Step Up 5 All In

17-12-2014

6

Step Up 5 All In (Blu-ray)

Na een aantal successen is de Mob-dansgroep van Sean (Ryan Guzman) weer terug bij af. Het geld is op en er zijn geen nieuwe opdrachten of contracten. De hele groep, inclusief Eddy (Misha Gabriel Hamilton), de beste vriend van Sean, wil terug naar Florida, maar Sean weigert om toe te geven en blijft alleen achter in Los Angeles. Sean moet z’n huis uit en trekt in bij Moose (Adam Sevani), een oude vriend, wiens grootouders een klassieke dansschool hebben. Op internet vindt Sean een nieuwe danswedstrijd: The Vortex. De winnaar krijgt een contract voor drie jaar in Las Vegas. Omdat zijn groep inmiddels naar Florida is vertrokken gaat Sean op zoek naar een nieuwe groep, die hij LMNTRIX noemt. Een paar oude vrienden en enkele nieuwe, onbekende dansers maken de groep compleet. Samen oefenen ze voor de auditie en vertrekken naar Las Vegas voor de grote The Vortex-wedstrijd. Of ze een kans maken tegen de populaire dansgroep Grim Knights van Jason (Steven Stevo Jones) is echter maar zeer de vraag. (samenvatting door Ludo Keeris)

De filmreeks Step Up is een uiterst succesvolle franchise die met vijf films al meer dan een half miljard dollar in het laatje heeft gebracht. Dit jaar is deel 5 uitgekomen: Step Up 5 All In en deel zes is al in de maak. De filmcritici lusten er geen brood van, maar het publiek is laaiend enthousiast. Niet verwonderlijk, want dans staat de laatste jaren in de spotlights en is populairder dan ooit. Je kunt geen hiphop-video zien of er wordt wel flink in gedanst. De ene dans is nog sexier dan de ander. Nu valt de seks wel mee in deze film, want men wil ook een jong publiek bereiken. Het is allemaal erg braaf en het verhaal is ongelofelijk voorspelbaar, maar dat mag de pret voor de fans niet drukken. Je krijgt wat je verwacht, niets meer en niets minder. De neutrale kijker kan er niet zoveel mee, maar dit soort films wordt ook met name voor de fans gemaakt. Deze filmserie geeft ook een goede indruk hoe de hiphop- en breakdancemuziek en de daarbij behorende dansen zich de laatste acht jaar, toen het eerste deel uitkwam, hebben ontwikkeld.
De regisseur van dit vijfde deel is een nieuwkomer. Althans, als speelfilmregisseur. Trish Sie heeft al een flink Curriculum Vitae als choreografe en maakster van videoclips. Haar clips voor de Amerikaanse rockband OK Go zijn spraakmakend. Maar een hele speelfilm regisseren is toch wel een heel andere vaardigheid en je merkt dat acteurs soms niet zo goed weten wat ze met hun rol aanmoeten. Qua dans en choreografie is het dik in orde, maar qua spel is het allemaal magertjes. De hoekige dansbewegingen worden ook doorgezet in het gewone acteerspel en dat werkt eerder lachwekkend dan serieus. Door de jaren heen zijn er al veel verschillende acteurs en actrices die een rol gespeeld hebben, maar er is een lijn van vaste karakters in de serie. Hoofdrolspeler Ryan Guzman is sinds Step Up Revolution (deel 4) van de partij als Sean, de leider van dansgroep The Mob, maar bijvoorbeeld Adam Sevani speelt al sinds het tweede deel, Step Up 2: The Streetsde rol van Moose en Alyson Stoner was zelfs al in het begin van de reeks betrokken, maar deed daarna weer niet mee in deel twee en vier. De meesten van hen zijn uitstekend danser en dat is het belangrijkste. Ook deze film bevat weer een flink aantal dansen, de een wat boeiender dan de ander, maar over de gehele linie gezien komt de fan voldoende aan z’n trekken. De echte filmliefhebber kan echter beter met een grote boog om dit soort films heenlopen, voor hen valt er weinig te genieten.

De Bluray Disc van Step Up 5 All In wordt in een uitgave uitgebracht die zowel een 2D als een 3D-beeldstransfer bevat op één schijf, met daarbij de DVD bijgevoegd. Beiden zijn verpakt in een keepcase met een glossy slipcase eromheen.

Genre: Dans, Muziek
Jaar: 2014
Speelduur: 112 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
3D: Ja
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370829597

• Audiocommentary
  • The Vortex Dance Index
  • Dance Breakdown: Final Stage
  • All In With the Crew
  • Clap, Stomp, Slide: The Sounds of the Battle
  • Ryan’s Favorite Dance Scenes
  • DVD

Step Up 5 All In krijgt op Bluray Disc een AVC-gecodeerde 2D-beeldtransfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.78:1. Wat direct opvalt is dat de film veel felle kleuren en schitterende (met veel glitters) beelden bevat. De 2D-beeldtransfer weet dit simpelweg bijna perfect weer te geven. Alles is in orde, de enige klacht is eigenlijk (net zoals bij de DVD) dat de contrastknop is opengedraaid, en dat alle kleuren wel erg verzadigd overkomen. Verder is dit gewoon een prima transfer.

