeft bij snelle bewegingen, zoals het voorbijrijden van een galopperend paard, last van een versnelt video-effect. Bij videoclips mag dat interessant overkomen, bij een historische film werkt dat averechts. Het beperkt in ieder geval wel het kijkgenot. Eigenlijk het enige dat wel goed is, zijn de scherpte en de afwezigheid van artefacts. Daar valt weinig op aan te merken. Maar waarom heeft men gekozen voor een zo matige verwerking van het originele beeld? Zijn de opnames mislukt of zo, want daar lijkt het een beetje op. Een beperkt budget zal zeker meegespeeld hebben, zeker als je de soms erg matige special effects voor ogen krijgt. De waardering voor de transfer is daarmee een mix tussen het overzetten van de transfer naar Blu-ray Disc (prima gedaan) en het originele beeld (uiterst matig). Een 7.5 dus.

Wat je voor het beeld van Ironclad 2: Battle for Blood kunt zeggen, geldt eigenlijk ook voor het geluid. Wat is er misgegaan bij het maken van de film? Het geluid mist overduidelijk een goede balans. Daar kan deze lossless Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track weinig aan veranderen. Allereerst is het allemaal heel zacht, de volumeknop moet flink verder open om op het normale geluidsniveau te komen. Dan is er nog het verschil in dialoog. De ene tekst klinkt fris en helder en is prima te verstaan, de andere is niet of nauwelijks te horen, soms omdat het gewoon te dof klinkt. Ook de balans tussen dialogen is soms ver te zoeken. Sommige geluidseffecten staan bijzonder hard in de mix, waaronder voetstappen in de verte, andere geluiden zijn dan weer nauwelijks te horen. Er wordt wel veelvuldig gebruik gemaakt van de surroundkanalen, tot zelfs korte stukjes dialoog aan toe. Vooral tijdens de gevechten rond kasteel Rochester komt het geluid van alle kanten. Waar nodig spreekt ook het LFE-kanaal een woordje mee. De muziek is op zich erg mooi, maar lijkt de sfeer van de film niet altijd even goed aan te voelen. Soms te pompeus, dan weer overmatig dramatisch waar dat niet nodig is. Kortom, er valt voldoende aan te merken op het geluid, waarbij in acht moet worden genomen dat dit geen transfer-fout is. Wie de aftiteling bekijkt kan zien dat er één persoon hoofdverantwoordelijke is voor het gehele geluidbeeld. Waarschijnlijk heeft een beperkt budget hem behoorlijk parten gespeeld.

De film begint de trailer van de eerste Ironclad-film en daarna begint de hoofdfilm direct te spelen. Er staan geen extra’s op deze uitgave.

Het kasteel van Rochester wordt belaagd door een Schotse clan. De kasteelheer stuurt zijn zoon erop uit om neef Guy de Lusignan te vragen helpen bij de belegering. Of hij met paar huurlingen het tij kan doen keren is nog maar de vraag. Ironclad 2: Battle for Blood volgt hetzelfde stramien als de eerste Ironclad-film, maar is stukken minder interessant. Debet daaraan is het magere verhaal en de eenzijdige acteerprestaties. Beeld en geluid komen op deze Blu-ray Disc-uitgave redelijk overeen met de intenties van de makers, maar dat wil niet zeggen dat het plezierig kijken en luisteren is. Daarvoor ontbeert hier een goede kwaliteit. Dat kunnen we DFW niet aanrekenen, maar beperkt wel het kijkgenot. Wat we DFW wel mogen aanrekenen is, op de trailer van de eerste Ironclad-film na, het ontbreken van extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.