Yeux Jaunes des Crocodilles, Les

07-10-2014

8

Yeux Jaunes des Crocodilles, Les (DVD)

De zussen Joséphine (Julia Depardieu) en Iris (Emanuelle Béart) hadden niet meer van elkaar kunnen verschillen. De grijze muis van het tweetal is Joséphine, die een zo rustig mogelijk leven wil leiden als een historica. Iris voedt zich daarentegen op aandacht van anderen door haar verzorgde uiterlijk en flamboyante gedrag, iets wat ze ook aan Joséphine's oudste dochter Hortense (Alice Isaaz) leert. Beide dames hebben een man die niet kan geven wat ze willen. Antoine (Samuel Le Bihan), de man van Joséphine, is een geboren verprutser die ondanks zijn goede bedoelingen steeds het verkeerde lijkt te doen. Hier recht tegenover staat Philippe (Patrick Bruel), die in de jaren dat hij met haar getrouwd is Iris steeds beter heeft leren kennen en niet ten goede. Voornamelijk om haar man (en snel de rest van de wereld) te laten zien dat ze meer is dan een knap gezicht, besluit Iris een boek te schrijven. Snel wordt haar zus ingeschakeld om het daadwerkelijke verhaal te schrijven. Naarmate de populariteit van het geschreven werk stijgt, stijgt de roem naar Iris' hoofd, krijgt Joséphine voor het eerst in haar leven de neiging om iets voor zichzelf te eisen en dreigen er hierdoor onherstelbare scheuren in de familie te ontstaan.

Van alle genres die de filmwereld rijk is, is drama het moeilijkste om klaar te spelen. Vaak hebben ze de neiging om erg zwaar, erg vol van zichzelf te zijn of worden de emoties kijkers opgedrongen in plaats van door kijkers ervaren. Les Yeux Jaune des Crocodilles slaagt erin om zeer menselijke karakters neer te zetten, wiens handelen in het dagelijkse leven precies zo zou kunnen gebeuren. De film oogt erg luchtig en heeft een bijpassend tempo, maar behandelt ondertussen redelijk zware onderwerpen. Les Yeux Jaune des Crocodilles draait om zeer menselijke zaken; in welke positie voel ik mij het gelukkigst en wie zijn de mensen die mij gelukkig maken? Het verhaal ontrafelt zich op een natuurlijke wijze, waardoor elke nieuwe ontwikkeling gegrond is. Het acteerwerk is hier en daar intens, maar nergens over de top of geforceerd. Julia Depardieu en Emanuelle Béart kennen een goede dynamiek, maar weten zichzelf ook staande te houden en vormen hierin een goed contrast. De een zie je groeien en (fysiek) steviger staan, terwijl de ander steeds verder haar grip op de realiteit verliest en wankelt. Iedereen met een broer of zus zal zich op dit punt in de film kunnen inleven. Samuel Le Bihan en Patrick Bruel hebben een stuk minder te doen, maar zeker de laatste verschuift emotionele bergen in de scènes waar hij in zit. De aboslute wildcard is Alice Isaaz, waar kijkers van houden of walgen. Voor het grootste deel van de film speelt zij een standaard zeurende puber die op passief agressieve wijze een plekje in de grote wereld wil veroveren - op de makkelijkste manier mogelijk. De wijze les die zij leert in de film niet de meest originele, maar de manier waarop zij er in één van de laatste scènes mee omgaat, is (licht) hartverscheurend. Volhouden dus. Les Yeux Jaune des Crocodilles is een prachtig Frans drama met oog voor goede karakters en een verhaal wat veel mensen raakt. Een regelrechte aanrader.

Jaar: 2014
Speelduur: 118 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777951385

De beeldtransfer van deze DVD-uitgave van Les Yeux Jaune des Crocodilles is in 1.78:1 anamorf formaat. De kwaliteit is over het algemeen prima, zonder echt uit te blinken. De beelden zijn vrij scherp en de schaduwen zijn redelijk gedetailleerd. Les Yeux Jaune des Crocodilles kent veel kleur, dat overal diep verzadigd is. Het hoge contrast zorgt voor levendige scènes, maar hier en daar oogt de film iets te donker.  Goed voor een ruime voldoende dus.

Les Yeux Jaune des Crocodilles is te beluisteren met een Franstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Zoals bij dramafilms zoals deze, ligt de focus voornamelijk op de dialogen. Deze zijn helder en scherp via het middenkanaal te komen. Gedurende de film wordt er gebruik gemaak van geluidseffecten en omgevingsgeluiden om de scènes meer sfeer te geven. Ze zijn afdoende, maar nergens gelaagd of gevarieerd genoeg om echt indruk te maken. Het LFE-kanaal rust. Al met al een redelijke geluidskwaliteit.

Deze DVD-uitgave van Les Yeux Jaune des Crocodilles heeft zowel een Nederlands- als Franstalig hoofdmenu, waar de film integraal gekeken kan worden of één van de negen hoofdstukken kan worden geselecteerd. Naast enkele promotietrailers kent deze uitgave geen extra’s.

Les Yeux Jaune des Crocodilles is een kleine, maar indrukwekkende film. Het acteerwerk is zeer indrukwekkend evenals het realistische verhaal en de sfeer die wordt neergezet. Je leeft echt mee met de karakters en hun (veelal) menselijke keuzes. Qua beeld is er niets te klagen, hoewel hier en daar iets te donker. Het geluid is van een redelijke kwaliteit en doet wat het zou moeten, maar is niet al te gelaagd. Het complete gebrek aan extra's is wel een gemis. Een aanrader voor liefhebbers van realistische drama.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door ZZZ-1.