No Good Deed

30-03-2015

6.8

No Good Deed (DVD)

Wanneer ex-advocate Terri Granger (Taraji P. Henson) de volledig natgeregende Colin Evans (Idris Elba) binnenlaat, is dat in eerste instantie om hem een autogarage te laten bellen. Tijdens het wachten op de takelwagen blijkt hij heel charmant, iets wat Terri's man al jaren nalaat. Maar hij gedraagt zich ook wat vreemd, zeker als Terri's beste vriendin Meg (Leslie Bibb) langskomt voor de geplande meidenavond. Naarmate de tijd verstrijkt, ontpopt Colin zich tot een narcistische, gevaarlijk gek die niet zomaar bij Terri is langsgegaan. Zij heeft er op haar beurt alles voor over om zichzelf, haar kinderen en haar beste vriendin zo snel mogelijk in veiligheid te brengen. Maar tegen die tijd is het te laat om zonder kleerscheuren het huis te verlaten.

Op het eerste gezicht lijkt No Good Deed een behoorlijke dertien-in-dozijn actiethriller vol clichématige scènes, een dame in nood en een wrede man die enkel uit is op moord en narigheid. Voor een groot deel is dit ook zeker waar, maar voor diegenen die zich ervoor openstellen biedt de film toch iets meer. De twee hoofdrolspelers dragen de film boven het maaiveld uit. Zowel Traji P. Henson (The Karate Kid) en Idris Elba (The Wire, Luther) gaan volledig op in hun rol en zeker de eerste roept daarmee vrij snel sympathie op. Henson gaat de meeste ontwikkeling door en bedenkt constant manieren om Idris Elba tegen te houden. In die zin is No Good Deed een zeer feministische film, omdat ze nooit de hoop verliest of zich gewonnen geeft. Idris Elba toont wederom dat hij bij de top-acteurs van de wereld hoort, wat in enkele subtiel gespeelde scènes goed naar voren komt. Hij is een constante dreiging, waar Elba in zijn vorige rollen ook al succes mee heeft gehad. In eerste instantie lijkt zijn rol wel erg eendimensionaal, maar kijkers moeten in hun achterhoofd houden dat hij een narcist speelt, iemand die eendimensionaal (alleen aan zichzelf) denkt. Dit geeft iets meer diepte aan de beweegredenen van Elba. Zijn denkwijze is de grote motivator van zijn handelen, wat af en toe ook mooi in beeld wordt gebracht. Tijdens het gesprek wat Meg en Terri in het bijzijn van Colin hebben wordt het beeld en geluid wazig alsof het allemaal niet boeiend is wat er gezegd wordt, precies wat hij op dat moment ervaart. Omdat de sfeer, setting en regie van No Good Deed zelden fris of vernieuwend is, kan de film snel vervelen tenzij je als kijker geboeid bent door Henson, Elba of beiden. No Good Deed heeft een goed tempo, waardoor gebeurtenissen elkaar snel opvolgen en net als voor de hoofdpersonages geen moment van rust is. Helaas voelen sommige gebeurtenissen dan wel wat repetitief. Kort samengevat is No Good Deed een aardige film om anderhalf uur mee te vullen. Nergens vernieuwend of hoogstaand, maar wel weer eens een productie waar een vrouw haar mannetje staat.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2015
Speelduur: 84 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 8712609604054

• The Making of a Thriller

No Good Deed wordt op deze DVD-uitgave in een anamorf 2.40:1 formaat gepresenteerd. Geheel in stijl met de film, worden vooral bruin- en grijstinten gebruikt en maar weinig kleur. De gehele productie is ogenschijnlijk met zo min mogelijk lampen uitgelicht waardoor alles erg grauw aanvoelt, wederom om in stijl te bijven. Hierdoor is het bij sommige scènes wel iets lastiger om alles goed te kunnen zien. Er is sprake van een een redelijke zwartwaarde, hoewel De aanwezige kleuren zijn niet al te diep verzadigd waardoor kleuraccenten opvallen, maar nergens storend afwijken van de donkere sfeer van No Good Deed. Alle beelden in close-up zijn van een prima scherpte. Bij medium- of totaalshots echter begint de kwaliteit helaas vaak wat af te nemen. Schaduwen hebben niet erg veel detail. Hierbuiten zijn er vaak compressieblokken en af en toe edge-enhancement te bespeuren. Net voldoende.

Er is zowel een Engels-, Frans- als Italiaanstalig Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kb/s) aanwezig op deze DVD-uitgave van No Good Deed. Hieronder zal alleen het Engelstalig geluidsspoor besproken. Het gesproken woord is zoals gebruikelijk van het middenkanaal te horen. De kwaliteit hiervan is goed, alle stemmen zijn scherp en helder te horen. De geluidseffecten zijn effectief, maar niet al te gelaagd. Op den duur klinken alle klappen wel erg hetzelfde. De omgevingsgeluiden via de surroundkanalen verhogen de sfeer, maar maken helaas nergens echt indruk. In No Good Deed is er constant muziek via de surroundkanalen aanwezig die de kijker eraan blijft herinneren dat er iets spannends aan de hand is. Uiteindelijk wordt dit vooral een storend of zelfs lachwekkend. Het werkt wel één scene in de hand waar de muziek opeens stopt terwijl Idris Elba door het huis loopt en No Good Deed eventjes echt spannend wordt. Dit maakt het overdadige gebruik echter niet goed. Redelijk.

Zodra je de disc van No Good Deed in je DVD-speler stopt, kom je in het statische hoofdmenu terecht. Hier is de film integraal af te spelen, de audio en ondertiteling in te stellen, naast de enige aanwezige extra te bekijken. Op de hoes van No Good Deed staat dat meer extra's op de Bluray beschikbaar zijn. Daarop staan drie featurettes, op deze DVD één.

Making of (14 min)
Een korte Making Of waarin acteurs, de producent en regisseur praten over de film, waarom zijn voor het project gekozen hebben, hoe zij tegen de verschillende personages aankijken en hoe baanbrekend deze film is. Een beetje pretentieus als je No Good Deed gezien hebt, maar daarom juist een prima extra.

Zodra Terri de deur voor Colin opendoet, nodigt ze veel meer problemen uit om binnen te komen dan ze op dat moment had kunnen bedenken. Hij is er namelijk met een reden. No Good Deed is een simpele, maar vermakelijke actiefilm, waar de twee hoofdrolspelers er echt uitspringen. De rest van de film is behoorlijk cliché, maar zeker Traji P. Henson wekt veel sympathie op. Qua geluid is de muziek wel erg vaak te horen en klinken de geluidseffecten op den duur wel erg het zelfde. De beeldkwaliteit is net voldoende, maar heeft ook zeker zijn fouten. De enige aanwezige extra is redelijk, maar niet heel bijzonder. Al met al leuk is No Good Deed om een keertje in een melige of verveelde bui te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.