Mr. Holmes

24-07-2015

7.8

Mr. Holmes (Bioscoop)

Sherlock Holmes (Ian McKellen) is inmiddels al lang met pensioen en leeft met zijn huishoudster Mrs Munro (Laura Linney) en diens jonge zoon Roger (Milo Parker) vlakbij de kust. Hij houdt zich bezig met het verzorgen van zijn bijen, ondertussen Roger de fijne kneepjes van het detective-vak bijbrengend. Mr. Holmes is net terug van een reis naar Japan, waar hij met de heer Umezaki (Hiroyki Sanada) op zoek is geweest naar de Chinese Peper-plant. Die zou bijzondere eigenschappen hebben. Mr. Holmes heeft namelijk last van zijn geheugen en de plantextracten zouden zijn geheugen beter laten werken. Mr. Holmes wil namelijk nog het verhaal van zijn laatste opdracht opschrijven, maar zijn geheugen laat hem in de steek. Zijn laatste opdracht is niet volgens plan verlopen, maar Mr. Holmes kan zich de afloop niet meer herinneren. Voordat hij komt te overlijden wil Mr. Holmes nog heel graag de ware gebeurtenissen op papier zetten.

Er is geen figuur in de geschiedenis dat vaker is verfilmd dan dat van Sherlock Holmes. Dat begon al in de begindagen dat film bestond. Inmiddels zijn er bijna 200 films gemaakt rond dit personage. Niet zo lang geleden was er nog het grote succes voor de Sherlock Holmes-films met Robert Downey Jr. als de Britse detective en de moderne versies van de verhalen rond Sherlock Holmes in de tv-series Sherlock met Benedict Cumberbatch of Elementary met Jonny Lee Miller in de rol van de detective. Het is moeilijk om nog iets origineels te maken van de overbekende verhalen van het karakter, ooit bedacht door Arthur Conan Doyle. Mr. Holmes is daar echter goed in geslaagd. Vooral omdat men voor een geheel andere aanpak heeft gekozen. Het gaat niet om de verhalen van Sherlock Holmes, maar voornamelijk om de man zelf, inmiddels oud en gepensioneerd en aan het genieten van zijn oude dag. Hij doet wat hij wil, zoals een reis maken naar Japan of het verzorgen van zijn bijen. Het detective zijn is eigenlijk niet meer aan de orde. Holmes maakt zich meer zorgen om zijn aflatende geheugen. Het verhaal is gebaseerd op de roman A Slight Trick of the Mind van Mitch Cullin uit 2005. De Amerikaan Bill Condon nam de regie in handen en kreeg een stel uitstekende acteurs om mee te werken, met Ian McKellen (Lord of the Rings-trilogie) als meest aansprekende naam. En McKellen is fantastisch als de oude Sherlock Holmes. In het begin van de film denk je nog “wat is McKellen oud geworden!”. Hij is echter ‘slechts’ 75 jaar oud, maar weet zijn 93 jaar oude karakter vol overtuiging en geloofwaardigheid te spelen. Het verhaal zelf komt wat langzaam op gang, maar als de verhaallijnen duidelijk zijn wordt er een boeiend schouwspel getoond. De menselijkheid van Sherlock Holmes komt bovendrijven. In overige verfilmingen gaat het zo vaak over het speurwerk van de detective. Het is dan ook een verademing om juist eens een keer in het hart van de man zelf te kunnen kijken. Natuurlijk ontbreekt het speurwerk niet, maar dat is niet het uitgangspunt van het verhaal, maar uitsluitend een kapstok om het tanende geheugen van Holmes kenbaar en voelbaar te maken. Verwacht geen spannende of mysterieuze verhalen, maar ontdek de man achter het fenomeen. Het is een verademing om de beroemde detective nu eens een keer van een heel andere kant te leren kennen.

Jaar: 2015
Speelduur: 103 min