True Crime

Paul Ranft
14-04-2002

7.6

True Crime (DVD)

In True Crime speelt Clint Eastwood de rol van een nietsnut, een rokkenjager en een zuipschuit. Steve Everett is journalist en weet een aantal van zijn collega’s met regelmaat tegen zich in het harnas te jagen omdat hij het niet zo nauw neemt met de algemeen geldende fatsoensnormen. Zo probeert de voormalige alcoholist collega’s te versieren en duikt hij als het even kan met de vrouw van een collega of baas het bed in. Hoewel hij nog steeds getrouwd is met Kate stelt het huwelijk tussen beiden niet veel meer voor. Het enige wat het echtpaar nog bindt is hun dochter Barbara.
Op een morgen verneemt Steve tot zijn grote ontsteltenis dat zijn collega Michelle Ziegler, met wie hij de vorige avond nog in een bar had doorgebracht, tijdens een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Zijn baas Bob Findley draagt hem op om het geplande interview dat Michelle met de ter dood veroordeelde Frank Beachum (Isaiah Washington) zou hebben, overneemt van de overleden journaliste. Daar de terechtstelling binnen enkele uren voltrokken zal worden heeft Steve weinig tijd om zich op het interview voor te bereiden. Findley geeft dan ook aan dat het geen diepte-interview moet worden. Voor Steve lijkt het een opdracht als elke andere maar als hij de stukken doorneemt gaat zijn “neus” tekeer en denkt hij dat Beachum onterecht veroordeeld is wegens de moord op een winkelbediende en haar ongeboren kind. Ondertussen zien we dat de ten dode opgeschreven Beachum op emotionele wijze afscheid neemt van zijn vrouw en dochtertje als hij verneemt dat justitie geen gratie zal verlenen. Ondanks er weinig tijd rest, start Steve zijn eigen onderzoek om te achterhalen wat er zich zes jaar daarvoor in een kruidenierswinkel had afgespeeld. Na de plaats des onheils te hebben bezocht en een gesprek met een kroongetuige te hebben gehad raakt de journalist steeds meer overtuigd van het feit dat de zwarte veroordeelde onterecht vast zit. Als hij eindelijk Beachum in de dodencel te spreken krijgt en hij van de gevangene te horen krijgt dat hij onschuldig is, gelooft hij de man op zijn woord. Terwijl de minuten wegtikken en het vonnis onomkeerbaar ten uitvoer wordt gebracht lijkt het erop alsof Everett de oplossing heeft gevonden. Maar is hij op tijd om het onrecht te voorkomen…?

True Crime is alweer de 41e film waarin Clint Eastwood de hoofdrol speelt. Bovendien is het zijn 21e film die hij regisseerde. Naarmate Eastwood ouder wordt zien we de kwaliteit van zijn regie en zijn acteerniveau alsmaar toenemen. Op imponerende wijze zien we Eastwood de rol spelen van een onverschillige journalist die het leven neemt voor wat het waard is. De enige opwinding in zijn miezerig bestaan is de kroeg en andermans vrouw. We zien dit karakter volledig omslaan als hij zich verdiept in de zaak en in aanraking komt met de getalenteerde Isaiah Washington die de rol speelt van de ter dood veroordeelde Frank Beachum. Memorabel is de scène waarin Washington zijn reddeloosheid toont nadat hij afscheid heeft genomen van zijn dochtertje. True Crime is een spannende film waarin het tot het laatst onduidelijk is of de veroordeelde Beachum het zal overleven of niet. Een minutieus in elkaar gezette nagelbijter van de eerste orde.

