Ida

09-09-2014

7.5

Ida (DVD)

Ida (Agata Trzebuchowska) woont al sinds haar kinderjaren in een klooster. Ze raakt wees tijdens de oorlog. Vlak voordat ze haar geloftes aflegt vindt moeder overste (Halina Skoczynska) dat Ida contact moet maken met haar enige overgebleven familielid, tante Wanda (Agata Kulesza). Ze is een rechter die het communisme aanhangt. De vrome Ida en de kettingrokende en drinkende Wanda zijn elkaars tegenpolen, maar gaan toch samen op zoek naar het verhaal achter de ouders van Ida. Die zaten tijdens de oorlog ondergedoken op het platteland omdat ze Joods waren, maar zijn uiteindelijk, samen met het broertje van Ida, toch vermoord. Waarom heeft zij het dan overleefd?

Pawel Pawlikowski is een Poolse regisseur die studeerde en werkt vanuit Groot Brittannië. Hij heeft al een aantal documentaires en films op zijn naam staan, maar die zijn in onze contreien nauwelijks of niet bekend. Met Ida draaide hij voor het eerst een film in Polen en deze film zal hem zeker meer bekendheid geven. De film won vele prijzen en wordt alom gelauwerd. Maar de film zal zeker niet iedereen aanspreken. Vooral door de aparte vorm zullen op voorhand al veel mensen afhaken. Soms terecht, maar zeker niet altijd, want Ida heeft zeker z’n boeiende momenten en elementen. Groot pluspunt van de film zijn de acteurs. De hoofdrollen worden gespeeld door twee Agata’s; Kulesza als tante Wanda en debutante Trzebuchowska als Ida. Zij heeft deze rol op een bijzondere manier gekregen. Pawlikowski had erg veel moeite om de juiste actrice te vinden voor deze rol en schakelde zijn vriendenkring in om uit te kijken naar een geschikte kandidaat. Een collega spotte Agata in een café. Ondanks dat ze nog nooit geacteerd had wist Pawlikowski haar over te halen de rol aan te nemen. Waar de oude Agata (Wanda) zichzelf helemaal onderdompelde in haar rol en zich helemaal inleefde bleef de jongere Agata (Ida) juist meer zichzelf. En niet zonder succes, want met een lief gezicht en prachtige donkere ogen zet ze een mooie, naïeve en godvruchtige Ida neer.
Ida
bevat een vrij klein en persoonlijk verhaal, het gaat Pawlikowski meer om het gevoel en de vorm dan om de werkelijke inhoud van het verhaal. Hij wilde qua vorm geen standaard film maken. Hij koos bewust voor een verstilde camera, waarbij hij geen overbodige bewegingen in gebruikt. Alleen bij rijshots vanuit een tram of aan het eind voor een lopende zuster Ida uit, anders blijft de camera rotsvast staan, zonder enkele beweging. Pawlikowski heeft foto’s uit zijn eigen jeugd gebruikt als inspiratie. Of dat een juiste keuze is geweest blijft de vraag. De karakters zijn bijna altijd aan de rand van het beeldkader geplaatst en zelfs soms daar half buiten. Grote totalen met onderin twee hoofden die een dialoog houden is ook voor de ondertitelaar soms te veel, die is genoodzaakt zijn teksten boven in beeld te plaatsen. Wat in het begin een interessante stilistische vorm lijkt wordt al snel een storend visueel element in plaats van dat het iets toevoegt aan de inhoud van het verhaal. Je raakt het contact met de karakters en daardoor gedeeltelijk ook met het verhaal kwijt. Het feit dat de eerste cameraman van het project al in het begin van de film afhaakte geeft aan dat niet iedereen het eens was met deze manier van kadreren. Dat er nauwelijks in een scène gemonteerd werd is geen probleem. De camera observeert, de actrices doen het werk voor de camera. En dat alles in één opname, zonder in te gaan met extra close-ups of vanuit een andere hoek gefilmd. Dat maakt de film nog het meest bijzonder.

Jaar: 2013
Speelduur: 79 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939716119

• Interview
  • Promotietrailers

Ida is qua beeld een bijzondere film. Allereerst is er het ‘ouderwetse’ 1.33:1 beeldformaat gebruikt, daarnaast is de film in zwart-wit en als laatste is er de bijzondere cameravoering, waarover bij het commentaar al het een en ander wordt beschreven. Bij zwart-wit films is contrast altijd een belangrijk element. Dat geeft diepgang aan de film. Bij Ida is dat redelijk goed in orde. Donkere scènes bevatten weinig schaduwdetail, maar hebben wel een goed zwartniveau. De scherpte is prima, daar valt weinig op aan te merken. Ondanks dat er met een digitale camera is gewerkt heeft het beeld een mooi ouderwetse look & feel meegekregen. Als men zou zeggen dat de film in de jaren ’60 is opgenomen geloof je het meteen. Dat maakt het beeld in ieder geval heel authentiek en dat komt prima over op DVD.

Het Poolse Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidskanaal van Ida blinkt uit door verstilling. Veel scènes bevatten weinig geluid. Pas als er dialogen of muziek wordt gespeeld gaan de metertjes van de geluidsinstallatie wat bewegen. Voor de rest is het rust en stilte. Weinig opzienbarends dus, maar wel een bewuste keuze van de makers en daarom zeker te waarderen. De dialogen worden ondersteund door stille omgevingsgeluiden en een aantal geluidseffecten, die een soms dik zijn aangezet, zoals het borstelen van wimpers of een auto die door een plas water rijdt. Op de eindscène na bevat Ida geen filmmuziek, wat de verstilling extra aanscherpt. Er is wel regelmatig source-muziek aanwezig, zoals een autoradio of een bandje dat jazzmuziek speelt. In alle stilte is dit toch een prima en sfeervolle geluidstrack, die dan ook een dikke voldoende krijgt.

Net als de film zelf is het menu in 4x3 beeldformaat met fragmenten uit de film als achtergrond. De hiergenoemde extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Interview (20 min)
Een interview met regisseur Pawel Pawlikowski, een voormalig documentairemaker en filosoof. Daarbij laat hij z’n filosofische gedachten niet achterwege. Pawlikowski wilde een film maken waarbij de kijker z’n verbeelding kon gebruiken en niet alles voorgekauwd zou krijgen.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, ook in 4x3 beeldformaat.

De jonge non Ida gaat met haar tante Wanda op zoek naar het verleden van haar ouders, die in de oorlog vermoord zijn. Ida is een stilistisch gemaakte film die bij vlagen boeit, maar op momenten ook erg pathetisch overkomt. Het visuele aspect krijgt teveel de nadruk en lijdt af van het verhaal. Qua beeld en geluid is deze DVD-uitgave prima verzorgd en regisseur Pawlikowski geeft in een interview zijn visie van de film weer.