3 Days to Kill

18-08-2014

7.7

3 Days to Kill (DVD)

Ethan Renner (Kevin Costner) heeft zijn leven in dienst gesteld van de CIA. Hij had er moeite mee om werk en privé te combineren en raakte door de jaren vervreemd van zijn vrouw Christine (Connie Nielsen) en zijn dochter Zooey (Hailee Steinfeld). Maar dan krijgt Ethan te horen dat hij een zeldzame vorm van kanker heeft en nog maar luttele maanden te leven heeft. Dit doet Ethan weer realiseren wat écht belangrijk is in het leven en hij reist af naar Parijs om te proberen de banden met zijn familie aan te halen. Net wanneer dit stapje voor stapje lijkt te lukken, wordt Ethan benaderd door de mysterieuze Vivi Delay (Amber Heard). Zij blijkt een van topagenten van de CIA te zijn en verleid hem tot nog één laatste klus. Aanvankelijk is er geen haar op het hoofd van Ethan die eraan denkt om deze te accepteren, maar de beloning is groot. In ruil voor zijn diensten krijgt hij een experimentele drug die zijn leven kan verlengen en hem misschien zelfs wel kan genezen. Maar hoe verteld hij zijn gezin dat hij toch weer aan het werk is? En hoe zorgt Ethan ervoor dat hij ze niet in gevaar brengt?

Regisseur McG (zoals hij zichzelf graag noemt) is met films als Charlie’s Angels, Terminator Salvation en This Means War een veteraan in het actiegenre. Voor deze productie zoekt hij de samenwerking met Luc Besson (Léon, Taken, Transporter) die het script schreef. In de hoofdrol Kevin Costner – inmiddels 59 jaar op deze wereld – in de rol van oudere actieheld die nog steeds zijn mannetje staat. Waar hebben we dat eerder gezien? Juist ja, in Taken, eveneens uit de koker van Luc Besson. De vergelijking is dan ook snel gemaakt en de film lijken erg op elkaar. Het grote verschil zit erin dat daar waar Taken bloedserieus is, 3 Days to Kill een luchtiger toon kent en vol zit met (flauwe) humor. Dit werkt prima om de funfactor hoog te houden, maar maakt wel dat ook het laatste restje geloofwaardigheid in dit al vergezochte verhaal als sneeuw voor de zon verdwijnt. Het hele verhaalverloop en de uitwerking van de personages mist alle diepgang. Luc Besson is hard op weg om een karikatuur van zichzelf te worden. Hij past telkens dezelfde formule toe en komt daarmee niet in de buurt van de kwaliteit van een film als Léon. Regisseur McG weet hier niet zijn eigen stempel op te drukken. Deze wat vlakke regisseur doet het verdienstelijk en zorgt voor strakke actiescènes, maar dramatiek is voor hem duidelijk minder bekend terrein. Toch is 3 Days to Kill een uiterst vermakelijke film geworden. Dit is volledig toe te schrijven op het conto van Kevin Costner. Ondanks zijn leeftijd is hij – net als Liam Neeson in Taken – volstrekt geloofwaardig als door de wol geverfde internationale spion. Hij weet ook de relatie met zijn familie aardig tot leven te brengen, al krijgt hij weinig tegenspel. Connie Nielsen en Hailee Steinfeld hebben beiden veel meer in huis dan dat ze in deze film laten zien. Ze krijgen de kans hier echter niet toe vanwege te weinig speeltijd en matige dialogen. De onbetwiste ster van deze film en het middelpunt van vrijwel elke scène is het personage van Costner. Een standaard werk? Ja. Ongeloofwaardig? Jazeker. Vermakelijk? Dat ook. 3 Days to Kill is een prima manier om de tijd te doden en gedurende de  speelduur zal je één ding in ieder geval niet doen: Op je horloge kijken.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 111 min
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370816627

Het beeld van 3 Days to Kill is in het originele beeldformaat van 2.35:1 op de DVD geplaatst. De transfer is gestoken scherp. Op je PC zie je misschien nog dat het een DVD is op de TV wordt het gat met de blu-ray bijna overbrugd, zoveel detaillering zit er in het beeld. De kleuren zijn realistisch en ook het contrast is een schot in de roos. Af en toe zijn er wat kleurbewerkingen toegepast om een scène een bepaalde sfeer mee te geven, dit komt goed tot zijn recht in deze transfer. Defecten zijn er niet te bespeuren. Deze DVD komt met een uitstekende beeldkwaliteit.

De film wordt ondersteunt door een audiopresentatie in de originele Engelse taal in Dolby Digital 5.1 (448kb/s) formaat. Deze kan niet tippen aan de HD tegenhanger, maar presteert prima binnen de technische specificaties die beschikbaar zijn. 3 Days to Kill zit vol met actiescènes. Van schietpartijen tot achtervolgingen en explosies. Deze komen met voldoende pit tot hun recht waarbij de kogels je om de oren vliegen en de subwoofer zorgt voor een goede basis. Alle beschikbare kanalen worden uitermate goed benut. Binnen als dit geweld zijn de dialogen altijd goed verstaanbaar. Er is geen sprake van defecten.

De DVD zit in een standaard keep case met daaromheen een stevige en stijlvolle sleeve. Bij het starten spelen er een aantal trailers gevolgd door een statisch hoofdmenu waar de trailer van de hoofdfilm kan worden bekeken. Er zijn geen extra’s inbegrepen bij deze uitgave.

Ethan Renner heeft een lange carrière als CIA agent achter de rug en raakte daardoor vervreemd van zijn vrouw en dochter. Hij wil het contact weer aanzwengelen wanneer hij te horen krijgt dat hij terminaal ziek is, maar komt dan toch weer in de verleiding om nog een laatste klus te doen. 3 Days to Kill is het nieuwste verhaal uit de koker van Luc Besson en regisseur McG weet hier niet echt een eigen stempel op te drukken. Het resultaat is een film met een matig verhaal en bordkartonnen personages, maar dankzij het charisma van Costner en het hoge tempo en de luchtigheid van de film, is deze film een vermakelijke manier om de tijd te doden. De DVD heeft een beeld- en geluidskwaliteit van uitstekend niveau. Er zijn geen extra’s inbegrepen bij deze uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Belga Films.