Planet of the Apes Boxset

14-04-2002

8.4

Planet of the Apes Boxset (DVD)

In Planet of the Apes uit 1968 belandde astronaut Charlon Heston door een ongeluk op een vreemde planeet, die geregeerd werd door sprekende apen en waarop de mensheid tot slavernij gedoemd was. Met deze film werd het startschot gegeven voor een populaire reeks die uiteindelijk in 1973 met het vijfde deel, Battle for the Planet of the Apes, zou worden afgesloten. Het uitstekende eerste deel wordt door veel mensen terecht als een klassieker beschouwd, in tegenstelling tot de vele vervolgen die helaas geen van allen kunnen tippen aan deze topper (mede te wijten aan het bij ieder volgend deel teruggeschroefde budget). Verhalenderwijs vormen de eerste twee delen, die zich volledig in de toekomst afspelen op de Apenplaneet, in principe een afgerond geheel. Met behulp van een aardige kunstgreep wist men echter de gebeurtenissen te verplaatsen naar de aarde in de huidige tijd, waardoor de serie uitgebreid kon worden met nog eens drie films. De complete vijfdelige serie vertelt echter wel degelijk één verhaal (al bevatten de films wel enkele tegenstrijdigheden), namelijk over de connectie tussen de Aarde en de Apenplaneet en het lot van beiden. Daarbij wordt het geven van kritiek op de maatschappij niet geschuwd. De Planet of the Apes-reeks heeft, zoals vaak het geval bij series, zijn hoogtepunten en zijn dieptepunten. Desondanks is de totale serie wel degelijk het bekijken waard, want het blijft toch een stukje filmgeschiedenis waar je niet om heen kunt.

Toen bekend werd dat excentrieke regisseur Tim Burton een remake zou maken van de allereerste Planet of the Apes-film kon 20th Century Fox handig gebruik maken van de ontstane interesse door de hier beschreven Planet of Apes DVD-boxset uit te geven. Deze boxset bevat alle vijf de oorspronkelijke films, alsmede een extra schijfje met een uitstekende documentaire. Achtereenvolgens kan de liefhebber dus genieten van:

Planet of the Apes (1968)

Beneath the Planet of the Apes (1970)

Escape from the Planet of the Apes (1971)

Conquest of the Planet of the Apes (1972)

Battle for the Planet of the Apes (1973)

Behind the Planet of the Apes (de documentaire)

Elke van de zes afzonderlijke DVD’s is uitvoerig gerecenseerd, maar hieronder wordt een totaalindruk gegeven van de complete boxset.

Genre: Avontuur, Science fiction
Jaar: 2001
Speelduur: 457 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626008262

• Informatieboekje
  • Cast
  • Behind the Planet of the Apes (126 min)

Wat beeld betreft variëren de DVD’s van de vijf films nogal in kwaliteit. De transfer van Planet of the Apes is met zijn schone print, mooie kleuren en redelijke scherpte duidelijk de betere van de vijf. Escape from the Planet of the Apes is daarentegen de slechtste, mede door een hoeveelheid zichtbare beschadigingen, aliasing- en compressieartefacten. De overige drie films hebben een bovengemiddelde videotransfer gekregen zijn op beeldgebied redelijk consistent. Verder is de ondertiteling op alle DVD’s goed te lezen en prima laag geplaatst. Wel vind ik het persoonlijk een nadeel dat, zoals bij veel DVD’s van Fox, de ondertiteling alleen via het menu in- of uitgeschakeld kan worden (en dus niet met de “subtitle”-toets op de afstandsbediening). Onderstaande screenshots geven een globale indruk van de beeldkwaliteit (shots 1 t/m 5 zijn van de opeenvolgende delen, terwijl 6 een shot van de documentaire is), voor een meer uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar de afzonderlijke recensies.

Evenals op beeldgebied heeft de eerste Apes-film ook op geluidsgebied duidelijk de meeste aandacht gekregen. Het is dan ook de enige film met een Dolby Digital 5.1-remix. Deze kan echter logischerwijs niet vergeleken worden met die van meer recente films, maar presteert toch heel aardig. Op geluidsgebied is de DVD van Planet of the Apes dan ook zonder twijfel de beste van de vijf. Dit wil niet zeggen dat het geluid van de vier vervolgen slecht is. Zowel het monogeluid van Escape als de surround-tracks van de overige drie blijven namelijk altijd goed verstaanbaar, ondanks het duidelijk gedateerde klankbeeld. Houden we rekening met de hoge leeftijd van deze films dan is het geluid dus acceptabel, maar verwacht in geen van de vijf gevallen een fenomenale kwaliteit.

Qua extra’s hebben de afzonderlijke DVD’s van de films zeer weinig te bieden. Op elk van de schijfjes zijn namelijk precies dezelfde 6 trailers aanwezig (één voor iedere film, plus een Cross Promotion trailer), alsmede een cast-overzicht. Dit overzicht is vrijwel nutteloos, aangezien het alleen de rollenverdeling bevat en geen interessante bio- en filmografieën.

De werkelijke toegevoegde waarde van de box-set is op de zesde DVD te vinden. Deze bevat namelijk de uitstekende documentaire “Behind the Planet of the Apes”, die alle vrijwel alle aspecten van het realiseren van de gehele Apes-saga behandelt. Met een duur van ruim 2 uur is deze documentaire dan ook verplichte kost voor ieder die geïnteresseerd is in de vijfdelige reeks. Deze toevoeging is dan ook eigenhandig verantwoordelijk voor de hoge beoordeling die deze box op het gebied van extra’s krijgt.

De hier besproken Planet of the Apes boxset bevat zes DVD’s: alle vijf de films uit de Apes-saga en een documentaire. Het beeld van de verschillende films varieert per deel, maar is over het algemeen acceptabel. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het geluid. Zowel op beeld- als geluidsgebied heeft de DVD van de eerste Planet of the Apes de meeste aandacht gekregen, maar ook de overige DVD’s presteren vrij aardig. Let wel dat hierbij de hoge leeftijd van het bronmateriaal zeker meespeelt, met als gevolg dat al deze DVD’s logischerwijs meer gedateerd aandoen dan meer recente producties. Wat extra’s betreft stellen de vijf film-DVD’s zwaar teleur. Gelukkig wordt dit ruimschoots goedgemaakt door de extra DVD met daarop de geweldige documentaire “Behind the Planet of the Apes” die met zijn ruim 2 uur aan inzichtelijke informatie tot de besten behoort. Mede door de aanwezigheid van deze documentaire heeft deze box-set de koper veel voor zijn geld te bieden. Liefhebbers van de reeks kunnen de box dan ook met een gerust hart aanschaffen. Nieuwkomers doen er echter goed aan de films eerst te huren, want ik verwacht dat niet iedereen de kwalitatief wisselende vervolgen op de klassieke eerste even veel zal waarderen. Overigens is voor mensen die alleen het eerste deel hun geld waard vinden de afzonderlijk verkrijgbare DVD van “Planet of the Apes” wellicht een uitkomst.