Sin City: A Dame to Kill For

27-01-2015

6.6

Sin City: A Dame to Kill For (Blu-ray)

Welkom terug in Sin City, de stad die doordrenkt is met louche types en waar je nooit echt veilig bent. Marv (Mickey Rourke) weet van verveling niet wat hij moet doen, anders dan in de bar zitten en kijken naar danseressen, waaronder Nancy (Jessica Alba). Nancy is nog steeds niet over de dood van haar grote liefde Hartigan (Bruce Willis) heen en hem ziet ze nog vaak in dromen en halliucinaties. Nu zint ze op wraak om de verantwoordelijken om te brengen en daarvoor roept ze de hulp in van Marv, die wel zin heeft in een vechtpartij. Dwight (Josh Brolin) heeft een heftige haat-liefde-verhouding met Ava (Eva Green), maar is ze echt de 'Dame to kill for'? Intussen is Johnny (Joseph Gordon-Levitt) de nieuwkomer in Sin City, en overspeelt hij zijn hand in een potje poker met senator Roark (Powers Boothe) die geen tegenspraak duldt en absoluut niet tegen zijn verlies kan. Zo volgen de ontwikkelingen elkaar op en worden ze allemaal met elkaar verweven.

Regisseur Robert Rodriguez moet stoppen met sequels. Of tenminste: voorlopig. De Spy Kids-vervolgen waren geen overweldigende successen en ook Once upon a Time in Mexico uit de Desperados-trilogie werd lauw ontvangen. Ondanks dat Rodriguez stelt dat de eerste film het origineel was en de twee delen erna hervertellingen vanuit andere visies, kun je wel stellen dat Desperado een hervertelling was en het laatste deel een vervolg. Als laatste werd Machete Kills ook lauw ontvangen. Het lijkt wel alsof Rodriguez een nieuw passie-project moet zien te vinden en niet terug moet gaan naar oude successen.
Hetzelfde met Sin City. Het eerste deel was vernieuwend, rauw en visueel een revolutie. Zo waren comics nog nooit afgebeeld in films en de 'cool-factor' was gigantisch hoog. Ook medestander Quintin Tarantino was gast-regisseur. Dit tweede deel is helaas niks van dat alles. Dat komt voornamelijk omdat dit vervolg maar liefst 9 jaar na het eerste deel komt, terwijl de plannen al lang geleden werden gemaakt. De oorspronkelijke verhalen zijn oud en niemand weet ze te herinneren, de karakters zijn uitgeblust en de nieuwelingen weten geen indruk te maken. Ook konden acteurs uit het eerste deel niet hun opwachting maken. Deels omdat ze helaas niet meer onder ons zijn (Michael Clarke Duncan en Brittany Murphy) maar ook omdat de oorspronkelijke acteurs niet beschikbaar waren. Josh Brolin speelt de rol van Dwight, oorspronkelijk gespeeld door Clive Owen. Brolin weet de rol prima te spelen, maar je legt niet de connectie met de rol van Owen, en dat komt een beetje vreemd over. Jeremy Piven speelt de rol die Michael Madsen eerst speelde, maar weet daar absoluut geen indruk mee te maken. Dat alles maakt dat dit deel de oorspronkelijke liefhebbers niet kan vermaken, maar ook geen nieuwe liefhebbers weet te veroveren.
Verder is dit op zich een prima actiefilm, en zelfs wel een redelijk vervolg. Maar dan had dit deel al jaren geleden moeten komen, dan was het heel anders gewaardeerd. Nu is het te weinig en te laat. Jammer.

Jaar: 2014
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
3D: Ja
  • DTS-HD MA 7.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549048446

• Sin City 2 in 15 minutes
  • Interviews
  • Make-up
  • Stunts
  • Behind the Sin

Sin City: A Dame to Kill For staat in de originele beeldverhouding van 1.85:1 op een dubbellaags Blu-Ray Disc. De encodering is AVC. De film is Nederlands ondertiteld, maar daarin staan wel een aantal spel- en stijlfouten. Dat is zonde.

