Wrecking Crew, The

07-07-2015

6.6

Wrecking Crew, The (DVD)

De decennia na de Tweede Oorlog eeuw waren fantastische tijden voor jonge muzikanten. Frisse, vaak ruigere muziekstromen zoals Rock-'n-Roll en Soul werden steeds populairder. Er was een steeds grotere vraag naar getalenteerde muzikanten die zo goed en snel konden spelen dat een opname van een lied zo min mogelijk tijd kostte. The Wrecking Crew was een groep muzikanten die met vrijwel alle beroemde muziekopnames meespeelde. Hal Blaine, Carol Kaye, Tommy Tedesco, Plas Johnson en Glen Campbell zijn enkele bekende leden. Omdat hun werk zich vooral achter de schermen afspeelde, is er maar weinig over deze legendarische groep muzikanten bekend. Tot nu toe.

Denny Tedesco is de zoon van de inmiddels legendarische sessie-gitarist Tommy Tedesco. Met The Wrecking Crew tracht hij een beeld te scheppen van zijn vaders muzikale leven, naast andere tot dusver haast onbekende muzikanten in de schijnwerpers te zetten. Een nobel streven, wat helaas maar deels lukt. Qua intentie en liefde voor het onderwerp is The Wrecking Crew een prima documentaire. Er komen erg veel muzikanten aan het woord die spreken over The Wrecking Crew, er wordt veel gebruik gemaakt van beeldmateriaal uit die tijd en op een paar plekken wordt er op een interessante manier getoond wat de bijdrage van bijvoorbeeld een bassist is aan een nummer. Studiomuzikanten zoals The Wrecking Crew waren cruciaal voor snelle muziekopnames en werden zelfs gebruikt in plaats van de echte bandleden. De documentaire straalt wanneer één van de muzikanten een anekdote vertelt of wanneer er persoonlijkere opnames van Tommy Tedesco te zien zijn. Je krijgt een kleine blik in hun leven van toen en nu, wat erg intrigeert. Liefhebbers van muziek hebben hier waarschijnlijk al genoeg aan en zullen zich met The Wrecking Crew zeker vermaken. Technisch gezien is de documentaire helaas een bende. De montage is gehaast en onrustig (er wordt zelfs iemand middenin een zin afgekapt), er is op sommige plekken opeens een voice-over en de mooi geanimeerde tussenkopjes (zie de afbeelding rechtsboven) slaan inhoudelijk vaak nergens op. Dit zijn in principe allemaal zaken waar een gemiddelde kijkers wellicht niet eens een groot probleem mee heeft. Het voornaamste punt van kritiek is echter dat The Wrecking Crew geen goede focus of rode draad heeft. Na enkele minuten van lovende woorden van andere muzikanten wordt verteld dat in deze documentaire het muzikale leven van Tedesco en zijn collega's zal worden uitgelicht. Dit gebeurt uiteindelijk ook, maar er wordt nooit gespecificeerd uit welke mensen The Wrecking Crew bestaat. Er komen zoveel muzikanten aan het woord, dat het gokken wordt wat ieders rol geweest is. Hiernaast wordt er net zoveel aandacht besteed aan Brian Wilson van de Beach Boys en de beruchte muziekproducent Phil Spector, zonder dat de rol van The Wrecking Crew bij hun succes heel helder wordt. Een ijverige iemand of een grote muziekliefhebber zal het wel oppikken, maar een casual kijker zal zich af en toe achter de oren krabben over wie de documentaire nu eigenlijk gaat. Over alles en iedereen, zo lijkt het wel eens. Concluderend is The Wrecking Crew inhoudelijk een zeer interessante documentaire die muzikale fans misschien wat meer inzichten geeft in hoe de muziek van de jaren '50, '60 en '70 tot stand is gekomen. Technisch gezien is het echter een vrij onevenwichtige warboel. Voor de echte fans.

Genre: Documentaire, Muziek
Jaar: 2015
Speelduur: 95 min
Uitgever: Pink Moon
EAN: 5051083091169

Op deze DVD-uitgave is The Wrecking Crew te bekijken in een anamorf 1.78:1 beeldformaat. De documentaire maakt erg veel gebruik van archiefmateriaal, wat veel in formaat en kwaliteit verschilt. Het leeuwendeel bestaat uit 1.33:1 video-opnames, zowel in kleur in zwart-wit. Deze beelden zijn niet al te scherp en hebben hier en daar wat compressieblokken of tekenen van ouderdom. De kleuren zijn vaak wat flets of verlopen, maar overal is duidelijk wat er te zien moet zijn. Heel af en toe is er gebruik gemaakt van videomateriaal in het 1.78:1 beeldformaat, wat toch even schakelen is omdat je als kijker net gewend bent aan het kleinere beeld. Deze nieuwere beelden zijn begrijpelijk een stuk scherper en frisser dan de rest. Alle foto's, wederom in kleur en zwart-wit, ogen erg scherp (af en toe niet, zie afbeelding 4) en worden vaak in het 1.33:1 en af en toe ingezoomd in het 1.78:1-beeldformaat getoond. De meeste kleuren hiervan zijn diep verzadigd, wat ze er echt uit doet springen. De in de documentaire aanwezige animatie is wat simpel, maar zeker effectief. Al met al kunnen wij hier spreken van een voor een documentaire prima beeldkwaliteit, hoewel de wisseling van beeldformaten wel kan storen.

Op deze DVD-uitgave is The Wrecking Crew te bekijken met een Dolby Digital stereotrack (224 kb/s), vrij gebruikelijk voor documentaires. Het gesproken woord is redelijk te verstaan, hoewel sommige mensen erg prevelen of de kwaliteit van de opname te slecht is om snel te begrijpen wat er wordt gezegd. De voice-over staat net zo hard in de mix als de stemmen van de geïnterviewden, waardoor het af en toe lastig is te bepalen wanneer het om de voice-over gaat. Zoals te verwachten valt, is er in The Wrecking Crew vrijwel continu muziek te horen. Dit bestaat voor het grootste deel uit kleine delen van liedjes, vaak gelijk achter elkaar geplakt. Hierdoor klinkt het soms een beetje als een warboel, maar nergens echt storend. Op enkele plekken worden de liedjes juist wel de ruimte gegeven en is direct te zien waarom de besproken muzikanten zo graag gewild waren. Dit zijn korte, maar hele leuke stukken. Het interessantst zijn de twee plekken waar het instrument van een muzikant geïsoleerd te horen is, waarna iets zachter de hele melodie klinkt. Dan pas hoor je hoeveel werk en creativiteit de muzikanten in alle liedjes stopten. Technisch gezien is dit audiotrack niet meer dan redelijk, maar af en toe weet het toch te verbazen.

Na het kleurrijke logo van de uitgever, kom je op deze DVD-uitgave gelijk in het statische menu terecht, waar The Wrecking Crew integraal af te spelen is. Hier zijn ook de hoofdstukken te selecteren en de instellingen te veranderen. Als extra zijn er twee trailers aanwezig.

Trailer The Wrecking Crew (2 min)
Een vrij heldere trailer over The Wrecking Crew waar de crux van het verhaal in besproken wordt.

Trailer Nile Rodgers - secrets of a hit-maker (2 min)
Een inkijkje in het muzikale leven van Nile Rodgers, popproducent extraordinaire.

The Wrecking Crew was een groep studiomuzikanten die sinds eind jaren '50 een onuitwisbare impact gemaakt hebben op de muziekindustrie, zonder daar echt waardering voor de krijgen. De documentaire The Wrecking Crew geeft een gezicht aan deze muzikanten en tracht te laten zien dat zonder hen vele hits nooit gemaakt zouden zijn. De makers en deelnemers van de documentaire hebben veel liefde voor het onderwerp. Het is zeer interessant om meer te weten te komen over de rol van dergelijke studiomuzikanten. Technisch gezien is The Wrecking Crew echter een bende zonder duidelijke focus en slordige montage. De beeldkwaliteit is vrij goed, ondanks het vele archiefmateriaal. Het geluid op deze DVD-uitgave is redelijk. Als extra zijn er twee trailers aanwezig. Concluderend is The Wrecking Crew leuk voor muziekliefhebbers, hoewel het wel spitten wordt wat nu echt belangrijk is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Pink Moon.