Suite Française

03-08-2015

6.7

Suite Française (Blu-ray)

In juni 1940 dreigen de Duitsers om Parijs te bombarderen. Veel families trekken naar het platteland, onder hen ook Lucile (Michelle Winters) en haar aristocratische schoonmoeder Madame Angelier (Kristin Scott Thomas). In het dorpje Bussy heeft de familie een buitenhuis. Gaston, de man van Lucile, vecht in het leger tegen de Duitsers. Het platteland lijkt rustig, maar al snel worden er Duitse troepen gestationeerd. De officieren worden bij de mensen thuis ondergebracht en de familie Angelier krijgt Luitenant Bruno von Falk (Matthias Schoenaerts) ingekwartierd. Von Falk is meer geïnteresseerd in het componeren van muziek dan zich bezighouden met het oorlogsgebeuren. Madame Angelier heeft een gruwelijke hekel aan de Duitsers en probeert het zo oncomfortabel mogelijk te maken voor Von Falk. Lucille is echter wel gecharmeerd van de knappe Duitser, maar beseft ook dat hij de vijand is. Als het verzet om hulp vraagt weet Lucille niet wat te doen. Ze moet kiezen voor de liefde voor haar land of de liefde voor de charmante luitenant von Falk.

Irène Némirovsky was een Franse schrijfster van Joodse komaf. Ze schreef voor de oorlog een aantal boeken, maar werd in het begin van 1942 opgepakt en naar concentratiekamp Auschwitz getransporteerd, waar ze niet veel later overleed. Ook haar man kwam in datzelfde kamp om het leven. Hun twee dochters hadden ze ondergebracht in een klooster en overleefden de oorlog. Na de oorlog sleepten de dochters nog jaren lang vele manuscripten met zich mee, zonder deze te lezen. Men dacht dat het om persoonlijke notities en dagboeken zou gaan, wat te confronterend zou zijn om te lezen. Vele jaren later, tegen de eeuwwisseling, besluit dochter Denise om toch een aantal manuscripten te lezen, waaronder dat van Suite Française. Het is geen dagboek, maar blijkt een fictieve roman te zijn. Het boek werd alsnog uitgebracht en werd een grote hit. In 2006 verwerft Universal de filmrechten voor Suite Française en in 2015 komt de film dan uiteindelijk in de bioscoop. De Brit Saul Dibb wordt aangesteld als regisseur. Dibb heeft nog niet zo heel veel films gemaakt, maar verwierf enige faam met The Duchess. De hoofdrollen zijn voor Michelle Williams en de Belg Matthias Schoenaerts, met daarnaast een mooie bijrol voor Kristin Scott Thomas als de Duitsers-hatende schoonmoeder. Schoenaerts wilde in eerste instantie geen Nazi-officier spelen, maar na het lezen van het boek, waarin de Joodse schrijfster de liefde voor een Duitse officier op zo'n mooie manier weet te omschrijven, vond Schoenaerts dat hij de rol niet kon weigeren. Het boek omschrijft heel genuanceerd de verhoudingen in het dorp en die tussen Lucile en de Duitse officier. De film haalt die nuance nergens naar voren, maar geeft wel een redelijk beeld van de spagaat waarin Lucile zit. Luitenant von Falk is de vijand en het hele dorp pleegt stil verzet tegen de Duitsers, maar Lucile wordt langzaam ingepalmd door von Falk, die liever muziek componeert dan deelneemt aan het oorlogsgebeuren. Maar het blijft een Duitser. Waar leg je de loyaliteit? Bij je eigen volk of bij de man waar je verliefd op bent? Lucile wordt door veel dorpsbewoners met de nek aangekeken, net als andere dorpsbewoners. Maar daar betreft het een andere reden. De rijken kijken neer op de armen en de armer verafschuwen de notabelen van het dorp. Maar wat je in de oorlog vaak ziet is dat niet iedereen is wie hij blijkt te zijn of doet wat men van hem denkt. De film gaat hier ook over en dit deel is zeker zo interessant. Maar ondanks de prima acteerprestaties is Suite Française geen oorlogsfilm die nieuwe wegen inslaat. En daarmee is het niet een film die zich onderscheidt van genregenoten. Het boek kreeg wereldwijde erkenning, de vrees is dat de film die eer niet zal doen toekomen.

Genre: Drama, Oorlog, Romantiek
Jaar: 2015
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
EAN: 8715664115718

Suite Française heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die bijna geheel is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. De film is nog 'ouderwets' op 35mm-film gedraaid, wat voor deze film een logische keuze is geweest. Hierdoor krijgt het een sfeervolle look-&-feel dat overeenkomt met de oorlogsjaren. Het beeld is dan ook niet zo gepolijst, het heeft wat ruwe randjes, zoals een lichte korrel en wat hoog contrast. Maar dat past in dit geval dus uitstekend bij de sfeer van de film. De scherpte en detaillering zijn ruim voldoende, de kleuren zijn wat ingetogen. Sommige nachtscènes zijn heel summier belicht, wat het onderscheiden van details wat lastig maakt. Maar dat komt door de opnames, niet door deze beeldtransfer. Vervelende artefacten zijn niet aanwezig, zodat deze beeldtransfer heel natuurgetrouw overkomt.

De Blu-ray Disc-uitgave van Suite Française heeft een lossless Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 geluidstrack. Er wordt ook af en toe Duits gesproken, maar geen Frans. Hoewel de film zich geheel in Frankrijk afspeelt, is om commerciële redenen de voertaal Engels. Daarnaast is er nog een nagesynchroniseerde Franse DTS-HD MA-5.1-track beschikbaar. Ook hier zijn de Duitse dialogen niet nagesynchroniseerd. Dit is een gedetailleerde geluidstrack die mooi gebruik maakt van de aanwezige kanalen. Een scène die dit mooi beschrijft is het arriveren van de Duitse troepen in het dorpje Bussy. Terwijl de pastoor z'n preek houdt, hoor je in de achterste kanalen het marcheren van de aankomende troepen, daarna komt ook het LFE-kanaal in werking als de tanks het dorp binnenrijden. De mensenmenigte op het dorpsplein zorgen daarna voor een breed geluid in front- als achterspeakers. Ook de aanval door Duitse vliegtuigen op vluchtende burgers klinkt indrukwekkend. De film zit vol kleine details, die het geluidsbeeld levendig maken. Dialogen komen goed verstaanbaar uit het middenkanaal en klinken heel natuurlijk. Een mooie en sfeervolle geluidstrack die uitstekend de sfeer van de film weet te pakken.

De Blu-ray Disc-uitgave heeft wel een menu, maar geen extra's. Aan het begin zijn een aantal promotietrailers te zien.

Lucile vlucht met haar schoonmoeder naar hun buitenhuis op het platteland, waar ze veilig denken te zijn voor de Duitse troepen. Maar ook daar nemen de Duitsers hun intrek en luitenant Bruno von Falk neemt z'n intrek in hun huis. Ondanks dat ze elkaars vijanden zijn voelen Lucile en Bruno zich tot elkaar aangetrokken. Suite Française is een degelijke speelfilm met als thema liefde en loyaliteit. Het speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog waar man en vrouw tegenover elkaar staan, maar zich ook tot elkaar aangetrokken voelen. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar extra's ontbreken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.