Second Best Exotic Marigold Hotel, The

29-07-2015

7.5

Second Best Exotic Marigold Hotel, The (Blu-ray)

Het gaat goed met het Best Exotic Marigold Hotel in Jaipur. De mensen op leeftijd genieten van hun oude dag en het hotel stroomt vol met gasten. Hoteleigenaar Sonny Kapoor (Dev Patel) denkt aan uitbreiding en zoekt, samen met manager Mrs Donnely (Maggie Smith), financiering in Amerika. Dat bedrijf gaat niet over een nacht ijs en zal binnenkort een undercover gast sturen om het hotel te checken op diverse punten als gastvrijheid, netheid en bedrijfsvoering. Als niet veel later de Amerikaanse schrijver Guy Chambers (Richard Gere) op bezoek komt weet Sonny het zeker; dit is de undercover gast. Sonny staat op het punt zich te verloven met Sunaina (Tina Desai), maar is eigenlijk te druk met meneer Chambers en de zakelijke beslommeringen. En het feit dat een oude vriend van Sunaina zich wel heel erg om Sunaina bekommerd over de dans voor de verlovingsavond zet hun onderlinge verhouding onder druk. Ondertussen zijn de overige bezoekers bezig met het mijmeren over hun laatste jaren. Het einde is namelijk onvermijdelijk en hoe de tijd tot dat moment ingevuld moet worden blijft een vraag. Durft men nog een relatie aan of speelt men toch liever op safe en blijft men single?

The Best Exotic Marigold Hotel was een van de leukste films van 2011. Dat leek een afgerond verhaal, maar tot ieders verrassing is er in 2015 een vervolg verschenen. The Second Best Exotic Marigold Hotel gaat verder waar de eerste film is geëindigd. De mannen en vrouwen op leeftijd hebben het allemaal naar hun zin in het hotel in Jaipur, India, en mijmeren over hoe hun laatste dagen te slijten. Want het einde van het leven is onvermijdelijk aan het naderen. Het mooie van dit vervolg is dat de gehele cast, inclusief de belangrijkste bijrollen, is teruggekeerd voor deze film. Ook regisseur John Madden is weer van de partij, dus alles is aanwezig om weer een aantrekkelijke, romantische en vlotte speelfilm te maken. Dat is voor een deel ook gelukt, maar niet helemaal. De cast liegt er natuurlijk niet om, krakers als Judi Dench, Maggie Smith, Bill Nighy en in deze film ook Richard Gere zijn (weer) aanwezig, dus met het spel zit het wel goed. Het sprankelende verhaal uit de eerste film wordt echter niet geëvenaard. De rol van hoteleigenaar Sonny Kapoor, wederom vertolkt door Dev Patel, is een stuk groter dan in het eerste deel, maar op momenten draaft hij een beetje door. Zijn oneliners zijn niet meer zo sterk als voorheen. Hij wordt nu af en toe een karikatuur, het doet je soms herinneren aan Fawlty Towers en dat zal toch niet de bedoeling zijn geweest. Men is verder vooral bezig met de onderlinge relaties van de gasten. Moet je nog een relatie aan willen gaan als je de tachtig nadert? Men probeert hier poëtisch over te doen, maar eigenlijk is het vooral moralistisch zoals men overkomt. Het tempo is ook een stuk langzamer dan in het eerste deel en de kwinkslagen zijn minder indrukwekkend, al zitten er een paar geweldige tussen. Voor sommige moet je wel heel goed opletten, zoals die van de privéchauffeur van Madge Hardcastle. De film bevat ook veel verhaallijnen, waarvan de één een stuk interessanter is dan de ander. Snijden in de verhaallijnen en het tempo iets opvoeren, met een iets kortere speelduur, had de film mogelijk boeiender gemaakt. Maar het is te makkelijk om de film af te kraken, want er valt nog steeds voldoende te genieten. En het is allemaal een lust voor het oog als je het plezier ziet waarmee de castleden hun rollen vervullen. De laatste bruiloftscène spreekt boekdelen, waarin de gehele cast op de dansvloer verschijnt om zich uit te leven tijdens een typisch Bollywood-stijl lied.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2015
Speelduur: 123 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626088103

• Cast
  • De Marigold-bruiloft
  • Filmen in India

The Second Best Exotic Marigold Hotel heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, waarvan ongeveer 42 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. De film en de daarbij behorende beeldtransfer is werkelijk een lust voor het oog. Het geheel is heel kleurrijk en deze kleuren spatten van het scherm. De bruiloftscène aan het eind van de film is een waar kleurenfestijn. Er zijn geen vervelende artefacten aanwezig. Ook in donkere scènes blijft het beeld goed overeind. Tel daarbij de uitstekende scherpte, contrast en schaduwdetail bij op en je beseft dat je hier met een verrukkelijke beeldtransfer van doen hebt.

