Man from U.N.C.L.E., The

24-08-2015

6.9

Man from U.N.C.L.E., The (Bioscoop)

De suave CIA-agent Napoleon Solo (Henry Cavill) voelt zich de koning te rijk als hij er op spectaculaire wijze in slaagt om de knappe Gaby Teller (Alicia Vikander) over de Berlijnse muur te krijgen, uit de handen van KGB-agent Ilya Kuryakin (Arnie Hammer). Solo krijgt de schrik van zijn leven als hij niet veel later weer tegenover Kuryakin staat. Van hun superieuren krijgen ze te horen dat er voor het eerst in de geschiedenis een Amerikaanse en een Russische spion samen een missie moeten volbrengen. Gabys vader Udo (Christian Berkel) is in handen van de criminele Vinciguerra-familie, onder leiding van Victoria (Elizabeth Debicki) en Alexander (Luca Calvani). Udo wordt door hen gedwongen een atoombom te maken, die dan verkocht zal worden aan de hoogste bieder. Solo en Kuryakin moeten er in zien te slagen hun afkeer voor elkaar opzij te zetten en samen de wereld te redden

The Man from U.N.C.L.E., gebaseerd op de gelijknamige tv-serie uit de jaren '60, is de nieuwste komische spionagefilm uit 2015 en voegt zich hiermee bij onder andere Spy en Kingsman: The Secret Service. Net als bij de laatstgenoemde productie lijkt The Man from U.N.C.L.E. vooral voortgekomen uit een gevoel van nostalgie, toen spionagefilms nog leuk mochten zijn. Gedurende The Man From U.N.C.L.E. is de invloed van beroemde films uit de jaren '60 duidelijk te zien, zoals Our Man Flint, The Ipcress File, A Funeral in Berlin, Once upon a time in the West, The Great Escape (naast Steve McQueen in het algemeen) en natuurlijk de vroege James Bond-films. Helaas is The Man from U.N.C.L.E. er net niet in geslaagd om veel meer te zijn dan zulke referenties en een eigen plek in het rijtje te verwerven.

Ondanks de hoge productiewaarde, erg mooie beelden en het duidelijke plezier dat de makers gehad hebben, is The Man from U.N.C.L.E. helaas niet de gelikte film geworden waar de meesten op hadden gehoopt. Regisseur en schrijver Guy Ritchie lijkt vooral duidelijke problemen met stijl en tempo te hebben, waardoor alles erg onevenwichtig overkomt. Aan de ene kant is het een rustige, elegante en een beetje flauwe film, geheel in lijn met dergelijke films uit de jaren '60. Er wordt veel tijd besteed aan de sfeer, de relaties tussen de karakters (zij het vrij oppervlakkig), met het daadwerkelijke verhaal naar de achtergrond geschoven. Anderzijds is het een duidelijke Guy Ritchie-film, inclusief overdadige voice-overs over wat er gebeurt, snelle montages, grof geweld en gitzwarte humor. Omdat deze twee elementen niet met elkaar geïntegreerd zijn, verandert de film af en toe erg abrupt in toon. The Man from U.N.C.L.E lijkt zelf ook niet door te hebben of het nu pastiche is of een daadwerkelijke harde spionagethriller. Sommige scènes, zoals de opening en de fantastische 'actie'-scène in het midden zijn haast perfect, maar er is totaal geen cohesie. Zeker het laatste half uur van de film, waar het verhaal ook weer vooruit gaat, lijkt alles opeens erg gehaast en afgeraffeld. Dit is erg zonde en leidt tot een onbevredigend slot.

Qua acteerwerk stelen Henry Cavill (Man of Steel) en Alicia Vikander (Ex Machina) de show. Cavill is het toonbeeld van een jaren '60-man, waar men van moet houden, terwijl Vikander echt een persoonlijkheid weet neer te zetten in de relatief weinige scènes die ze heeft. Arnie Hammer (Mirror, Mirror) weet helaas weinig blijvende indruk achter te laten, wat wellicht ook komt door de beperktheid van zijn rol. De chemie tussen hem en Vikander is heel duidelijk aanwezig, maar niet optimaal benut. Hij en Cavill gaan vrijwel geen ontwikkeling door. De slechteriken uit de film maken op sommige korte momenten na geen enkele impact. Hugh Grant (Love Actually) zorgt op spectaculaire wijze alleen voor ergernis in de film door heel ongeïnteresseerd over te komen.

Genre: Actie, Amusement, Science fiction
Jaar: 2015
Speelduur: 116 min

Concluderend is The Man from U.N.C.L.E. een goede poging om de suave spionagefilms van de jaren '60 nieuw leven in te blazen, maar is de film ondanks zeer goede scènes en acteerprestaties te onevenwichtig en aan het eind te gehaast om echt geslaagd te noemen. De film is leuk om een keer te zien, maar maakt minder impact dan zou kunnen. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is dient de allerlaatste scène als opstartje voor een vervolg. Wellicht dat daarin de volle potentie van The Man from U.N.C.L.E. in zal worden benut.