Kidnep

23-04-2015

6.5

Kidnep (Bioscoop)

Bo is een jongetje uit een zeer welgestelde familie dat op een kostschool zit. Zijn vader is altijd druk met werken en heeft nauwelijks aandacht voor zijn zoon. Ook niet nu zijn zoon een poosje thuis komt wonen vanwege de grote vakantie. Fred is een eenvoudige vrijgezel die op het geld past van zijn criminele en gevaarlijke maatje Leo, terwijl die zijn gevangenisstraf uitzit. Fred heeft dit geld al grotendeels uitgegeven, maar hij gaat ervanuit dat hij dit nog wel kan terugverdienen voordat Leo zijn gevangenisstraf heeft uitgezeten. Maar dan hoort hij dat Leo vervroegd wordt vrijgelaten en is het crisis. Olga, de vriendin van Leo, heeft een oplossing. Op haar aanraden ontvoert Fred Bo en vraagt losgeld aan zijn ouders. Fred blijkt een onhandige ontvoerder te zijn waardoor Bo en hij allerlei avonturen beleven. Bo en Fred groeien ondertussen steeds meer naar elkaar toe. Er ontstaat zelfs een vader-zoon band die Bo nog niet eerder in zijn leven zo heeft ervaren.

Een verwend rijkeluis jongetje dat op een chique kostschool zit en alles heeft behalve waar hij het meest behoefte aan heeft, namelijk liefde. Een vader en moeder die deze liefde wel willen maar niet kunnen geven. Een onbehouwen boef die door zijn stunteligheid innemend is. Een roadmovie waarin iedereen achter iedereen aanzit. En uiteindelijk een happy end waarbij iedereen krijgt wat hem of haar toekomt en iedereen blij en gelukkig is. Je zou kunnen zeggen dat het verhaal van de familiefilm Kidnep van de clichés aan elkaar hangt. En daarbij worden de clichés voor het overgrote deel ook nog eens clichématig ingevuld. De vader en moeder van Bo zijn echt alleen maar met werk, geld en status bezig. De grote boef Leo die zijn geld bij Fred komt opeisen, waardoor het hele verhaal in gang wordt gezet, is echt alleen maar slecht en dom. Zijn vriendin Olga, de kwade genius achter de ontvoering, is dan ook niets anders dan kwade genius. En toch gaat de film, na de eerste twintig minuten waarin het cliché-verhaal wordt neergezet, boeien. Dat komt vooral door de knappe en overtuigende manier waarop Martin van Waardenberg zijn personage Fred neerzet. Hij weet Fred en vooral de heimelijke vaderlijke kant van dat personage door zijn gelaagdheid ver boven het niveau van cliché uit te tillen. En dat geldt in iets mindere mate ook voor de wijze waarop Teun Stokkel het personage Bo neerzet. Hoewel het knappe en verfijnde jongensgelaat van Teun Stokkel helaas net iets te weinig pijn en verdriet uitstraalt om te overtuigen als vereenzaamd jongetje. Maar de symbiose, de dynamiek en het spelplezier spat er bij de scènes waarin Bo en Fred figureren vanaf. Iedere keer als de editor besluit even naar de wanhopige vader en moeder of even naar de boze Olga en Leo te snijden, voelt dat bijna als een teleurstelling. Want je wilt als kijker maar een ding en dat is bij Bo en Fred zijn om te zien hoe hun relatie zich ontwikkelt en verdiept. En om te ervaren hoe Bo steeds meer ‘streetwise’ wordt en Fred steeds meer vaderlijke verantwoordelijkheid neemt die hij voor zijn eigen zoon nooit heeft kunnen opbrengen. Deze duo-acteerprestatie volstaat om uiteindelijk alle clichés en voorspelbare ontwikkelingen voor lief te nemen. Regisseur Diederik Ebbinge zou vaker met dit soort jarenlang gerijpte niet door hemzelf geschreven scenario’s mogen werken. Waarbij het bijzonder is dat toen Karen van Holst Pellekan 15 jaar geleden begon het scenario te schrijven, zij Martin van Waardenberg al in haar hoofd had voor de rol van Fred. En dat blijkt dus niet voor niets zo te zijn geweest.

Bekijk de impressie van de voorpremière met de jongste medewerkers van DVD.nl: