Furious Seven / Fast & Furious 7

27-04-2015

8.8

Furious Seven / Fast & Furious 7 (Bioscoop)

Owen Shaw (Luke Evans) ligt in coma. Zijn broer Deckard (Jason Statham) is woest en zweert wraak voor wat hem is aangedaan. Hij gaat op zoek naar de verantwoordelijken en in de politie-computer van Hobbs (Dwayne Johnson) vindt Deckard wat hij zoekt: het team dat zijn broer zo heeft toegetakeld. In een gevecht raakt Hobbs in het ziekenhuis beland. Hij waarschuwt Dom (Vin Diesel) en deze gaat op zijn beurt de confrontatie aan. Maar omdat Deckard een oud-commando is kan Dom en zijn team alle hulp gebruiken. Deze komt van de onbekende Mr. Nobody (Kurt Rusell) en deze heeft een voorstel: Dom en zijn team moeten een bepaalde hacker zien te bevrijden die vervolgens een bepaalde chip kan leveren waarmee iedereen gevolgd kan worden via elke camera die er is. Als ze die chip hebben kunnen ze Deckard overal ter wereld vinden. Deckard krijgt op zijn beurt hulp van de terrorist Jakande (Djimon Hounsou) die de chip wil gebruiken voor terroristische doeleinden. Van de Dominicaanse Republiek via Abu Dhabi tot aan Los Angeles, Dom en zijn team gaan tot het uiterste en gaan in de hoogste versnelling...

Furious Seven / Fast & Furious 7 zal altijd worden herinnerd als de laatste film van Paul Walker. In november 2013 kwam hij tragisch om het leven toen hij met een vriend, Roger Rodas, in een rode Porsche Carerra GT een liefdadigheidsbijeenkomst verliet en een horror-crash maakte tegen een boom. Ineens werd de wereld beroofd van een acteur, een vader, een man die naast zijn films zich vaak inzette voor de goede zaak via zijn liefdadigheidsinstelling Reach Out Worldwide. Paul Walker mocht maar 40 jaar worden.
Paul had nog niet de helft van zijn scènes gefilmd, dus de regisseur en de producenten kwamen voor een dilemma te staan. De productie, die in juli 2014 in de bioscopen moest gaan komen, werd gepauzeerd. De regisseur en de producenten gingen vervolgens overleggen hoe nu verder te gaan: de film algeheel stopzetten of toch kijken hoe ze de film af konden maken. Er werd besloten de film voort te zetten en Cody en Caleb, de broers van Paul, boden hun hulp aan om als stand-in te fungeren van Paul. Dit werkt op zich bijzonder goed, ze lijken qua postuur op hem en ook qua gelaat hebben ze overeenkomsten. Met de hulp van Weta hebben ze het gezicht van Paul via CGI kunnen plaatsen in de scènes waar Paul niet meer in kon spelen. Zo konden de makers bepaalde scènes met Paul toch filmen, alhoewel vaak van een afstand. De interactie tussen Paul en andere personages is minder aanwezig en dat maakt dat de film voornamelijk op Vin Diesel rust. En dat is jammer want de broederschap tussen hem en Paul is er wel, maar waarschijnlijk hebben ze die scènes niet kunnen filmen.
Furious Seven (door regisseur James Wan vernoemd naar de film Seven Samurai uit 1954) is verder wat het moet zijn: over-de-top-stunts met de snelste auto's in de meest onwaarschijnlijke acties. Ook in dit deel gaan ze tot aan het uiterste en zelfs tot hoog in de lucht. Het gemis van Paul kan de film niet echt een hart geven die het nodig heeft, je merkt als kijker dat de actie top is, maar daarbuiten komt het soms net niet samen. Het is een geweldige actiefilm, maar je merkt het gemis van Paul wel, daar kan alle inventieve CGI helaas niks aan veranderen. Het einde is een prachtig eerbetoon aan Paul en de makers kunnen alleen maar geprezen worden dat er in een film een zo tekenend eerbetoon wordt verwerkt. Deze film is de meest succesvolle van de franchise, en (mede) producent Vin Diesel heeft deel 8 recent aangekondigd en deze wil hij graag naar de straten van New York brengen. Hoe groot het gemis van Paul Walker zal zijn, zal pas echt in dat deel duidelijk worden. Furious Seven is gelukkig uiteindelijk wel afgemaakt en heeft de afscheidsreis gekregen die Paul Walker heeft verdiend.

Jaar: 2015
Speelduur: 137 min

Furious 7 geeft de groep een immense uitdaging: namelijk de strijd met de broer van Owen Shaw: Deckard (Jason Statham), die wraak zweert voor wat de groep zijn broer heeft aangedaan. Furious 7 zal altijd worden herinnerd als de laatste film van acteur Paul Walker, die tijdens het filmen tragisch om het leven kwam bij een auto-ongeluk. De film geeft een mooi, indringend eerbetoon en maakt als deel van de Fast-saga zeker indruk.