Genre: Thriller
Jaar: 1999
Speelduur: 122 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931163231

• Muziekvideo
  • Documentary: The Scenes Of True Crime (10 min)
  • True Crime: True Stories (22 min)

Het beeld van True Crime is anamorf vastgelegd in de beeldverhouding 1.85:1. De kleurbalans is prima en de kleuren zijn nimmer onder- of oververzadigd. Het beeld is scherp met hier en daar een minimale vorm van niet hinderlijke edge-enhancement. Het beeldcontrast is uitstekend evenals het solide zwartniveau. Schaduwdetails worden goed tot zeer goed weergegeven. Gedurende de presentatie valt in een enkele scène een lichte hoeveelheid grain te ontwaren. Compressiefouten zijn niet aanwezig en de print is nagenoeg vrij van vuil en beschadigingen. Hier en daar valt wel een “spotje” op, maar dat is dan ook alles, waardoor de transfer als uitermate geslaagd beschouwd kan worden. De witte Nederlandstalige ondertiteling laat zich goed lezen maar had iets lager in het beeld geplaatst kunnen worden. De film is onderverdeeld in 39 chapter stops. De laagwisseling is goed gemaskeerd en wordt niet als storend ervaren.

De bitrate van de Engelse Dolby Digital 5.1 track bedraagt 384 Kbps. Verwacht bij deze film geen geluid dat van uit alle luidsprekers knalt. Grotendeels is het geluid gericht op dialoog die helder en duidelijk in het midden van het frontkanaal is geplaatst. Het stereobeeld dat door de hoofdluidsprekers wordt weergegeven heeft een breed en ruimtelijk karakter. Het achter-kanaal wordt met name gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluid en filmmuziek. Daarnaast worden de sporadisch voorkomende effecten in split-surround weergegeven. De aansturing van het .1 (LFE) subwooferkanaal is minimaal. Al met al een geluid dat gewoon goed in het gehoor ligt maar verder geen bijzonderheden kent.

De extra’s zijn te benaderen via het selectiemenu dat pas verschijnt nadat de film is afgelopen. Het menu wordt weergegeven op een geanimeerde achtergrond. De volgende extra’s, die overigens niet van ondertiteling zijn voorzien, zijn te selecteren:
1. Documentary: The Scenes Of True Crime (duur: 9 min 30, aspect ratio: 4:3, geluid: Dolby Digital 2.0 – 192 Kbps)
In deze extra zien interviews waarin Eastwood verteld over de film, het regisseren en de samenwerking met de rest van de cast. Daarnaast zien we interviews met een aantal leden van de cast die iets vertellen over hun rol die ze in de film spelen en ze
vertellen iets over de samenwerking met Eastwood. De interviews worden afgewisseld met beelden uit de film en met opnames van de filmset.

2. True Crime: True Stories (duur: 22 min 08, aspect ratio: 4:3, geluid: Dolby Digital 1.0 – 192 Kbps)
In deze special zien we beelden uit de film die worden afgewisseld met een een interview met een journalist die vertelt hoe hij een ten onrechte veroordeelde redde van executie.

3. Muziekvideo: Why Should I Care - Diana Krall (duur: 3 min 43, aspect ratio: 4:3, geluid: Dolby Digital 2.0 – 192 Kbps)

4. Trailer (duur: 2 min 22, aspect ratio: 1.85:1, geluid: Dolby Digital 2.0 – 192 Kbps)

Opmerking: Deze DVD is los verkrijgbaar. De hier besproken versie betreft de DVD welke deel uitmaakt van de Clint Eastwood Collection Box 1. In deze box zijn de volgende films opgenomen:
- True Crime
- Bronco Billy
- Dirty Harry
- Unforgiven

Warner heeft True Crime op meer dan goede wijze op DVD vastgelegd. Het beeld is prima en ook over het geluid hoeven we niet te klagen. De toegevoegde extra’s zijn aardig maar zijn niet echt bijzonder. Wederom heeft Warner de extra’s niet voorzien van een Nederlandse ondertiteling waardoor menigeen die zal laten voor wat ze zijn. Warner, denk a.u.b. aan de consument die niet zo goed is in de Engelse taal! Deze DVD is een absolute aanrader voor een ieder die op het puntje van zijn stoel wil zitten en wil genieten van een spannende film.