Low Winter Sun

Laurens van der Molen
28-01-2015

8.5

Low Winter Sun (DVD)

Frank Agnew (Mark Strong) is een gerespecteerde agent. Hij is al jarenlang de beste van zijn bureau in het slechte deel van Detroit. Veel van zijn collega’s nemen steekpenningen aan, maar het is hem altijd gelukt om eerlijk te blijven. Tot de avond dat hij samen met collega Joe Geddes (Lennie James), McCann, de partner van Geddes, vermoordt. Agnew is in de veronderstelling dat McCann zijn vriendin heeft vermoord en wil daarom wraak nemen. Wanneer het lichaam van McCann de volgende dag wordt gevonden en Agnew de zaak toegewezen krijgt, blijkt het allemaal iets ingewikkelder te liggen. In de achterbak van McCann’s auto wordt een lijk gevonden en ook Geddes blijkt alles behalve onschuldig. Agnew moet een manier vinden om de zaak op te lossen zonder daarmee zichzelf te verraden.

De tv-serie Low Winter Sun is gebaseerd op het boek met dezelfde titel,  geschreven door Simon Donald. In 2006 is er al een Engelse miniserie gemaakt op basis van dit boek. Ook in deze serie speelde Mark Strong de rol van Frank Agnew. Strong  was dus al bekend met het karakter.  Hij speelt de rol dan ook erg goed en laat de kijker steeds iets meer van de persoonlijkheid van Frank zien. Pas tijdens de laatste episode heb je als kijker het gevoel Frank helemaal te begrijpen. Naast het hoofdverhaal van Frank Agnew en Joe Geddes volgen we ook nog Damon (James Ransone) en Maya Callis (Sprague Grayden) en hun crew. Maya heeft een bar waar drugs worden verkocht. Damon vindt dat het tijd is om uit te breiden en steelt drugs van de grootste drugsbaas in de wijk. Hierbij vermoordt hij echter een van de mannen die regelmatig contact had met McCann en daardoor is de zaak gelinkt aan de zaak waar Agnew aan werkt. Dit verhaal is echter een stuk minder dan het hoofdverhaal, waardoor het vooral afleidt. De strijd die Agnew voert om zijn hoofd boven water te houden en te leren leven met wat hij heeft gedaan, is verreweg het interessantst van deze serie. De chemie tussen Agnew en Geddes  (een geweldige rol van Lennie James) is een genot om naar te kijken. De corruptie bij de politie is erg sterk in beeld gebracht en hoewel je weet dat het niet goed is, heb je als kijker soms ook begrip voor de keuzes die de agenten maken. De serie zit vol met minder bekende namen, maar het zijn echter wel allemaal goede acteurs, die stuk voor stuk hun rol erg goed neerzetten. Low Winter Sun is na het eerste seizoen gecancelled. Hoewel ik zeker van de serie heb genoten, vind ik dit geen ramp. Het verhaal is na de tien episodes die de serie telt afgerond en een tweede seizoen zou de serie als geheel alleen maar minder sterk maken. Low Winter Sun is een aanrader voor iedereen die van series als The Wire en The Shield houdt. Het mag dan wel net een niveautje lager zijn, maar zeker de moeite waard!

Genre: Drama, Televisie
Jaar: 2013
Speelduur: 500 min
Verpakking: Keep Case (4x)
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045243746

Het beeld van de DVD-uitgave van Low Winter Sun wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. De serie bevat wat filmgrain, maar dit zorgt voor het grauwe effect dat goed bij de serie past. Er zijn weinig beeldfouten te ontdekken, maar in een paar scènes is wel heel lichte ghosting zichtbaar. Dit is slordig, maar gelukkig niet al te storend. Het zwartniveau en het contrast zijn goed en de film maakt gebruik van wat grauwere kleuren die goed bij de sfeer passen. De regisseur maakt veel gebruik van close-ups van de acteurs en deze zien er allemaal erg scherp uit. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onderin beeld en is goed leesbaar.

De DVD-uitgave van Low Winter Sun bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dat is van een goede kwaliteit. De dialogen komen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. Ze zijn helder en duidelijk te verstaan, ook tijdens de scènes waarin er veel omgevingsgeluiden zijn. Deze omgevingsgeluiden zijn duidelijk te horen door de daarvoor bestemde speakers. Vooral in de scènes op het bureau is dit erg goed gedaan. Je hoort mensen op de achtergrond binnenkomen, je hoort geroezemoes, allemaal zonder dat het ten koste gaat van de hoofddialoog. De subwoofer wordt weinig gebruikt in de serie, alleen tijdens de scènes waarin harde muziek te horen is om de spanning op te drijven is deze duidelijk aanwezig. De soundtrack is sowieso erg sterk. Goede instrumentale muziek die bijdraagt aan de sfeer en daarnaast een aantal mooie jazznummers die op het juiste moment worden gebruikt.

De tien episodes van ieder 41 minuten zijn verdeeld over vier DVD’s. Helaas bevat geen van deze vier discs extra’s. Wel start elke DVD met een aantal promotietrailers van andere series. Vanuit een statisch menu kan worden gekozen voor ondertiteling aan of uit, om daarna de episode te selecteren.

Low Winter Sun begint met een moord op een agent in Detroit, gepleegd door twee andere agenten. Ironisch genoeg zijn het juist deze agenten die de zaak moeten oplossen.  Al snel kom je er als kijker achter dat er veel meer aan de hand is dan een simpele wraakactie. De sterke acteerprestaties van de vrij onbekende cast zorgen ervoor dat je als kijker voor een groot deel van de serie op het puntje van je stoel zit. Helaas is het zijverhaal rondom de drugswereld van Detroit minder interessant. De DVD-uitgave van de serie is prima. De tien episodes zijn verdeeld over vier DVD’s en hebben een nette beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat deze uitgave geen extra’s. Low Winter Sun is een aanrader voor liefhebbers van The Wire en The Shield, hoewel die series wel van een iets hoger niveau zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.