Heaven is for Real

19-09-2014

5.5

Heaven is for Real (DVD)

Todd Burpo (Greg Kinnear) is naast dominee van een klein dorp in Nebraska ook klusjesman, sportleraar en lid van de brandweer. Een druk man dus, maar hij maakt altijd tijd voor z’n vrouw Sonja (Kelly Reilly) en z’n kinderen. Financieel hebben ze het zwaar en de rekeningen kunnen maar nauwelijks betaald worden. Tijdens een honkbalwedstrijd krijgt Todd ook nog eens een flinke blessure aan z’n been. Maar op krukken preekt hij nog in de kerk. Totdat hij door nierstenen echt geveld wordt. Hij is nog maar amper genezen of de volgende rampspoed dient zich aan als zoon Colton (Connor Corum) een acute blindedarmontsteking krijgt en naar het ziekenhuis moet. De operatie lijkt een routine-ingreep, maar allerlei complicaties zorgen ervoor dat Colton op het randje van leven en dood balanceert. Uiteindelijk redt hij het. Colton zet de wereld van Todd op z’n kop als hij beweert tijdens de operatie in de hemel te zijn geweest en Jezus heeft ontmoet. Todd weet niet wat hij er van moet denken, want bestaat de hemel eigenlijk wel? Het houdt hem de hele dag bezig. De kerkgemeenschap begint langzaamaan genoeg te krijgen van de preken van Todd, die alleen nog maar over het bestaan van de hemel gaan.

Bijna-dood-ervaringen. Er is een flink aantal mensen dat hier over kan vertellen. Zo ook Colton Burpo, een 4-jarige jongen uit Nebraska en zoon van een dominee. Zijn vader Todd was erg onder de indruk en schreef er in 2010 het boek Heaven is for Real over, dat uitgegeven werd door The New York Times en een groot succes werd. Na meer dan een miljoen verkochte exemplaren kocht Sony de filmrechten van het boek, waarna het nog een paar jaar duurde voordat de gelijknamige film op het witte doek verscheen. Regisseur van de film is Randall Wallace, voornamelijk bekend als scenarioschrijver, maar af en toe regisseert hij zelf ook een film, met We Were Soldiers als meest bekende werk. Doordat Heaven is for Real is gebaseerd op een waargebeurde feiten krijgt het een extra lading, maar toch brengt het niet op een hoger plan. Daarvoor is het verhaal toch te mager. Het verhaal heeft eigenlijk heel weinig omhanden. Een aantal scènes lijken te zijn toegevoegd, zonder dat ze grote waarde hebben voor het verhaal. Het is heel vervelend dat vader Todd een zware blessure krijgt tijdens het honkballen, maar daar gaat de film niet over. Het gaat over de bijna-dood-ervaringen van Colton, maar dat vinden we pas op 1/3 van de film terug in het verhaal. De ervaringen van Colton zijn een interessant gegeven, terwijl de film zich voornamelijk richt op de worstelingen van dominee Todd aangaande de acceptatie van het belevenissen van Colton. In hoeverre wordt het geloof in hemel en hel beïnvloed door de ervaringen van Colton? Want is het wel mogelijk wat hier gebeurde? Als Christen geloof je in een hemel, maar als dan het spirituele wordt vervangen door realisme weet men daar geen raad mee. Heaven is for Real heeft dat als belangrijkste onderwerp, maar het wordt niet voldoende uitgediept om er een krachtig statement van te maken. Men blijft teveel aan de oppervlakte en blijft te braaf, te lief. Confronterend is de film nergens, terwijl het onderwerp zich daar expliciet voor leent. Een gemiste kans. Slecht is de film nu ook weer niet en er zitten een paar sterke scènes in. Maar niet voldoende om de film naar een hoger plan te tillen. Aan het acteerwerk ligt het niet, want men doet prima z’n best. De jonge Colton weet niet altijd te overtuigen, maar het is ook niet makkelijk voor een jongen van vier jaar om zo’n belangrijke rol te spelen. Op Greg Kinnear valt weinig aan te merken, die zet een degelijke dominee neer. Nee, het is puur de magere verhaallijn die de film niet boeiend maakt. Gezien de bijzondere ervaringen van Colton mag je er toch meer van verwachten.

Jaar: 2014
Speelduur: 95 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans
EAN: 8712609650266

• Colton Goes to Heaven

Heaven is for Real wordt uitgebracht op DVD in het oorspronkelijke anamorfe beeldformaat van 2.35:1. Het beeld heeft een goede kwaliteit, maar kan niet op alle punten overtuigen. Het kleurgebruik, met mooi verzadigde kleuren en een natuurlijke huidtint is dik in orde. De felle kleuren in bijvoorbeeld de kerk spatten van het scherm. Ook het contrast is prima, met daarbij een degelijk zwartniveau. Wisselend is de scherpte van het beeld. Close-ups zijn mooi scherp, maar de wat ruimere shots zijn duidelijk wat minder in focus. Het schaduwdetail blijft ook soms wat achter. Een heel enkele keer zien we moiré, maar nooit in een storende vorm. Echt storende elementen komen er niet in beeld voor, dus een ruime voldoende is hier op z’n plaats.

Er staan een aantal geluidstracks op de DVD van Heaven is for real, maar we beperken ons tot de belangrijkste: een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Dit is een dialoogfilm die een redelijke ondersteuning krijgt door omgevingsgeluiden en effecten. Dialogen zijn uitstekend te volgen en komen keurig uit het middenkanaal. De stem van Colton ligt soms iets teveel op de voorgrond als gevolg van nasynchronisatie. De surroundkanalen worden op bepaalde momenten mooi gebruikt, zoals in de hemelscènes met Colton of tijdens een opkomende storm, maar op andere momenten waarop je het verwacht, zoals in een eetcafé vol mensen, blijft het stil. De frontkanalen worden dan wel goed ingevuld. De muziek is ook altijd in de achterste kanalen hoorbaar. Op een paar kleine puntjes na is dit verder een prima geluidstrack.

De DVD heeft een statisch menuscherm. Er staan een tweetal extra’s op de DVD, die beide voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (8 min)
Een achttal scènes die de film niet gehaald hebben. Het zijn scènes die een herhaling zijn van bestaande scènes of een te moralistisch tintje aan de film zouden geven.

Colton Goes to Heaven (4 min)
De vader en moeder van Colton Burpo vertellen het verhaal van Colton, waarbij scènes uit de film de verhalen illustreren. Dan blijkt ook dat heel veel uit de film letterlijk is overgenomen van het boek.

Dominee Todd Burpo heeft een druk leven, maar het zit hem niet altijd mee. Als zijn zoontje aangeeft tijdens een operatie in de hemel is geweest staat het leven van Todd op z’n kop. Heaven is for Real is een op ware feiten gebaseerde film, maar met een wel erg dunne verhaallijn. Het gevoel van drama is maar in een beperkt aantal scènes aanwezig. Technisch scoort deze DVD-uitgave een ruime voldoende. Extra’s zijn wel aanwezig, maar mager in zowel omvang als inhoud.