Step Up 5 All In krijgt ook een MVC-gecodeerde 3D-beeldtransfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.78:1. Ook hier valt weinig te klagen, maar de 3D-effecten zijn niet zo bijster spectaculair. Er heerst altijd wel een redelijke sfeer van dieptewerking: personages en objecten worden van elkaar gescheiden, en dat levert soms een leuk 3D-effect op. Maar omdat de dansscènes vaak veel wijde shots bevatten, is de dieptewerking daar vaak niet aanwezig. Het is allemaal best leuk om naar te kijken, maar er is veel beter 3D-materiaal voorhanden.

Step Up 5 All In heeft op Blu-ray Disc twee audiotracks: een Engelse en Franse DTS HD Master Audio 5.1-audiotrack. Alleen de eerste is beluisterd.
De mzuiek heeft de hoogste noot in deze audiotrack, zoveel is wel duidelijk. De film is eigenlijk één lange videoclip met een paar adempauzes, en zo wordt deze audiotrack ook behandeld. De muziek wordt prima verdeeld over de verschillende speakers en ook de subwoofer doet daar lekker aan mee. Het volume is erg hoog, soms wel wat té hoog. De rustige scènes vallen daarbij op dat ze weinig dynamiek bevatten. Het houterige acteerwerk wordt dan ook een beetje verslechterd door de houterige dialogen en dito geluidsontwerp. Ook de door mijn collega Ludo al aangegeven klapjes en tikjes die ineens uit de surround-speakers komen zijn eerder irritant dan subtiel en grappig. Conclusie is dat deze audiotrack net een krappe voldoende krijgt, maar dat komt omdat de muziek (letterlijk) de boventoon voert in het geheel.

De Bluray Disc bevat een flink aantal extra’s. Deze zijn te selecteren via een geanimeerd, maar weinig opzienbarend menuscherm. De extra’s zijn allemaal voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Audiocommentary
Dit commentaar vind je niet bij de extra’s, maar bij de geluidsinstellingen. Het betreft een commentaar van regisseuse Trish Sie en actrice Briana Evigan. Vooral Trish Sie heeft veel te vertellen en geeft meer inzicht in het opnameproces. Briana vertelt een paar eigen ervaringen, maar is vaker de aangever van de onderwerpen, waar Trish dan op ingaat. Bijzonder is dat het karakter van Alexxa Brava totaal belachelijk wordt gemaakt, terwijl in een ander item actrice Izabella Miko aangeeft zichzelf volledig te herkennen in dit karakter. Geen verkeerd audiocommentaar, dat niet voorzien is van ondertiteling.

Deleted Scenes (9 min)
Dit zijn meer stukjes van bestaande scènes die zijn weggelaten, waaronder een aantal dansscènes of battles die in een kortere versie in de film zitten.

The Vortex Dance Index
Voor wie echt alleen maar geïnteresseerd is in de dansen, zonder het verhaal, heeft genoeg aan dit item. Hier zijn alle dansscènes uit de film afzonderlijk te bekijken. Weinig toegevoegde waarde dus, maar leuk voor wie de dansen nog eens wil bestuderen. Het is niet mogelijk om alle scènes in één keer achter elkaar te bekijken.

Dance Breakdown: Final Stage (5 min)
Choreograaf Jamal Sims geeft tekst en uitleg over de grote dansfinale aan het eind van de film. Hij is wel wat overenthousiast door te melden dat de beste dansers van de wereld in de film meespelen. De cast en crew geeft verder een aantal quotes over het dansen in de film in het algemeen. Iedereen wil er iets mooiers en grootser van maken dan in de vorige films.

All In With The Crew (9½ min)
Een standaard item waarin men vooral bezig is een flink aantal veren in elkaars achterwerk te steken. Tussendoor kom je ook nog een klein beetje te weten wat de insteek was om deze film te maken, maar niet veel.

Clap, Stomp, Slide: The Sounds of the Battle (4 min)
Eigenlijk het leukste item van de extra’s, hoewel het in de film niet zo goed overkomt, daar staat het teveel op de voorgrond. Maar nu hoor je alleen de effecten van de dansen, zoals de stapjes, tikjes en klapjes, zonder muziek of ander geluid. De foley-artitsts of geräuschemachers hebben duidelijk veel werk gehad.

Ryan’s Favorite Dance Scenes (18½ min)
Wederom een overzicht van een aantal dansscènes, dat alleen interessanter is doordat acteur Ryan Guzman ze van commentaar voorziet. Dat had ook bij het eerste overzicht van dansscènes gekund. Het commentaar is niet voorzien van ondertiteling.

Trailer (2 min)
De trailer van de film

De DVD-uitgave van deze film (zie ook de DVD-recensie)

Dansgroep The Mob valt uit elkaar en Sean blijft alleen achter in Los Angeles. Hij ziet een aankondiging van een danswedstrijd, met als hoofdprijs een contract in Las Vegas. Hij verzamelt een nieuwe groep dansers bij elkaar en gaat de uitdaging aan. Step Up 5 All In is een logisch vervolg op de vorige films, met veel hiphop en breakdance dansscènes. Het verhaal is erg voorspelbaar en weinig opwindend. De Blu-ray Disc bevat een redelijke 2D en 3D-transfer, met daarbij een onevenwichtige audiotrack. Qua extra's is het allemaal prima in orde. Deze Blu-ray Disc is echt voor de fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Belga Films.