Het feit dat zowel de 2D-versie als de 3D-versie samen met een aantal extra's op één disc staan kan van tevoren leiden tot vraagtekens of de transfer wel kwalitatief in orde is. Nu, deze vraagtekens kunnen weggestreept worden want de 2D-transfer is een absoluut genot om naar te kijken. De gehele film is in zwart-wit met daarin diverse gekleurde effecten en nuances, zoals rood bloed, goudblond haar en andere rode effecten. Het zwart is een mooie diep zwart en met een goed contrast naar de andere kleuren. Compressiefouten en andere artefacten zijn volledig afwezig. Scherpte is dik in orde. Ofwel: een prima transfer waar niks op af te dingen valt.

De 3D-transfer biedt ook voldoende om van te genieten. Diepte is continue aanwezig, met voldoende spreiding tussen personen en objecten. Ook de vallende sneeuw aan het begin van de film geeft een mooi 3D-effect. Het enige is dat de delen af en toe zelf wat vlak overkomen. Dus personen en delen van landschap of de stad zelf hebben zelf wat minder ronding en diepte. Dat is jammer want de decors uit de film lenen zich perfect voor een genuanceerd 3D-effect. Verder is dit een prima transfer met een goed behoud van alle kleuren, zwartniveau en contrast. Het zwart 'loopt niet dicht', wat een risico kan zijn met een donkere film en donkere 3D-brillen. Dit is geenszins het geval.

Op de backcover van Sin City: A Dame to Kill For staan een Duitse en een Engelse DTS HD MA 5.1-audiotrack genoemd. Een positieve verrassing is dat beide audiotracks in een 7.1-mix worden aangeboden. Een coverfout in het voordeel van de kijker dus.

Ook de audiotrack is puur genieten. Dialogen komen helder en duidelijk uit de centerspeaker en de frontspeakers nemen het leeuwendeel waar van deze audiotrack. De surround- en backsurround-speakers worden goed ingezet bij muziek, audio-effecten en andere omgevingsgeluiden. Dat gebeurt soms iets te weinig en geeft de audiotrack soms een wat braaf karakter. Ook het laag is goed vertegenwoordigd vanuit de subwoofer, maar het geheel had wel wat meer mogen knallen. Verder een prima audiotrack, maar het had wat agressiever mogen zijn gezien het karakter van de film.

De volgende extra's zijn bijgevoegd op deze Blu-ray Disc van Sin City: A Dame to Kill For. Alles is in 1080p HD maar zijn alleen Duits ondertiteld. Ook staan de extra's anders vermeld op de backcover dan op de Blu-ray Disc zelf.

Sin City 2 in 15 minutes (16 min)
Hier zie je diverse opnames van diverse scènes van Sin City: A Dame to Kill For, in Green Screen en in hoge snelheid. Het geheel wordt begeleid met muziek uit de film.

Interviews (13 min)
Diverse interviews met de cast en crew over hun rol in de film en samenwerking met de regisseur.

Make-up (6 min)
Een kort interview met de verantwoordelijke voor de make-up in de film.

Stunts (6 min)
Een kort interview met de stunt-coördinator van de film.

Behind the Sin (30 min)
Een best interessant Q&A, opgenomen na een bioscoopvertoning van de film en met veel leden van de cast en crew, waaronder ook Frank Miller.

In Sin City: A Dame to Kill For krijgen oude en nieuwe spelers een kans in de verdorven stad. Dit vervolg biedt jammer genoeg te weinig en is veel te laat uitgebracht. De Blu-ray Disc is dik in orde met een geweldige 2D-transfer en een sterke 3D-transfer. De audio is ook dik in orde en er staan een aantal interessante extra's op. Helaas zijn die alleen Duits ondertiteld. Ondanks het aantal slordigheden op de cover en op de disc zelf is dit een prima uitgave geworden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.