Lauf Junge Lauf

13-08-2015

8

Lauf Junge Lauf (DVD)

Dat Srulik (Andrzej en Kamil Tkacz) uit het Getto van Warschau weet te ontsnappen, is pas het begin. Als Joodse jongen in 1942 lijkt helemaal niemand te kunnen vertrouwen en wordt er constant op hem gejaagd door Duitse soldaten. Srulik is echter vastberaden te overleven. Hij neemt op advies van zijn vader (Zbigniew Zamachowski) de christelijke naam Jurek Staniak aan en de hulpvaardige Magda Janczyk (Elisabeth Duda) leert hem Katholieke gebruiken zodat mensen hem eerder helpen en Srulik zo min mogelijk opvalt. De constante angst om verraden of opgepakt te worden blijft echter altijd, waardoor Srulik nooit lang op één plek kan blijven. De vraag is hoe lang hij kan blijven rennen.

Pepe Danquart (bekend van documentaires en de Oscarwinnende korte film Schwarzfahrer) staat aan het roer van Lauf Junge Lauf (Ren Jongen Ren), net als Uri Orlevs gelijknamige boek gebaseerd op het levensverhaal van Srulik Frydman. De film is redelijk recht toe recht aan. De ongelooflijke en zeer gevaarlijke reis die Srulik in de oorlog heeft afgelegd wordt stapsgewijs behandelt met hier en daar flashbacks naar betere tijden en een iets meer informatie over Sruliks vluchtige contacten. Het gebrek aan echte karakterontwikkeling zal sommigen wellicht wel storen, maar het lijkt een bewuste keuze van de makers om vooral op Sruliks daadwerkelijke reis te focussen. Lauf Junge Lauf heeft hierdoor iets weg van The Bourne-trilogie, waar ook het gevoel heerst dat de hoofdpersoon geen moment stil kan staan en geen tijd heeft voor echte relaties. De rustige momenten duren nooit lang en komen herhaaldelijk abrupt tot een einde. Sruliks reis houdt nooit op. Deze wordt zo intens, grof en realistisch mogelijk op het scherm gebracht, wat voor enkele schokkende beelden zorgt.

Het gebruik van de camera is voor het grootste deel vrij traditioneel, maar hier en daar worden kijkers getrakteerd op prachtige beelden. Het gebruik van steady-cams zorgt voor zeer dynamische beelden, die je als kijker zoveel mogelijk wil laten meebeleven wat Srulik meemaakt. Af en toe wordt er wel duidelijk leentjebuur gespeeld bij bekendere oorlogsfilms zoals Schindlers List in muziek- en stijlkeuzes. Niet heel origineel dus, maar wel passend. Er is in Lauf Junge Lauf een vrij prominente plek voor religie, hoewel nergens echt diepgaand of opgedrongen. Srulik lijkt het voor het grootste deel van de tijd het puur als middel te zien, hoewel er onderhuids wel degelijk dingen blijken te spelen. De antisemitische sentimenten van de Poolse bevolking zelf is ook een doorlopend thema van de film, wat een interessante inkijk geeft in de tijdgeest van de jaren '40.

Het acteerwerk in Lauf Junge Lauf is vrij goed, hoewel sommige acteurs erg ingetogen spelen of maar heel vluchtig voorkomen zonder echt indruk te kunnen maken. Voor de hoofdrol is er gebruik gemaakt een tweeling, wat vrijwel nergens opvalt. Het tweetal acteert goed, zowel op de plekken met intens gevaar als intens verdriet. Elisabeth Duda en vooral Rainer Bock hebben vrij clichématige rollen, maar weten er beiden iets moois van te maken.

Concluderend is Lauf Junge Lauf een film die op een vrij simpele, maar intense manier een mooi verhaal vertelt. De film is niet voor iedereen, maar kan op de meesten zeker wel een impact maken. Zeker een keer kijken.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2015
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245856

Lauf Junge Lauf is op deze DVD-uitgave te bekijken in het anamorf 2.35:1 beeldformaat. De film bestaat voornamelijk uit bruin en grijstinten, in lijn met het zware thema van de film. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van natuurlijk licht, hoewel het lijkt alsof er over een deel vvan de beelden sowieso een lichtbruin- of blauwkleurig filter zit. Lauf Junge Lauf heeft een hoge zwartwaarde en diep verzadigde kleuren, waardoor de details in kleur van het scherm springen. Over het algemeent oogt alles vrij scherp, hoewel het vooral in de wijdere shots of in de achtergrond een stuk minder kan zijn. Het detail is in de close-ups prima. In de achtergrond zijn er vaak compressieblokken te bespeuren, wat op enkele plekken licht afleidt. Hier en daar is er ook sprake van edge-enhancement. Al met al is hier sprake van een redelijke beeldkwaliteit.

Op deze DVD-uitgave is Lauf Junge Lauf te bekijken met een Pools-/Duitstalig Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kb/s) Het gesproken woord is via het middenkanaal te horen. Sommige personages brommen en mompelen waardoor niets alles te verstaan is, maar voor het grootste deel is alles prima te horen. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd, maar op verschillende momenten maken hierdoor de wel gebruikte geluidseffecten extra indruk. Gedurende het grootste deel van de film is er via de surroundkanalen omgevingsgeluid te horen om de scènes meer sfeer te geven. Deze zijn redelijk gelaagd. Een redelijk deel van de film wordt muzikaal begeleidt door vioolmuziek, die soms wel erg lijkt op die uit Schindler's List, wat toch behoorlijk afleidt. Het werkt prima, maar het haalt je als kijker wel een beetje uit de film. De scènes waar het zeer spannend is of waar Srulik zich stil moet houden zijn zonder muziek, wat ze nog intenser maakt. Al met al een prima geluidskwaliteit.

Na enkele promotionele trailers begint Lauf Junge Lauf gelijk. Een hoofdmenu of extra's zijn niet aanwezig.

In het midden van de Tweede Wereldoorlog probeert de Joodse Srulik simpelweg te overleven. Vanwege de constante dreiging om hem heen kan hij nooit lang op dezelfde plek blijven. Lauf Junge Lauf is een vrij simpele, maar oncompromitterende film die de gruwelen van oorlog redelijk weergeeft. Het acteerwerk is prima, hoewel geen enkel karakter erg wordt uitgewerkt. Qua beeld ziet de film er prima uit, hoewel er hier en daar duidelijke artefacten te bespeuren zijn en de scherpte van de beelden wisselvallig zijn. De geluidskwaliteit is goed, hoewel niet heel gelaagd. Helaas zijn er geen extra's op deze DVD-uitgave aanwezig. In conclusie is Lauf Junge Lauf zeker een keer de moeite waard, maar verwacht er niet te veel van.