Chef

15-04-2015

7.5

Chef (DVD)

Carl Casper (Jon Favreau) is een eigenzinnige chef die er moeite mee heeft om te werken onder een baas. Maar Riva (Dustin Hoffman) is nu eenmaal de eigenaar en zwaait uiteindelijk met de scepter. Als hij wil heeft Riva het laatste woord over Molly (Scarlett Johansson), het hoofd van de bediening, Carl zijn collega’s in de keuken Tony (Bobby Cannavale) en Martin (John Leguizamo) en natuurlijk de chef zelf. Dit spanningsveld komt ten uiting wanneer Ramsey Michel (Oliver Platt), een vermaard restaurant criticus met een zeer succesvol blog, het restaurant komt bezoeken. Het komt tot een creatief conflict wanneer Carl iets nieuws en verrassend wil doen en zijn baas Riva hem voor een keuze stelt: het standaard en succesvol gebleken menu toepassen of vertrekken. Carl zwicht uiteindelijk toch voor de nukken van zijn baas. Dit alles leidt tot een vernietigende review en het vertrek van Carl. Zonder baan en toekomst komt hij via zijn ex-vrouw Inez (Sofia Vergara) in het bezit van een rijdend restaurant, een zogenaamde ‘food truck’. Daar maakt hij samen met zijn zoontje Percy (Emjay Anthony) en meegekomen keukenmaatje Martin een heel anders soort culinair hoogstandje. Mede dankzij slim gebruik van sociale media wordt dit een doorslaand succes en begint er een nieuw hoofdstuk in het leven van Carl.

Jon Favreau heeft lef, dat moet je de beste man nageven. Deze regisseur van Iron Man,Iron Man 2 en Cowboys & Aliens kiest ervoor om na al dit blockbuster-geweld weer een kleine film in een heel ander genre te maken. Het is helemaal zijn kindje. Hij schrijft, regisseert én speelt de hoofdrol. Als klap op de vuurpijl zit de film ook nog eens vol met autobiografische elementen. Chef begeeft zich op glad ijs. Het is namelijk een compromisloze feel-good romantische komedie. Clichés liggen daarmee overal op de loer. De uitwerking is echter zodanig dat het geenszins stoort dat je al na 5 minuten weet hoe de film gaat aflopen. Het gaat namelijk om de reis ernaartoe en die is komisch, muzikaal en bovenal hartverwarmend. Dit is te danken aan de uitstekende casting met Jon Favreau zelf voorop, die als acteur zeker ondergewaardeerd is. Maar het is ook een slimme zet geweest om wereldsterren als Scarlett Johansson, Dustin Hoffman en Robert Downey Jr. te casten in respectievelijk kleine tot zeer kleine bijrolletjes. Ondanks de beperkte tijd die ze hebben, drukken ze toch hun stempel op scènes die cruciaal zijn voor het verhaal. Het hart van de film ligt echter bij de vader-zoon relatie tussen Jon Favreau en kindacteurtje Emjay Anthony (It’s Complicated), die zijn zoontje speelt. Hun relatie is geloofwaardig en aandoenlijk. En alsof humor, goede dialogen en uitstekende casting niet genoeg waren, heeft Chef nog een troef in handen. De film is zit namelijk vol met verlekkerende beelden van het lekkerste eten. Dit is echt prachtig in beeld gebracht en maakt dat je deze film beter niet met een lege maag kunt bezoeken. Chef heeft nergens de presentie om verrassend te zijn, maar hoeft dat ook niet. Op alle andere fronten is dit namelijk een heel vermakelijk film geworden en een van de beste feel-good films in jaren. Het hoofdpersonage mag in de film dan een slechte recensie krijgen, Jon Favreau hoeft daar in de recensies voor zijn film niet voor te vrezen.

Genre: Komedie
Jaar: 2014
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Deense ondertiteling, Engels, Fins, En vele andere
EAN: 8712609602869

• Deleted and extended scenes
  • Inside the truck

De transfer van Chef op deze DVD komt in de originele verhouding van 2.35:1 en ziet er prima uit. Het blaast je niet direct van je stoel, maar scherpte en detaillering zijn ruim voldoende. Ook de kleuren en contrast zien er goed uit. Het schaduwdetail is voldoende maar had een tikkeltje meer gekund. Door de natuurlijke en wat zachte belichting spat het beeld niet echt van je scherm. Er zijn geen defecten te bespeuren in welke vorm dan ook.

De audio bij Chef komt in de originele Engelse taal in Dolby Digital 5.1 (448kb/s) formaat. Deze is bij uitstek ondersteunend aan de hoofdfilm. Er zijn veel details te horen en deze zijn uitstekend geprioriteerd. Dialogen zijn ook altijd goed verstaanbaar. De muziek maakt het geheel af tot een complete geluidspresentatie.

Vanuit het hoofdmenu zijn een drietal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader besproken.

Een audiocommentaar verzorgd door regisseur/schrijver/hoofdrolspeler Jon Favreau en co-producent en real-life chef-kok Roy Choi. Doordat deze twee heren dit samen doen is het een combinatie van making-of en kookles geworden. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een groot pluspunt is dat het audiocommentaar is voorzien van aparte Nederlandstalige ondertiteling.

Deleted and extended scenes (10 min.)
Het gaat hier om 7 scènes in totaal. Deze zijn apart of allemaal achter elkaar af te spelen. De beeldkwaliteit is gelijk aan die van de hoofdfilm. De scènes zijn niet bijzonder boeiend of belangrijk voor het verhaal.  De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Inside the truck (8 min.)
Deze extra gaat over meer dan alleen de foodtruck en heeft het karakter van een algemene making of. Net als bij de andere extra’s is de audio Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Carl ziet zijn leven overhoop gegooid worden wanneer hij zijn baan als chef-kok verliest. Via zijn ex-vrouw komt hij echter op het idee om een food truck te starten en daarmee bloeit hij weer helemaal op. Chef is een heerlijke film om naar te kijken voor wie op zoek is naar een luchtige feel-good film die ook nog eens goed gemaakt is. De DVD is compleet met een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit en een aantal extra’s.