Voor het geluid van The Second Best Exotic Marigold Hotel is er een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track aanwezig in de oorspronkelijk Engelse taal, naast een flink aantal DTS-geluidstracks in overige talen. De film richt zich op een wat oudere generatie en het lijkt wel of ze daar met het geluid rekening mee gehouden hebben. Men is erg voorzichtig geweest om het niet te uitbundig te maken. Het geluid is zeker niet slecht, maar men is nogal voorzichtig geweest. Het geheel richt zich vooral op de voorste speakers, met incidentele uitschieters naar de surroundkanalen waar het omgevingsgeluiden en muziek betreft. Men heeft een mooie inkleuring aan de Indiase locatie aangebracht, waarbij dialogen prima verstaanbaar het centerkanaal komen. Tijdens dialoogscènes zijn de omgevingsgeluiden wat naar de achtergrond gedrukt. Opvallend is dat in een paar scènes duidelijk muziek aanwezig moet zijn, omdat er gedanst wordt, maar in het geluid is deze niet hoorbaar. Tijdens de bruiloftscène op het eind van de film hoop je dat er flink uitgepakt wordt tijdens de grote dans en dat de Bollywoodmuziek lekker swingend door de huiskamer schalt, maar helaas blijft dit achterwege. Concluderend kunnen we stellen dat er veel meer in deze geluidstrack had gezeten als de schuiven wat verder open hadden mogen staan. Nu is het (te) braaf om echt indruk te maken.

De Blu-ray Disc heeft een aantal korte items onder de extra’s, welke gelijk zijn aan de buitenlandse edities van de Blu-ray Disc. De extra’s zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Promofeaturettes
Er zijn zes korte items over diverse onderdelen van de film.

Verhaal (3 min)
Regisseur John Madden en de cast vertellen over de inhoud van het verhaal.

Cast (4 min)
Een introductie van de gehele cast plus een paar nieuwelingen. De droge humor van Maggie Smith over de introductie van Richard Gere is fantastisch!

Terug naar het Marigold Hotel (3 min)
Niemand had verwacht dat er een vervolg zijn komen op The Best Exotic Marigold Hotel, maar toen de plannen er eenmaal waren is iedereen benaderd of ze opnieuw mee wilden doen. En iedereen zei 'ja'.

Bloeiende romance (3 min)
In de film zitten een aantal romances. Ook voor ouderen geldt dat ze onzeker zijn, maar in het hart zijn ze niet anders dan toen ze jong waren.

De Marigold-bruiloft (3 min)
De bruiloftscène is groot opgezet, zoals een echte Indiase bruiloft. De cast is erg onder de indruk van deze cultuur.

Filmen in India (3 min)
Men vond het heerlijk om in India te filmen. De Indiërs zijn erg open, vriendelijk en hartelijk.

Een aantal setfoto's van de cast. Het lijken beelden uit de film, maar zijn het niet. Wel mooi gefotografeerd. Er zit geen geluid bij de presentatie.

Bioscooptrailers (4 min)
Twee trailers van de film. Deze zijn niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Het gaat goed met het Best Exotic Marigold Hotel en er wordt aan uitbreiding gedacht, maar de financiën zijn nog niet rond en er zijn kapers op de kust. De mannen en vrouwen op leeftijd vermaken zich prima in India, terwijl men bezig is met de persoonlijke onderlinge verhoudingen. The Second Best Exotic Marigold Hotel is een prima vervolg op de succesvolle eerste film uit 2011, waarbij de gehele cast weer aanwezig is. Wie zich kon vermaken met de eerste film zal dat ook zeker doen met dit vervolg. Het tempo is wel een stuk trager en het verhaal is wat moralistischer van aard, maar er valt voldoende te genieten en zeker ook te lachen. De Blu-ray Disc-uitgave is prima van kwaliteit qua beeld en geluid en er zijn voor de liefhebbers ook een paar korte extra’s aanwezig.