Philosophers, The

11-11-2014

6

Philosophers, The (Blu-ray)

James (Rhys Wakefield) en Petra (Sophie Lowe) zijn filosofiestudenten aan de universiteit van Jakarta. De medestudenten komen uit alle uithoeken van de wereld om hier les te krijgen. Petra is de beste van de klas, terwijl James qua cijfers ergens onderaan bungelt. Op de laatste dag van het jaar geeft professor Zimit (James D’Arcy) nog een allerlaatste, experimentele, klassikale test. Een rollenspel. Iedereen krijgt een personage toegewezen, van elektricien tot dichter, van biologische boer tot harpist. Er is een kernoorlog aanstaande en slechts op een paar plekken op aarde zijn schuilkelders beschikbaar die de atoomstraling kunnen weerstaan. Er is slechts voor tien personen zuurstof beschikbaar, die dan een jaar kunnen overleven. De klas bestaat echter uit twintig studenten en professor Zimit doet ook mee. Wie mag er in de bunker en wie niet? En waarop baseer je je keuze?

The Philosophers begint met een interessant gegeven. Wat doe je als je een atoomoorlog moet overleven, maar er is slechts plaats in de bunker voor de helft van het aantal aanwezig personen. Hoe selecteer je de juiste mensen en is die keuze altijd wel de juiste? Het begin van de film weet men een interessante vorm aan dit gegeven te geven. Helaas weet de film dit scenario echter niet lang vol te houden en vervalt men al snel in herhaling. Het invoeren naar het einde toe van de voice-over van Petra is vooral een zwaktebod. En het einde is uitermate teleurstellend en doet je terugverlangen naar het begin van de film. Visueel heeft men een vertrouwde manier gevonden om zo’n verhaal te vertellen, maar origineel is het niet. Men schakelt regelmatig tussen het klaslokaal en een fictieve wereld rond de bunker. Die bunker bevindt zich wel op een zeer mooie locatie, namelijk het Prambanan-tempelcomplex, nabij Jogjakarta in Indonesië. Een prachtige omgeving die mooie plaatjes oplevert. Het duurde vijftien jaar eer regisseur John Huddles weer een film maakte. Zijn vorige speelfilm dateert alweer uit 1998. Hij heeft dus genoeg tijd gehad om aan een scenario te werken en dan is het jammer dat er een verhaal uit de pen komt rollen dat nog geen drie kwartier lang weet te boeien. Zijn visie is prijzenswaardig. Volgens hem is de huidige generatie nergens meer nieuwsgierig naar en hij wilde deze apathische jeugd prikkelen en tot nadenken aanzetten. Daar is hij waarschijnlijk wel in geslaagd, want alleen al het begin van de film laat je over zo’n situatie nadenken. Huddles oordeelt niet over goed of slecht, welke keuze je maakt is  puur persoonlijk. Maar hij laat naar het einde van de film wel doorschemeren dat het eigenlijk niet nodig is om personages te kiezen die in zo’n situatie fysiek veel kunnen toevoegen. Met alleen maar personen uit de culturele sector kun je zo’n jaar beter overleven dan alle wetenschappers en techniekers bij elkaar. Dat hij daarbij voorbij gaat aan de periode na het eerste jaar overleven nemen we maar even voor lief.
Het verhaal draait vooral om James en Petra, twee studenten uit de klas. Het zal dan ook niemand verbazen dat beide studenten in de groep van overleverden wordt gekozen. Hun liefdesverhaal wordt behoorlijk uitgemeten, maar heeft nauwelijks een vertellende functie in het verhaal. Ook als de twee geen relatie met elkaar zouden hebben zou het verhaal op zich overeind blijven. Misschien zelfs nog wel beter, want dan neemt iedereen een keuze vanuit zichzelf en niet vanuit een relatie van liefde (of haat). De cast bestaat voornamelijk uit onbekende acteurs, met uitzondering van James D’Arcy, die professor Zimit speelt. De acteerprestaties zijn voldoende, maar ook niet meer dan dat. Rhys Wakefield, die James speelt, valt zelfs regelmatig door de mand met matig acteerwerk. Maar de grootste kwaal van de film is toch, na een veelbelovende start, het matige tweede deel met beroerde einde.
De film wordt in Europa uitgebracht als The Philosophers, in de rest van de wereld heet deze film After the Dark. Mocht je dus op zoek willen naar deze film buiten de Europese grenzen, dan weet je waar je naar moet zoeken.

Genre: Science fiction, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
EAN: 8715664111666

The Philosophers heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, waarvan ruim 23 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Het eerste dat opvalt aan het beeld van The Philosophers is de prachtige belichting bij het mooie camerawerk. Het beeld is helder en kleurrijk en dat komt op deze transfer goed over. Contrast en schaduwdetail zijn uitstekend en de scherpte is ook goed, al zijn niet alle beelden even gestoken scherp. Vervelende elementen zijn niet aanwezig, al is er één shot dat zo erg is nabewerkt dat er een flinke dosis edge-enhancement zichtbaar is. Dat is echter geen reden om deze mooie transfer een hoge waardering te weerhouden.

Er staat één geluidstrack op de Blu-ray Disc van The Philosophers en dat betreft een DTS-HD Master Audio 5.1-track in de oorspronkelijk Engelse taal. Het geluid van deze film klinkt vrij steriel. Overbodige toevoegingen zul je niet tegenkomen. Dialogen klinken vrij droog en staan over het algemeen iets teveel op de voorgrond. Er had best wat meer leven in mogen zitten. Over het algemeen mist het geluid enige frisheid, het klinkt allemaal wat muf. De surroundkanalen worden veelvuldig gebruikt door omgevingsgeluiden, maar deze zijn heel subtiel gedaan en treden nergens op de voorgrond. Wat dat wel doet is het LFE-kanaal tijdens de kernexplosies. Dan trillen de ramen in de sponningen en gaat het laag heel diep. De muziek is erg elektronisch en staat snoeihard in de mix. Het is een eigenzinnige geluidstrack die zeker z’n momenten heeft, maar die ook af en toe wat meer pit had mogen hebben.

De Blu-ray Disc heeft geen menu en ook geen extra’s. De disc start met een aantal promotietrailers, waarna de film direct begint.

Een klas filosofiestudenten krijgt op de laatste dag van het jaar een bijzonder experiment voorgeschoteld. Er staat een kernoorlog op het punt van uitbreken en in de schuilkelder is slechts plaats voor tien personen. Welke klasgenoten hebben het privilege om de bunker binnen te gaan en wie niet en wordt dus slachtoffer van de radioactieve straling? The Philosophers begint veelbelovend over het maken van keuzes, maar verzandt al snel in herhaling en het einde is beroerd. Deze Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar helaas geen extra’s. De film is buiten Europa bekend onder de naam After the Dark.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.