Homies

19-05-2015

6.8

Homies (Blu-ray)

Timo (Robert de Hoog) zijn relatie loopt stuk, maar hij wil zijn ex-vriendin Sophie (Charlie Dagelet) terugwinnen. Dit wordt een stuk lastiger wanneer zijn huisgenoot Sebas (Manuel Broekman) vertelt dat hij al een week een probleem heeft. Hij moet 22 kilo cocaïne zien te verkopen binnen zeven dagen, omdat hij tijdens een feest een drugsdeal verstoorde van de Russische maffia. Dit vertelt hij pas aan zijn huisgenoten Timo, Mark (Tibor Lukács) en Felix (Gijs Naber) als de maffia binnenvalt en met dreigementen komt voor als ze niet binnen een week betalen. Op aandringen van de anderen heeft Timo in een kapperszaak een ontmoeting met iemand die beweert de drugs te willen kopen. Deze blijkt echter voor de politie te werken en Timo wordt gearresteerd. Omdat Sebas de drugs tevoren vervangen heeft door poedersuiker wordt Timo vrijgelaten. Vervolgens vinden ze een andere koper, maar de deal gaat niet door. Uiteindelijk worden de maffiosi op een live action role-playing-game event door de politie in samenwerking met de vrienden met geheime camera's in de val gelokt.

Op 20 januari 2015 ging Homies in première in het Theater Tuschinski in Amsterdam. Drie dagen na de landelijke première waren er al 50.000 bezoekers naar de film geweest. Begin maart waren dit er 200.000. De Nederlandse film beleeft een ware renaissance. Er komen regelmatig films van eigen bodem uit in de bioscoop en over het algemeen worden ze goed bezocht. Voor Homies komt bovendien een lange lijst BN’ers opdraven. Sommige met een grote rol, anderen doen niet meer dan een cameo. Zo is de obligate tie-in met onze landelijke media ook weer aanwezig, ditmaal door Mike de Boer uit RTL Boulevard. Voor de jonge regisseur Jon Karthaus (geboortejaar 1985) is dit zijn eerste volledig speelfilm, na twee korte films en twee keer een aflevering voor een TV-serie. En hij heeft hier meteen een flinke kluif aan met zo’n grote cast. Homies is entertainment van het lichtvoetige soort. Ja, er zit misdaad in én geweld, maar het is bovenal een komedie. Bijster origineel is de film niet. Zowel qua toon als qua setting (mannelijke vriendengroep die in de problemen raakt), lijkt de film erg op de films uit de Amerikaanse Hangover-serie. Maar dat mag de pret niet drukken. Beter goed gejat… Homies hangt wel van clichés en stereotypen aan elkaar. Natuurlijk zijn er Russische boeven. Natuurlijk hebben de boeven een karikaturale lilliputter in dienst. En natuurlijk gaat de ex-vriendin van de aimabele hoofdrolspeler nu met een enorme arrogante en asociale klootzak. Toch heeft Homies  wel degelijk wat te bieden. Het tempo ligt bijzonder hoog en de charismatische cast vuurt in hoog tempo allerhande grappen op je af. Het kan bijna niet anders dan dat er een aantal doel treffen. Bovendien speelt de film bijzonder goed in op de tijdgeest, bijvoorbeeld doordat app-makers een grote rol spelen en we krijgen een vleugje mee van de wereld die ‘life action role-playing’ heet (kortweg: LARP). Robert de Hoog is likeable als Timo en kan de film makkelijk dragen. Zijn vrienden hebben ieder een heel eigen en verschillend karakter en ze zijn goed op elkaar ingespeeld. Hoogstaand entertainment is Homies misschien niet, vermakelijk is het zeker wel.

Genre: Komedie
Jaar: 2015
Speelduur: 97 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Resolutie: 1920 x 1080i
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Just Productions
EAN: 8711983443198

• Titelsong
  • Diverse korte filmpjes

De Blu-ray Disc-uitgave van Homies heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080i resolutie met een beeldsnelheid 25 beelden per. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-2 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Aan de specificaties hierboven kun je al wel aflezen dat het beeld niet optimaal is. In de basis is het prima gesteld met scherpte, detaillering, kleuren en contrast. Maar zodra de lichtomstandigheden wat minder ideaal worden, is er sprake van wat ruis en neemt ook de hoeveelheid detail wat af. Van defecten is geen sprake maar als geheel is het beeld net niet helemaal Blu-ray-waardig. Daarvoor is het niet consistent genoeg van een hoog niveau. Voor de gemiddelde kijker zal dit echter niet deren, de suboptimale kwaliteit is geenszins storend.

Deze BD-uitgave van Homies bevat een Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s) in de originele Nederlandse taal. Optioneel is er Engelse ondertiteling beschikbaar. Het komt maar heel zelden voor dat we standaard definitie audio tegenkomen op een BD-uitgave van een – nota bene – recente film. Dit is iets wat eigenlijk niet zou moeten kunnen. Binnen de specificaties presteert de track op zich prima. Het is wel een vrij vlakke track. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar, maar er zijn weinig omgevingsgeluiden. Af en toe is er muziek of wordt er geschoten en dan is er prima surround werking en wordt ook de subwoofer goed ingezet. Op die momenten is het volume verschil met de dialoog wel erg groot, waardoor je aan de knoppen blijft draaien. Net als het beeld is helaas ook het geluid suboptimaal.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Die worden hieronder omschreven. Alle extra’s zijn in HD en hebben Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s).

Titelsong (3 min.)
Dit betreft de titelsong van Chef’s Special, genaamd Still Don’t Know.

Diverse korte filmpjes (ong. 50 min.)
Vanuit het menu kun je maar liefst 35 filmpjes aan klikken. Elk met een eigen onderwerp en een speelduur van gemiddeld 1 a 2 minuten. Door de korte lengte is het niet heel diepgaand, maar wel leuk om naar te kijken en informatief. Onhandig is dat ze niet achter elkaar zijn af te spelen, dus je gaat 35x terug naar het menu en moet 35x opnieuw de volgende aanklikken.

Trailer
Trailer van de hoofdfilm.

Timo zit in een sleur. Zijn relatie loopt stuk en zijn bedrijf komt maar niet van de grond. Hij raakt van de regen in de drup en hij en zijn vrienden komen in het bezit van een grote partij drugs. De avonturen die ze vervolgens beleven, veranderen het leven van hen allemaal. Homies is een komedie van Nederlandse bodem met een lichte toon en het hart op de juiste plek. Het is geen hoogstaande film, maar door de grote en charismatische cast en het spervuur aan grappen is het wel continu vermakelijk. De BD-uitgave is ondermaats met een suboptimaal beeld en audio in standaard definitie. Wel is er een redelijk pakket aan extra’s te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Productions.