Debug

05-05-2015

2.9

Debug (Blu-ray)

Zes jonge gevangenen worden tewerkgesteld in de ruimte om de software van oude ruimteschepen te debuggen. Hun nieuwe opdracht is om het besturingssysteem van het lege vrachtschip Amphitrite te bewerken. De zes, onder begeleiding van opzichter Capra (Adrian Holmes), gaan aan het werk, waarbij Mel (Kjartan Hewitt) de leiding op zich neemt, maar Kiada (Jeananne Goossen) heeft de meeste wijsheid in pacht. De klus lijkt eenvoudig, maar niets is minder waar. Het computersysteem wordt bestuurd door I Am (Jason Momoa), een programma dat zoveel kunstmatige intelligentie heeft dat het heel erg op een mens lijkt. Het wil niets liever dan de macht hebben en schuwt daarbij het nodige geweld niet. Kiada erkent het gevaar van I Am het meest en probeert, samen met James (Adam Butcher), alles om I Am uit te schakelen. Het blijkt echter onmogelijk.

Science fiction is al decennia lang een populair genre onder filmliefhebbers. Er werden prachtige series gemaakt zoals Star Trek of Stargate en recentelijk films als Gravity en Interstellar. De Canadese productie Debug grijpt terug op oude vormen zoals de ruimteschepen in de oude Battlestar Gallactica-serie. Inhoudelijk is het nieuwer, waarbij de moderne technologieën als debuggen, bioware of hacken je om de oren vliegen. Helaas haalt Debug nergens het niveau van z'n illustere voorgangers. Sterker nog, het is gewoon een heel slechte film. Dat begint al met het warrige verhaal, waarbij je in het begin al direct op het verkeerde been wordt gezet. Als een soort proloog zien we een dame in ondergoed door het ruimteschip sluipen en dan op bizarre manier aan haar einde komen. Als we dan het echte verhaal in gaan wordt gesproken over een moord, waardoor een van de gevangenen met de nek wordt aangekeken. Maar het blijkt om een heel andere moord te gaan en niet die van het begin van de film. Verwarring alom bij de kijker en dat komt nauwelijks meer goed. Het matige acteerwerk maakt het kijkplezier er niet beter op. De karakters zijn erg cliché en alleen Jeananne Goossen weet als de doortastende Kiada nog iets van haar rol te maken. Opvallend is daarbij dat zij, net als de andere vrouwelijke cast, haar overall helemaal open heeft, zodat haar uitbundige boezem goed getoond wordt. Een effectbejag dat erg misplaatst is. Net als de erg ouderwets aandoende kleding overigens. Ergens in de verre toekomst reizen we het hele heelal door, maar gevangenen dragen nog net dezelfde overalls zoals ze dat nu in Amerika doen. Alsof gevangenen in deze tijd nog in gestreepte pakken met een nummer op en met een zwarte kogel aan hun been rondlopen. Had men daar nu niet iets beters voor kunnen bedenken? Valt er dan niets positiefs over deze film te melden? Nou, nee, eigenlijk niet. Debug heeft het geflikt om een film van nog geen anderhalf uur tergend lang te laten duren. Alleen de diehard fans zouden deze film eens een keer kunnen bekijken, de rest kan dit gewoon negeren. Er zijn veel betere science fiction-films in omloop.

Genre: Science fiction, Thriller
Jaar: 2014
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels

Debug heeft een HD-1080/24p-transfer in 1.78:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die bijna geheel is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. Het beeld heeft een erg klinische uitstraling. Het lijkt erg op video, niet op film. Of dat goed werkt is maar de vraag, want er wordt veel gebruik gemaakt van beelden van observatiecamera's. Het verschil tussen het filmbeeld en dat van de observatiecamera's is wel zichtbaar, maar het contrast is veel minder dan je zou verwachten en het werkt nu ook minder. Het klinische beeld wordt versterkt door de veelvuldig witte lichten en het lage contrast. Diep zwart is nauwelijks aanwezig. De enige kleurschakering is afkomstig van de oranje overalls van de gevangenen en de fel rode apotheekscène. Daar zijn de kleuren juist weer erg verzadigd. Qua transfer is het, op het contrast na, behoorlijk goed in orde, maar of je het beeld mooi vindt is echt een kwestie van smaak.

Debug heeft de beschikking over twee lossless geluidstracks op deze Blu-ray Disc-uitgave, namelijk een Engelstalige en Duitstalige DTS-HD Master audiotrack. We beperken ons hier tot de Engelstalige track, dat tevens het origineel is, maar niet als eerste keuze op de disc staat. Net als het beeld is ook het geluid erg klinisch. Maar dat past ook wel bij een ruimteschip. Afgezien van de veelvuldig aanwezig elektronische muziek bevat het geluid veel piepjes en klikjes van elektronische apparatuur. Continue is er een lichte zoom van elektromotoren op de achtergrond aanwezig. Een belangrijk deel van het geluid zijn de dialogen. Men praat veelvuldig met elkaar via een intercomsysteem. De stemmen komen daarbij heel wisselend alleen uit de centerspeaker, dan weer een combinatie van center- en frontspeakers en af en toe komen daar ook nog de surroundkanalen bij. Een eenheid is daarbij moeilijk te ontdekken en dat zorgt voor een vrij onrustige geluidstrack. Iets spectaculairs komen we bij deze film niet tegen, maar het is zeker ook geen slechte geluidstrack.

Via een menu kun je op deze Blu-ray Disc de keuzes maken voor ondertiteling en taal en tevens de extra's benaderen. Nederlandse ondertiteling is niet aanwezig.

Trailer (2 min)
De titel zegt "Original Trailer", maar deze is wel alleen in Duits nagesynchroniseerde versie te bekijken, zonder ondertiteling.

Behind the Scenes (18 min)
Deze feature is in HD-resolutie, maar de kwaliteit is uitermate beroerd, erg onscherp en vol met compressiefouten. De inhoud is vrij standaard, waar de cast en crew praten over waar de film over gaat en wat de karakters inhouden. Regisseur David Hewlett is al van oudsher een science fiction-liefhebber en praat heel enthousiast. Er is alleen Duitse ondertiteling beschikbaar.

Een groep jonge gevangenen wordt tewerkgesteld in de ruimte om de software van oude ruimteschepen te debuggen. Zo komen ze ook in een schijnbaar leeg vrachtschip. Het besturingssysteem is echter zo sterk ingesteld dat debuggen onmogelijk lijkt. Debug is een slechte science fiction- thriller waarbij vooral het verhaal erg warrig en onnodig gecompliceerd is. Daarbij is ook het matige acteerwerk geen motivatie om de film te bekijken. Het beeld en geluid zijn redelijk goed verzorgd en er zijn ook een paar extra's aanwezig, maar deze stellen nauwelijks iets voor.