Good People

26-06-2015

5.8

Good People (DVD)

Het Amerikaanse koppel Tom (James Franco) en Anna (Kate Hudson) Wright wonen in Londen, maar kunnen de eindjes nauwelijks aan elkaar knopen. Tom heeft schulden doordat hij het huis, dat hij van zijn tante geërfd heeft, helemaal wil renoveren. Anna is onderwijzeres, maar ook dat laat de schoorsteen niet echt roken. Ze verdienen wat bij door hun souterrain te verhuren aan Ben Tuttrle (Francis Magee). Bij toeval komen ze erachter dat Ben al een aantal dagen dood in huis ligt. Het lijk wordt opgehaald en Tom en Anna ruimen het huis op. Bij toeval ontdekken ze 220.000 pond, dat Ben verstopt had in het plafond. Dat geld kunnen Tom en Anna heel goed gebruiken. Maar Ben blijkt meer op z'n kerfstok te hebben gehad dan het tweetal weet van heeft. Volgens inspecteur John Halden (Tom Wilkenson) is Ben betrokken bij drugshandel. Is het dan slim dat Tom en Anna het geld houden en is het niet beter dat ze het overdragen aan de politie? Ze kijken het nog even aan, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen.

Good People is het debuut op buitenlandse bodem van de Deense regisseur Henrik Ruben Genz. Na zijn werk voor de populaire Deense series The Killing en Borgen kreeg Genz de kans om in Groot Brittannië aan de slag te gaan met een grote cast, waaronder James Franco (127 Hours, Spider-Man trilogie), Kate Hudson (Bride Wars) en Tom Wilkinson (Selma, The Best Exotic Marigold Hotel). Het verhaal van Good People is naar een boek van Markus Sakey. Waar het boek zich afspeelt in Chicago heeft men de film laten afspelen in Londen. Het verhaal heeft z'n goede en z'n slechte kanten. Het goede is dat Tom en Anna goed uitgewerkte karakters zijn. Daardoor groeit hun geloofwaardigheid en het begrip om 220.000 pond aan drugsgeld achterover te drukken. De slechte kanten van het script betreft de clichématige en overbodige achtergrond van inspecteur Halden en de kinderwens van Anna. Zonder deze sentimentele bijdragen zou het verhaal sterker en krachtiger worden. De invulling van de karakters is vrij tam. Zowel de 'good people' Tom en Anna blijven erg oppervlakkig en vooral inspecteur Halden wordt opvallend mager gespeeld door Tom Wilkinson. Wilkinson is een briljant acteur, maar de rol van inspecteur is aan hem niet echt besteed. Dan doet Sam Spruell het toch beter als de kille crimineel Jack Witkowski. Waar het de film echt aan schort is spanning. Er zijn momenten dat je op het puntje van de stoel zit, maar het volgende moment zak je weer moedeloos onderuit in je stoel. Naar het einde toe vliegt de film volledig uit de bocht. Tijdens de shoot-out op het einde lijkt het alsof het stel de mannen van The A-Team over de vloer had. Deze scène is verre van geloofwaardig en duurt vooral veel te lang. In plaats van spannend wordt het bijna lachwekkend en dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest.

Genre: Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
EAN: 8715664114421

Good People heeft op DVD een anamorf beeldformaat van 2.39:1. Door de korte speelduur van de film en het ontbreken van extra's (zie verderop) is het logisch dat de film op een enkellaags disc is geplaatst. Maar toch zou een lagere compressie beter zijn geweest, want het beeld is niet geheel vrij van compressiefoutjes. Ook posterisatie is op momenten zichtbaar. Maar deze mankementen zijn nooit in storende vorm aanwezig. Het beeld is voldoende scherp en de kleuren tonen ook redelijk natuurlijk. Het grootste probleem van deze beeldtransfer is het matige contrast. Het oogt allemaal wat duf en futloos, het spat nergens van het scherm af. Er wordt nog wel een kleine voldoende gescoord, want slecht is deze beeldtransfer zeker niet, maar er zit veel meer in dan dat er nu uitkomt.

De enige geluidstrack op deze DVD van Good People is een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track, die prima in elkaar steekt, zonder echt opzienbarend te zijn. Het woord degelijk is hier van toepassing. Prima verstaanbare dialogen, de nodige geluidseffecten en omgevingsgeluiden die de sfeer verhogen en een verfrissende muziektrack. Op de scène in het park na is het allemaal wel erg braaf gedaan, zonder enige verrassing of bijzonderheden. Het geluid richt zich ook vooral op de frontspeakers. De surroundspeakers worden alleen gebruikt voor muziek en (vrij saaie) omgevingsgeluiden. Alleen bij de parkscène pakt men even uit.

De DVD heeft geen menu en, behalve een aantal promotietrailers, geen extra's.

Tom en Anna vinden veel geld in het plafond van hun overleden benedenbuurman. Ze denken het geld te kunnen houden, maar het is drugsgeld en de eigenaar wil het terug. Good People is een redelijk spannende thriller met een paar aardige twists, maar op het einde vliegt de film volledig uit de bocht. De DVD heeft een redelijke beeldkwaliteit en ruim voldoende geluidskwaliteit, maar opzienbarend is het niet. Extra's zijn geheel afwezig.