Gooische Vrouwen 2

Laurens van der Molen
15-06-2015

4

Gooische Vrouwen 2 (DVD)

Claire (Tjitske Reidinga) is drie jaar geleden vertrokken naar Burkina Faso, waar ze zich bezig heeft gehouden met vrijwilligerswerk. Nu is ze terug in het Gooi en haar vriendinnen kennen haar haast niet meer terug. Er is weinig veranderd in de drie jaar dat ze weg was. Roelien (Lies Visschedijk) zet zich nog steeds in voor dieren en Anouk (Susan Visser) lijkt zich maar niet aan één man te kunnen binden, haar huidige scharrel is een getrouwde politicus. Tussen Cheryl (Linda de Mol) en Martin (Peter Paul Muller) lijkt het goed te gaan, maar schijn bedriegt. Martin heeft al lange tijd een affaire en wanneer Cheryl hierachter komt, is voor haar de maat vol.

De eerste bioscoopfilm van Gooische Vrouwen was een gigantisch succes, dus dat er vervolg zou komen lag voor de hand. Het wachten was alleen op een goed idee voor het script. In 2014 kreeg Linda de Mol dit idee en het resultaat is te zien in Gooische Vrouwen 2. De film begint ver in de toekomst, wanneer Claire, Susan, Roelien en Cheryl bejaard zijn, en laat de kijker zien dat de vier vriendinnen nog altijd samen zijn. De manier waarop dit in beeld wordt gebracht is helaas nogal lachwekkend. De make-up die is gebruikt om de actrices ouder te maken ziet er erg amateuristisch uit. Door middel van een flashback gaan we terug naar de tegenwoordige tijd en zijn we drie jaar verder sinds de vorige film. Waar de karakters in de serie en de vorige film nog grappig en menselijk waren, lijken ze in Gooische Vrouwen 2 op parodieën van zichzelf. De humor is erg overdreven en het verhaal springt van de hak op de tak. Bovendien hebben we alles al meerdere keren eerder gezien. Cheryl en Martin hebben weer ruzie, omdat Martin vreemd is gegaan en Anouk heeft weer een minnaar waar haar vriendinnen het niet mee eens zijn. De verhaallijn van Roelien is wel aardig en haar karakter wordt nog wel iets uitgediept. De makers lijken niet te weten wat ze precies met Claire willen en laten haar persoonlijkheid midden in de film van het ene op het andere moment 180 graden draaien. Daarnaast is de humor ook weleens ongepast en zelfs racistisch. Met name het karakter Komo, de vriend van Claire die uit Burkina Faso komt overvliegen, is verschrikkelijk neergezet. Hij spuugt in het gezicht van een bruid en steekt bij een begrafenis de rouwkrans in de fik, allemaal omdat dit zogenaamd in zijn cultuur moet. Ook Gooische Vrouwen 2 heeft het geweldig gedaan in de bioscoop, niet gek want iedereen die fan is van de serie en de eerdere film wil natuurlijk weten hoe het met de karakters verdergaat. Voor die fans bevat de film wel een paar aardige momenten, maar het was beter geweest als het bij de eerste bioscoopfilm was gebleven.

Genre: Komedie
Jaar: 2014
Speelduur: 102 min
EAN: 8715664115121

• - Bloopers
  • - 4 Sneak Previews

Het beeld van de DVD-uitgave van Gooische Vrouwen 2 wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Waar de kwaliteit van de film zelf erg tegenviel, is dit gelukkig met de kwaliteit van het beeld niet het geval. Deze is namelijk uitstekend en bevat geen storende fouten. De kleuren zijn mooi vol en het zwartniveau is prima. De vriendinnen reizen wat af  en al deze locaties zijn uitstekend in beeld gebracht. Vooral de beelden in Oostenrijk zijn zeer de moeite waard. De make-up die gebruikt is om de actrices ouder te laten lijken ziet er amateuristisch uit, maar hier kan de transfer niks aan doen. De DVD bevat Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden. Deze is netjes onderin het beeld weergegeven.

De DVD-uitgave van Gooische Vrouwen 2 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Nederlands audiospoor. Ook dit is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn de gehele film duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers, ook tijdens scènes met veel achtergrondgeluid. De subwoofer wordt weinig  wordt gebruikt, maar wanneer die wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij de apres-ski, doet hij zijn werk. Gooische Vrouwen 2 bevat net als het eerste deel weer een moderne soundtrack met veel popnummers van deze tijd, zoals bijvoorbeeld het nummer Nothing Really Matters van Mr. Propz. Daarnaast zingt Martin weer een aantal Nederlandse nummers en maken zelfs Nick en Simon nog een appearance in een van de toekomstscènes, inclusief ouwemannenmake-up. De nummers passen allemaal goed bij de sfeer van de film.

De DVD-uitgave van Gooische Vrouwen 2 begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan er vanuit een statisch menu met achtergrondmuziek worden gekozen om de film zelf af te spelen, ondertiteling te selecteren of de extra’s te bekijken. Met slechts twee extra’s bevat dit tweede deel een stuk minder extra’s dan zijn voorganger.

Bloopers (8 min)
Een aantal grappige bloopers, waaruit blijkt hoe leuk de cast het samen heeft.

4 Sneak Previews (20 min)
Het RTL programma Sneak Preview heeft vier korte specials van Gooische Vrouwen 2 gemaakt ter promotie van de film. Deze zijn toegevoegd op de DVD. Het gaat hier duidelijk om promotiemateriaal en de specials bevatte korte fragmenten uit de film aangevuld met wat interviews met de cast, leuk voor één keertje.

De vier vriendinnen zijn terug in hun tweede bioscoopfilm. Claire is terug uit Burkina Faso en Cheryl en Martin gaan uit elkaar. Roelien maakt kort na elkaar het mooiste en het vervelendste moment uit haar leven mee en Anouk heeft een relatie met een getrouwde politicus. Na het succes van de eerste film kon het vervolg niet uitblijven. Helaas valt dit tweede deel erg tegen. De karakters zijn karikaturen van zichzelf geworden en het verhaal springt van de hak op de tak. Voor de fans bevat de film nog wel wat aardige momenten, maar de makers hadden het beter bij de eerste bioscoopfilm kunnen laten. De DVD-uitgave zelf is echter wel prima. Het beeld en geluid zijn beide van een uitstekende kwaliteit. De extra’s zijn helaas wat mager, zeker vergeleken met de DVD-uitgave van de eerste film.